מאסר על תנאי לסנ"צ ניסו גואטה, שהורשע בתקיפה במחאת בלפור

בית משפט השלום בראשון לציון הרשיע את קצין המשטרה בתקיפה האלימה במהלך הפגנת מחאה נגד רה"מ לשעבר נתניהו בירושלים, לאחר שקבע כי "לא היה מגע פיזי אלא זה שנקט הנאשם". עוד נכתב בהכרעת הדין: "לא הוכח כי מי מהמתלוננים היווה איום כלשהו"

זמן צפייה: 00:18

בית משפט השלום בראשון לציון גזר היום (שלישי) חמישה חודשי מאסר על תנאי על סגן-ניצב ניסו גואטה, קצין המשטרה ממרחב ירושלים, שהורשע בתקיפת מפגינים במחאת בלפור נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שהתקיימה בירושלים לפני כשנתיים.

"אין חולק שלא היה מגע פיזי אלא זה שנקט הנאשם", אמרה נשיאת בית משפט השלום בראשל"צ עינת רון בהכרעת הדין, "אכן הייתה קנוניה כלשהי כלפי הנאשם. לא מצאתי שהיה בהתנהגותו של אביחי איזשהו איום כלפי הנאשם. מצאתי את עדותו של אביחי כמהימנה".

"אין חולק כי ילון לא נצפה כשהוא נוקט פעולה אקטיבית כדי לעצור את המעצר של אביחי", הוסיפה השופטת רון, "ילון לא יצר איום כלפי השוטרים ומשכך לא היה צורך להרחיק אותו בכוח. קיבלתי את גרסתו של ילון ומצאתי כי היא מהימנה. לא הוכח כי מי מהמתלוננים היווה איום כלשהו".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2206231104' autoplay='0' credit='' desc='עו"ד שקד דהן ממח"ש: "מצופה משוטר להימנע מנקיטת אלימות"' poster='' kid='1_6ofxeqeq' duration='']

עו"ד שקד דהן ממח"ש אמרה לאחר הכרעת הדין: "לאורך ניהול ההליך כולו עמדת מח"ש הייתה שהמעשים של הנאשם הם אסורים וחמורים. הבוקר בית המשפט קיבל את עמדתנו, והרשיע את הנאשם במעשים המיוחסים לו בכתב האישום. הכרעת דין זו מבטאת את עמדת מח"ש, שבאה לידי ביטוי בשורה של כתבי אישום שהוגשו, לפיהם מצופה משוטר לפעול במקצועיות ולהימנע מנקיטת אלימות, בייחוד שוטר בכיר, מפקד שאמור לשמש דוגמה לפקודים שלו".

סנ''צ ניסו גואטה בצאתו מבית המשפט
סנ''צ ניסו גואטה בצאתו מבית המשפט

האירוע המדובר התרחש באוגוסט בשנת 2020, במהלכו הגיעו מפגינים בכל שבוע להפגין מול מעון ראש הממשלה בבלפור. כתב האישום הוגש נגד גואטה בנובמבר 2020, ובו מתואר כי במהלך המחאה, כאשר חלק מהמפגינים תכננו לצעוד לכיוון כיכר פריז, הורו להם השוטרים שהוצבו במקום שלא להמשיך ללכת וחסמו את התקדמותם. בשלב זה, עמד גואטה על הכביש יחד עם כוחות נוספים.

אחד המפגינים פנה אל גואטה והתלונן על התנהגותם של השוטרים. בתגובה, כך על פי כתב האישום, "הדף גואטה את המפגין בשתי ידיו בפניו, פעמיים". אחרי הפעם השנייה, הגיע מפגין אחר לגואטה, הסיט ממנו את מסכת הפנים ונמלט מהמקום - עד שלבסוף נלכד ונעצר.

את המעצר של המפגין תיעד צילם עיתונות וסרטי תעודה. "במהלך ליווי המפגין, ומבלי שהייתה כל אינטראקציה בין הצלם לבין גואטה, הדף הנאשם בחוזקה את הצלם בגופו העליון אחורנית, והכה בו בעוצמה בצד פניו, בעודו אוחז בידו המכה מכשיר קשר". כתוצאה מכך, המשקפיים של הצלם נפלו והוא סבל מכאבים בצד ימין של פניו ובאוזנו הימנית.