עדותו של עורך וואלה לשעבר נמשכת: "ההתערבות הובילה להתפטרותי"

אבירם אלעד המשיך את עדותו במשפט נתניהו, וסיפר כיצד עבודתו נפגעה ("אמרתי לאילן ישועה שהוא מצנזר אותי") וכי משפחת נתניהו דרשה את פיטוריו בשתי הקדנציות שלו: "אמרו לי שאני שרוף אצלם"

משפט נתניהו, בניין וואלה, בנימין נתניהו
בנימין נתניהו, בניין וואלה | צילום: ראובן קסטרו

עורך וואלה לשעבר, אבירם אלעד, המשיך היום (שלישי) את עדותו במשפט תיקי האלפים בבית המשפט המחוזי בירושלים. את הבוקר פתח אלעד, כיום מנכ"ל חדשות 13, את עדותו בסיבות שהובילו לעזיבתו בשנת 2014. "חשבתי שהדבר הזה לא הולך להיעלם אלא להתגבר", אמר בהמשך לעדותו אתמול שם העיד כי הייתה התערבות ברורה לדבריו של האתר לטובת בנימין נתניהו ומשפחתו. אבירם אלעד הוא מנכ"ל חדשות 13.

"ההתערבות בנושא משפחת נתניהו הפריעה לי מאוד, פגעה ביכולת שלי לעשות את העבודה", אמר אלעד. "בסופו של דבר זה גם הוביל להתפטרות שלי מ'וואלה'. באחד השלבים הלכתי עם המשנה לעורך הראשי ועם עורך דין לענייני עבודה כדי לראות מה מעמדנו החוקי לאור העובדה שאנחנו רואים פגיעה במקצוע שלנו ובאתיקה העיתונאית".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1110212041' autoplay='0' credit='' desc='היום הראשון לעדות עורך וואלה לשעבר' poster='' kid='1_7d3jwc7b' duration='189']

"אילן נתן לנו הנחיה לשלוח לו טקסט של הכתבה לאישור ומחזיר תיקונים לטובת נתניהו", סיפר אלעד על ההתנהלות, והסביר כי "הדבר הזה מעכב אותנו לעיתים בשעות. באינטרנט זה דבר שהוא פשע, כי אתה עובד על זמנים. מה שאני עושה עם הצנזורה הצבאית על פי חוק, אני נדרש לעשות עם אילן על פי דרישתו".

דיברתי עם מיכל (מיכל קליין, ששימשה כראש מערכת החדשות באתר דאז - א"ג) מאחורי הקלעים והיא סיפרה לי על התערבויות שנמשכות באתר גם בתקופה שאני לא נמצא", המשיך אלעד בעדותו. ישועה נפגש איתי ב-2016 כדי שאחזור. אני מביע פליאה רבה בפניו גם כי הוא אמר לי שהוא יודע למה עזבתי בשנת 2014. הוא אמר לי שהדבר הזה הורס את 'וואלה' ולכן הוא פונה אליי. לא חשבתי שאני המועמד הקלאסי מבחינתו, אבל הבהרתי שאגיע רק אם ההתערבויות נפסקות. זה היה התנאי המרכזי שלי".

אלעד סיפר על יומו הראשון בעבודה, ולטענתו כבר אז הרגיש את ההתערבות. "כבר ביום הראשון שלי התחילה המולה. היה דוח מבקר שהייתה בו ביקורת על נתניהו ואילן ביקש להתחיל לעשות צנזורה. השיא הגיע בשמונה בערב כשרביב דרוקר פירסם את פרשת הצוללות", אמר. "אילן התקשר אליי ושאל מה אני חושב על זה, עניתי לו שזו ידיעה שיכולה להפיל ממשלה. אחרי כמה דקות הוא כתב לי ולמיכל תעצרו אל תתקדמו ואל תפרסמו".

אבירם אלעד
אבירם אלעד | צילום: אור דנון

"נדהמתי. בהמשך הערב דיברנו בטונים גבוהים מאוד, ואמרתי לו שהוא מצנזר אותי בניגוד מוחלט למה שסיכמנו. הלכתי לישון בתחושה קשה. בבוקר מצאתי מכתב שכתב גונן בן יצחק ליועמ"ש בעקבות הפרסום, ונתלתי בזה כדי לפרסם. מיד אחר כך אילן קרא לי אליו למשרד ואמר לי שעשיתי בלגן רציני. הוא שאל אותי אם גונן ואני עבדנו ביחד על הסדרה 'פאודה'. הבנתי שמישהו בדק עליי ואילן אמר לי שאני שרוף אצל משפחת נתניהו בגלל מאמר שכתבתי בשנת 2013. הוא סיפר לי שהוא 'מכר' אותי בצורה מסוימת ועכשיו הם מבינים שזה לא ככה ודורשים מאלוביץ' את פיטוריי".

לטענת אלעד, בתקופה זו ההתערבות מצד ישועה הייתה "הברוטלית והדרסטית ביותר", וסיפר: "אילן אמר לי שזה זמן רגיש כי יש החלטות רגולטרויות שצריכות להתקבל לגבי הקבוצה (קבוצת בזק) ושכרגע אין ברירה אבל בהמשך זה יעבור ולא יימשך. הוא אמר לי שיש מיליארדים שמונחים על השולחן". עוד אמר כי "לא רק שהתבקשנו לעשות כתבה על שרה נתניהו, אילן הכריח אותנו להכניס חמש תמונות שלה בתדירות יומית - כמה פעמים ביום".

אתמול סיפר בעדותו כי "יחסית היה נדיר מאוד שאילן ישועה התערב בתכני האתר בתקופת גדי להב", בהתייחסו לתקופה בה היה ראש מערכת החדשות בשנת 2012. "הדבר הראשון שאני זוכר בבירור הוא שנודע לי שהייתה כתבה שעסקה בקו העוני לקראת בחירות 2013, שהייתה שלילית לגבי הממשלה והיה לחץ מצד ישועה להוריד אותה".

שאול אלוביץ' ואילן ישועה
שאול אלוביץ' ואילן ישועה

"כששאלתי למה אמרו לי שזה בכלל תקציבי בחירות של הליכוד, זה היה נשמע לי מוזר מאוד", הוסיף אלעד, "ההתערבות הייתה ברורה מאוד לטובת ראש הממשלה ומשפחתו בתקופה הזאת". לשאלת השופט באיזה אופן זה נעשה ענה אלעד: "בכל דרך אפשרית. להעלות כתבות. להוריד כתבות. לכתוב כתבות נגד יריבים פוליטיים".