טענות נתניהו - מול האמת: האם נאום המתקפה מבוסס על עובדות?

לפני כניסתו לביהמ"ש, הציג רה"מ שלל האשמות - אך נראה שלא לכולן יש כיסוי: מעולם לא הוגשה בקשה לשדר את הדיונים בשידור חי, ובהקלטות מנדלבליט הידועות אין דבר שבאמצעותו אפשר לסחוט אותו

זמן צפייה: 03:40

ראש הממשלה התייצב רגע לפני כניסתו לאולם בית המשפט עם שלל טענות - אך נראה שלא לכולן יש כיסוי. הדרישה הראשונה שלו הייתה לשדר את הדיונים בשידור חי, אך בקשה כזו לא הוגשה מעולם על ידי עורכי הדין של נתניהו, גם לא היום. נתניהו גם יודע שבית המשפט כבר החליט לא לאפשר את שידור הדיונים מבית המשפט.

הדרישה הבאה של נתניהו הייתה לחשוף את "המסמך המטלטל ששלח משרד המשפטים למבקר המדינה בשנת 2017, ובו קבע שלא נפל רבב בהחלטותיי". למעשה, לא מדובר במסמך מטלטל. עמדת משרד המשפטים ב-2017 היא חסרת כל משמעות ונתניהו יודע את זה. לאנשי משרד המשפטים באותה תקופה לא היה מושג שנתניהו שולט לכאורה באתר האינטרנט וואלה שבבעלות שאול אלוביץ', ובווודאי שלא הייתה להם ידיעה על כך שאיש האמון של נתניהו שלמה פילבר עוזר לאלוביץ' ובזק במשרד התקשורת. הדברים הללו התגלגלו לחקירה רק בסוף שנת 2017.

עוד בחדשות 13:

ראש ממשלה על ספסל הנאשמים: תם הדיון הראשון במשפט נתניהו

הפתק של פילבר: הראיה החדשה והמשמעותית בתיק 4000

היועמ"ש עונה לנתניהו: ניסיון מופרך לייחס שיקולים לא ענייניים

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בבית המשפט המחוזי בירושלים לפני פתיחת משפטו
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בבית המשפט המחוזי בירושלים לפני פתיחת משפטו | צילום: חדשות 13

הדרישה השלישית הייתה לפרסם את החקירה שבה הפגישו עד עם אישה מסוימת במתקן משטרתי ואיימו עליו. התרגיל החקירתי שנעשה לעד אכן היה מכוער, גם אם הפרטים שצויינו לא מדויקים. היועץ המשפטי לא היה בסוד העניינים והורה לבדוק זאת בדיעבד. עם זאת, העד עצמו פירט בעדויותיו את הסיבות לכך שהחליט להעיד כפי שהעיד והוא כלל לא ציין את התרגיל שנעשה לו.

הדרישה הרביעית של נתניהו הייתה "לפרסם את תמלילי החקירה של סבטלנה, עובדת מעון רה"מ שהתלוננה על הטרדה מינית חמורה מצד אב בית במעון שהיה עד מדינה בתיק החמגשיות. חוקר בכיר אמר לה שאם לא תמסור עדות שקר שנתניהו הוא ששלח אותה להתלונן – היא תבלה את הלילה בכלא נווה תרצה". עובדת המעון סווטלנה אכן התלוננה על הטרדה מינית מילולית מצד מני נפתלי התיק נסגר בעילה של חוסר ראיות. אין בתיק כל עדות לכך שהושמעה אמירה כה בעייתית מצד חוקר משטרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד בכירי הליכוד באולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד בכירי הליכוד באולם בית המשפט | צילום: חדשות 13

הטענה החמישית והאחרונה נוגעת למנדלבליט: "האם יש לו משהו להסתיר? דורש לפרסם את כל הקלטות של היועץ". בהקלטות מנדלבליט שידועות לנו אין דבר שבאמצעותו אפשר לסחוט אותו. מנדלבליט נחקר באריכות בפרשה והתיק כנגדו נסגר, לאחר מכן מונה ליועץ משפטי לממשלה בתמיכת נתניהו. התיאוריה כולה נגועה בחוסר סבירות קיצוני.