המבקר נוטה לאפשר לרה"מ הלוואה ממקורב - כדי לממן את משפטו

נתניהו ביקש אישור ללוות שני מיליון שקלים, תוך עקיפת ועדת ההיתרים. שפירא אישר הפרסום והבהיר כי הדבר ייעשה רק באישור היועמ"ש. ביקורת במשרד המבקר: "איך הוא נותן יד לדבר כזה?"

זמן צפייה: 01:35

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה בימים האחרונים למבקר המדינה, יוסף שפירא, בבקשה לאפשר לו סיוע כספי ממקורבו ספנסר פרטרידג', בדמות הלוואה בסך שני מיליון שקלים, ללא אישור מוועדת ההיתרים. המבקר שוקל בחיוב את הבקשה של נתניהו, ואם אכן יסכים הוא יעזור לראש הממשלה לעקוף את ועדת ההיתרים.

גורמים במשרד המבקר שמעו על כך וזעמו על שפירא. בעיניהם, המעשה הוא לא ראוי ואף נחשב כטובת הנאה. מבקר המדינה מסר כי ישקול את העניין אם יימלאו שני תנאים – האחד הוא שההלוואה תהיה בתנאי שוק והשני שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יאשר זאת ויוודא שאין ניגוד עניינים בין נתניהו לפרטרידג'.

לכתבות נוספות בנושא >> 

היועמ"ש דרש מראש הממשלה: הבהר כי תגיע לשימוע במועד שקבעתי

רה"מ על אי דחיית השימוע: ריצת אמוק שגוברת על הצורך לחקר האמת

הפרקליטות לנתניהו: דוחים הטענות בדבר חוסרים בחומרי החקירה

מפוצלת מנדלבליט ויוסף שפירא
מפוצלת מנדלבליט ויוסף שפירא | צילום: רויטרס, מרק ניימן

בשבוע שעבר הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה מחוז תל אביב לעמית חדד, עורך דינו של ראש הממשלה נתניהו, כי היא דוחה את הטענות בדבר חוסרים בחומרי החקירה שהועברו אליו כדי להתכונן לשימוע בתיקי החקירה הנוגעים לרה"מ. מכאן, לטענתם מועד השימוע לא ישתנה. "בחינה חוזרת של הדברים, ושקילת הטענות לעומקן, לא הובילה לתוצאה שונה, ונמצא כי אין מקום לשנות ממועד השימוע שנקבע", נכתב.

במכתב שנשלח לעו"ד חדד, הובהר כי מרבית החומרים שלטענתו היו חסרים, קיימים בחומר שהועבר אליו למעט מסמכים ספורים בלבד – שממועד הבקשה לדחיית השימוע כבר הועברו לידיו.

נוסף לכך, הפרקליטות התייחסה לדבריו של עו"ד חדד על קיומה של "ריצת אמוק" לשימוע, ומסרה כי "אין שחר לטענה", והוסיפה כי אתמול נדחתה עתירה של התנועה לאיכות השלטון שתקפה את שיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע למועד השימוע שנקבע ודרשה להקדימו.

עמית חדד, פרקליט נתניהו
עמית חדד, פרקליט נתניהו | צילום: חדשות 13

עורך דינו של נתניהו הודיע כי בכוונתו להגיע לשימוע בעניינו. עם זאת, טען חדד כי היה נכון מצד מנדלביט לדחות את ההליך המשפטי. "בשבוע שעבר פנינו ליועץ המשפטי לממשלה וביקשנו: תדחה את מועד השימוע. הוא סירב. אנחנו חושבים שיש נימוקים כבדי משקל שמצדיקים את דחיית המועד", כתב חדד. "קיבלנו את החומר, והתחלנו לקרוא אותו. עשרות הודעות חסרות, עשרות מסמכים חסרים. אם הם לא נמצאים אצלנו, אי אפשר לקרוא אותם".

לפני כחודש, ועדת ההיתרים נעתרה לבקשת עו"ד חדד והאריכה בחודש את האולטימטום שהציבה לו, לספק לה את פרטי תיק ההון שלו. "אם תוך 30 יום לא ייענו הבקשות במלואן", הבהירה הוועדה, "הבקשה תידחה סופית". זאת לאחר שבתחילת השבוע הודיעה הוועדה לנתניהו כי עליו להעביר לידה את פרטי תיק ההון שלו עד סוף השבוע, או שתידחה בקשתו למימון משפטי.

שבוע לפני כן, פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ראש הממשלה ויתר על מימון הוצאותיו המשפטיות על ידי בן דודו, נתן מיליקובסקי, כדי לא לחשוף בפני ועדת ההיתרים את פרטי תיק ההון שלו, כפי שהתבקש. עורך דינו של נתניהו, נבות תל צור, הודיע אז לוועדת ההיתרים כי הוא מבקש לבטל את התרומה של מיליקובסקי, וציין כי ייתכן ויימצא תורם אחר במקומו - שיממן את הוצאות המשפט לצד ספנסר פרטרידג'. תל צור התייחס לתנאים שהציבו בוועדה ואמר כי לפגישה האפשרית בין הצדדים לא יהיו תנאים מוקדמים. בכל מקרה, הצהיר תל צור, נתניהו מסרב לחשוף בפני הוועדה את הצהרת ההון שלו.