ניצן ומנדלבליט לתובעים בתיקי נתניהו: עיתוי המתקפה לא מקרי

היועמ"ש ופרקליט המדינה שיגרו מכתב לעובדי פרקליטות מחוז ת"א, וביקשו להביע בהם תמיכה לאחר המתקפה נגדם מצד שר המשפטים, בישורת האחרונה לפני ההכרעה בתיקי רה"מ. "יש להתעלם מההכפשות"

זמן צפייה: 04:07

פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שיגרו הערב (שלישי) מכתב לעובדי פרקליטות מחוז תל אביב, ולפרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), ליאת בן ארי, ובו ביקשו להביע בהם תמיכה לנוכח המתקפה נגדם בימים האחרונים, בין היתר על ידי שר המשפטים אמיר אוחנה.

"לליאת, כל צוותי תיקי האלפים וכל פרקליטי מחוז מיסוי וכלכלה! היועץ המשפטי לממשלה ואני מבקשים להביע את צערנו העמוק על עוגמת הנפש העצומה שנגרמת לכם עקב המתקפות האישיות חסרות הבסיס שמופנות כלפיכם מזה זמן רב, ובראש ובראשונה כלפייך ליאת, אשר לצערנו הן הולכות ומתגברות בימים אלה, בעיתוי שאינו מקרי כמובן", מסרו. "יש לשנינו אמון מלא בכם ואנו מודים לכם מעומק הלב על עבודתכם המסורה יומם ולילה לטובת האינטרס הציבורי, שאנו יודעים בודאות מלאה שהוא האינטרס היחיד העומד נגד עיניכם. יש להתעלם מההתקפות, ההשמצות וההכפשות ולהמשיך ולדבוק בעבודתכם לטובת המדינה. איש לא הרתיענו בעבר ואיש לא ירתיענו בעתיד!".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191029-2141' autoplay='0' credit='' desc='שי ניצן מביע תמיכה בפרקליטות מחוז ת"א' kid='1_hvco416y' duration='50'']

גורמים בפרקליטות מסרו לחדשות 13 כי כבר בשעות הבוקר, כשהכריז השר אוחנה כי בכוונתו להעניק הצהרה לתקשורת, הורגשו בסביבתו פאניקה ולחץ. הגורמים אמרו כי מדובר במתקפת בזק וניסיון בוטה שנועדו להפעיל לחץ על החלטות הפרקליטות: "מדובר בהסתה כלפי מערכת אכיפת החוק ברקע פרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר".

עוד כתבות בחדשות 13 >>

שר המשפטים אוחנה: הפרקליטות חיסלה קריירות של אנשי ציבור

חקירת הטרדת העד: "המשטרה אסרה על יועצי רה"מ לשוחח עימו"

גרסת דוברו של רה"מ בחקירה: "לא הייתה כוונה להטריד את פילבר"

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר תקף השר אוחנה בחריפות את הפרקליטות במסיבת עיתונאים שכינס, ועשה זאת בעזרת ציטוט דבריו של נשיא המדינה ראובן ריבלין מתקופת כהונתו כיו"ר הכנסת. "אני מכיר היטב את הפרקליטות. מכהנים בה בחריצות ובמסירות פרקליטים רבים, שעושים עבודתם נאמנה. אך יש גם פרקליטות שבתוך הפרקליטות - קריירות פוליטיות וציבוריות חוסלו בזו אחר זו", אמר אוחנה.

"יש מי שבאמצעות כת קטנה של עיתונאי חצר הצליחו לבסס את התפיסה כי מתחוללת מלחמה של בני אור בבני חושך, שבה הפרקליטות מגינה בגופה על הציבור מפני נבחריו", הסביר אוחנה. "הציבור מאמין שהפוליטיקאים מושחתים, ושמוסדות השלטון רקובים".

"כל תהייה ומילת ביקורת נהדפת מיד - מקהלה של עיתונאי חצר ופרשנים נחלצת תמיד להגנת הפרקליטות ומציגה את התהיות ככפירה בשלטון החוק", קבע שר המשפטים. "איש לא העז לחשוף את הסימביוזה המסוכנת בין גורמים באגף החקירות, בפרקליטות והתקשורת".

עו"ד ליאת בן ארי, הפרקליטה שמובילה את צוות החקירה של נתניהו
עו"ד ליאת בן ארי, הפרקליטה שמובילה את צוות החקירה של נתניהו | צילום: ynet

לדברי אוחנה, "כדי לסלק שר משפטים שלא מצא חן בעיני המערכת, נשלפו תיקים מההקפאה והודלפו מהם פרטים לעיתונאים מסוימים, תמיד לאותם עיתונאים, כדי שהפוליטיקאים יזכרו שהחרב תמיד מעל ראשם - אם זו אינה סחיטה איני יודע סחיטה מהי".

בהמשך תקף אוחנה גם את בכירת הפרקליטות ליאת בן ארי ואמר כי "בעוד שרוב הפרקליטים קובעים לוחות זמנים באופן בלתי תלוי, הפרקליטות שבתוך הפרקליטות קובעים לפי לוח זמנים פוליטי, ובכך מציבים אותם כשחקן פוליטי". לדבריו, "‪ הפרקליטות שבתוך הפרקליטות נמצאת בחופשה במהלך שימוע, ועל פי פרסומים כבר גיבשה את דעתה". השר הוסיף כי "בפרקליטות שבתוך הפרקליטות קיימת שתיקה על הגשת תצהיר כוזב", שבו חשוד בן ארי.

אמיר אוחנה במסיבת עיתונאים
אמיר אוחנה במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

אוחנה התייחס להדלפות בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי הציע "לערוך בדיקת פוליגרף לאיתור המדליפים בפרקליטות" - וסורב. לדבריו, במקרה זה היו "עשרות ואולי מאות הדלפות". בהמשך פנה שר המשפטים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקש הקמת "חקירה בלתי תלויה על ידי גורם נטול פניות, שבסופה תוצאה שהציבור יוכל לתת בה אמון".

היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה מסרו בתגובה לדברי אוחנה: "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה מצרים מאד על דבריו של שר המשפטים הערב. אנו דוחים את הניסיון להטיל דופי בעבודתם של מי מגורמי המשטרה והפרקליטות ללא כל ביסוס עובדתי. מערכת אכיפת החוק לא תיגרר לשדה הפוליטי, כפי שלא נגררה בעבר. עצמאות התביעה הכללית היא עקרון יסוד של משטר דמוקרטי תקין. מערכת אכיפת החוק פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בלא מורא באופן ענייני, מקצועי ולמען שלטון החוק והאינטרס הציבורי בלבד. איש לא ירתיע אותנו מלעשות את מלאכתנו נאמנה. איש לא יסיט אותנו מדרך הישר".