בית המשפט קבע: שלב ההוכחות במשפט נתניהו יחל אחרי הבחירות

שופטי המחוזי הודיעו כי הדיונים בהליך המשפטי נגד רה"מ יתקיימו שלוש פעמים בשבוע החל מ-5 באפריל. עוד קבעו: נפל פגם בהתנהלות היועמ"ש בנוגע לאישורי החקירות - אבל אין לבטל את האישומים

זמן צפייה: 01:07

בית המשפט המחוזי קבע הערב (שני) כי שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יחל אחרי הבחירות בתאריך 5 באפריל. הדיונים יתקיימו שלוש פעמים בשבוע, בימים שני, שלישי ורביעי.

עוד קבעו השופטים כי נפל פגם בהתנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כשנתן את אישורים לפעולות החקירה של התיקים. עם זאת, השופטים החליטו כי אין לבטל את האישומים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט | צילום: ראובן קסטרו

השופטים נימקו את החלטתם, וכתבו: "נטען כי ראיות הופקו תוך פגיעה בזכותו החוקתית של הנאשם, אולם עולה כי היועץ ליווה את מהלך החקירה, גם בעל פה. נחה דעתנו כי במכלול השיקולים הנוגעים בעניין אין הצדקה להידרש בעת הזו לפגמים הנטענים בקשר לפעולות החקירה".

"לא נמצאה עילה מבוררת לביסוס הטענה לביטול כתב האישום ולפסילת ריאיות בשלב המקדמי של הדיון", כתבו השופטים. "עם זאת, בסיום ההליך, נשקול אם קיימת הצדקה בנסיבות המקרה לפסול מחמת היעדר קבילות, ריאיות בתיקים 1000 ו-4000 - ככל שייקבע כי פעולות חקירה בוצעו טרם מתן הסכמת היועץ, כפי שתועדה במסמכים או על פי חומרי חקירה אחרים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט | צילום: חדשות 13

לפני כשבועיים התחדש משפטו של נתניהו התחדש בבית המשפט המחוזי בירושלים. בדיון ניתנה תשובתו של נתניהו לכתבי האישום נגדו. נתניהו עצמו הגיע לאולם בית המשפט, אך עזב כעבור זמן קצר. נוסף אליו הגיעו לדיון גם הנאשמים הנוספים בתיקים - מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס ובעלי "וואלה" לשעבר שאול אלוביץ' ורעייתו איריס. מחוץ לבית המשפט נערכה מחאה בהשתתפות עשרות מפגינים נגד נתניהו.

בתחילת הדיון, שנפתח מאוחר מהצפוי בשל איחורו של מוזס, שאלה ראש הרכב השופטים רבקה פרידמן-פלדמן את הנאשמים את הם מאשרים את המענה לכתבי האישום, והם השיבו בחיוב. כעשרים דקות לאחר שהחל הדיון, קיבל ראש הממשלה פתק מצוות ההגנה שלו - ויצא מהאולם.

עורך הדין בן צור טען כי אישור היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירות לא ניתן כנדרש. בתגובה לכך השיבה התובעת ליאת בן ארי: "יש אישור של היועץ, כל האישורים קיימים. היו עשרות ישיבות לאורך הדרך שבהן הייתה התייחסות כמעט לכל פרט ופעולה ומנדלבליט אישר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עורכי דינו עמית חדד ובועז בן צור
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עורכי דינו עמית חדד ובועז בן צור | צילום: ראובן קסטרו

"אין דרישה להסכמה בכתב, זה אמרנו מהיום הראשון", המשיכה. "אולי נכון היה שהאישורים ייכתבו בצורה אחרת ברורה יותר אבל כך נוהלו הדברים וכך זה בא לידי ביטוי בפרוטוקולים. אולי השורה התחתונה לא ברורה מספיק אבל כשקוראים הדברים גם במגבלות של השחרות ותכתובות פנימיות ניתן להבין שניתן אישור".

בהמשך, נסוב הדיון על סוגיית זימון העדים, ובן ארי הצהירה כי ייתכן שיהיה שינוי בסדר העדויות בתיק 1000. זאת, ברקע פניית הפרקליטות לעו"ד בן צור שנחשפה בחדשות 13. במכתב חריף, התבקש הפרקליט שלא לדבר עם עדי התביעה העיקריים בתיק 1000, שאותם ייצג בעבר - ארנון מילצ'ן והדס קליין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עורך דינו עמית חדד באולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עורך דינו עמית חדד באולם בית המשפט | צילום: ראובן קסטרו

בנוגע לתיק 4000 שבו מואשם ראש הממשלה בשוחד, מרמה והפרת אמונים, טוענים פרקליטי נתניהו כי הוא כלל לא התערב באופן מיוחד באתר "וואלה" ולא נתן שום תמורה. ז'ק חן, פרקליטו של אלוביץ', טען בדיון כי "התיק מבחינתנו לא בשל להוכחות". עורך הדין בן צור ביקש ששלב ההוכחות של תיק 4000, שבו נשמעים העדים, ייפתח רק בעוד שלושה-ארבעה חודשים. הפרקליטות ביקשה להתחיל את ההוכחות בהקדם.

בתשובה לאישום בתיק 1000, תיק המתנות, יטענו עורכי הדין כי נתניהו כלל לא דרש מתנות מחברו הקרוב ארנון מילצ'ן, וכלל לא ידע על השמפניות שניתנו לרעייתו. בנוסף, כאמור, דן בית המשפט בטענת נתניהו כי לא ניתן אישור של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחקירה נגדו, ובדרישתו למחוק סעיפים מכתב האישום.