היועמ"ש למפכ"ל: יוקם צוות לבחינת הטענות בפרשת NSO

מנדלבליט הודיע לשבתאי כי יקים צוות לבחינת הטענות, לפיהן המשטרה עשתה שימוש בתוכנת ריגול של חברת NSO נגד אזרחים ללא צו שופט. עם זאת, הדגיש כי מבדיקה ראשונית עולה כי המשטרה התנהלה כדין. השר בר לב: "ייתכן שאירועים פרטניים התרחשו בניגוד לחוק"

לוגו חברת NSO הישראלית
שוב בעין הסערה. חברת NSO | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הערב (חמישי) במכתב למפכ"ל קובי שבתאי כי הוא יקים צוות לבחינת הטענות שעלו בתחקיר "כלכליסט" נגד המשטרה בפרשת NSO. היועמ"ש דרש מהמשטרה שיועברו אליו כלל הצווים שהתקבלו להאזנות סתר בשנים 2020 ו-2021. יש לציין כי במכתב ששלח מנדלבליט לשבתאי נכתב כי המשטרה פעלה כדין, אך עדיין יש לבחון את הטענות.

השר לביטחון הפנים עמר בר לב הגיב להודעת היועמ"ש ומסר כי "היועמ"ש קבע במפורש - במישור המערכתי המשטרה התנהלה כדין. ברם, ייתכן שאירועים פרטניים התרחשו בניגוד לחוק ולכן החליט היועמ"ש להקים צוות בדיקה. ני מאמין שהסריקה במסרקות ברזל שיבצע הצוות, לכלל ההפעלות של המערכת הטכנולוגית יהיה צעד הכרחי לוודא שבמערכת אין תפוחים רקובים".

NSO
NSO | צילום: שאטרסטוק

השר הוסיף כי "קל לחבוט במשטרה כשהם עושים, ולהלום בהם כשהם לא עושים. לא הכול במשטרה מושלם, ואנחנו עובדים ביחד וללא הפסקה על שיפור והתייעלות, על הממשקים אל מול האזרחים. אבל אני אומר בלב שלם שמשטרת ישראל היא גוף שמלא באנשים שמתעוררים בבוקר עם דאגה לאזרחי ישראל, שעומדים בפני קשיים בלתי-אנושיים מידי יום ביומו לאכוף את החוק במדינה וששואף כל הזמן להשתפר".

כזכור, עיתון "כלכליסט" והעיתונאי תומר גנון חשפו מוקדם יותר השבוע כיצד תוכנת "פגסוס" של חברת NSO משרתת את המשטרה לצורך מעקבים והאזנות סתר. הבוקר חשף החלק השלישי של התחקיר כיצד המשטרה שתלה את תוכנת הרוגלה בטלפון של פעיל חברתי וגילתה עליו כי הוא משתמש באפליקצית היכרויות לגברים. יחידת המודיעין אף העבירה את המידע אודות פגישותיו ליחידת שטח לצורך מעקב.

ניידת משטרה
ניידת משטרה | צילום: שאטרסטוק

מהתחקיר של כלכליסט עולה כי יחידת סיגינט של המשטרה, שאנשיה ופעילותה מסווגים ביותר, שתלה תוכנה של NSO בטלפון של פעיל חברתי, ומצאה שהוא משתמש באפליקציית "גריינדר" להיכרויות בין גברים, וזאת בזמן שהוא נשוי. הפלישה לטלפון של הפעיל החברתי הוליד תיק מודיעיני על ה"יעד", שבו צוין שהמידע הזה יכול לשמש "מנוף לחקירה", כשבמקביל המשטרה טוענת שהשימוש בתוכנת הריגול הפולשנית חוקי ולפי צו. כמו כן, לפעיל החברתי אין מושג עד היום שנעשה חיטוט בטלפון הפרטי שלו.

קצין המשטרה שהפעיל את יחידת המ"מ (מבצעים מיוחדים) על "המטרה" הסביר את ההחלטה הפיקודית לעקוב באמצעות "פגסוס" ('סייפן' בכינויה המשטרתי) אחרי אותו פעיל חברתי בכך שיש חשש שיבצע "עבירות סדר ציבורי בנסיבות מחמירות", והסביר כי היעד מהווה "סכנה לדמוקרטיה".

קצין המשטרה מסר לחוקרים את מספר הטלפון של הפעיל החברתי וזמן לא ארוך לאחר מכן הטלפון של אותו אדם הודבק מרחוק בפגסוס של NSO. מאותו רגע הטלפון היה "שקוף" לחוקרים, שיכלו לראות כל פעולה שמתבצעת בו ולהאזין לכל שיחה שמתנהלת דרכו. בסיגינט מופעל מאזין און־ליין, שמחובר באוזניות ועוקב אחר התראות, שיחות נכנסות, מיילים וכיוצא בזה, בזמן אמת. בנוסף שוטר מאזין אוף־ליין ונובר בהיסטוריה שמצויה על הטלפון.

ביחידת הסייבר סיגינט לא עצרו כאן, ואחרי שקראו את ההתכתבויות של אותו אדם עם גברים אחרים באפליקציית "גריינדר", החוקרים מסרו ליחידת עיקוב מחוזית מידע על מועדי פגישות שלו עם אותם אנשים, על מנת שיעקבו אחריו בשטח.