בדיקת הפרקליטות: "הוצא חומר מהנייד של פילבר - אך אין לדחות את המשפט"

כפי שפורסם בחדשות 13, פרקליטות המדינה מצאה כי ממכשירו של עד המדינה פילבר נלקחו חומרים שלא פורטו בצו האזנת הסתר. עם זאת, לפי טענת הפרקליטות, החומרים לא היו רלוונטיים לחקירה ואין עילה לעיכוס או עצירת המשפט

זמן צפייה: 01:33

פרקליטות המדינה הגישה היום (רביעי) את ממצאי בדיקת השימוש בתוכנות ריגול בתיקי נתניהו ומצאה כי כפי שפורסם בחדשות 13, נעשתה חריגה בעניינו של עד המדינה פילבר ונלקחו ממכשירו חומרים שלא פורטו בצו האזנת הסתר. עם זאת, כן ניתן צו בעניינו של פילבר וכן צו להאזנת סתר לאיריס אלוביץ'. למרות החריגות, עמדת הפרקליטות היא כי שאין עילה לעכב או לעצור את המשפט.

לפי הממצאים, בעניינה של אלוביץ, המערכת לא הצליחה לפרוץ למכשירה ולכן לא הופקו ראיות בעקבות צו האזנת הסתר. בעניינו של פילבר, המערכת כן הופעלה ואף הניבה תוצרים למשך מעט יותר מיממה, אך החומרים שהופקו  לא היו רלוונטיים לתיק. עם זאת, בפרקליטות כתבו כי "המערכת ביצעה פעולות מסוימות שלא פורטו במפורש בבקשה למתן צו". הפעולות כוללות העתקת רשימת אנשי הקשר ופריטי מידע נוספים.

בבבדיקה שנערכה בחנו בפרקליטות האם הוצא צו מתאים למספרי הטלפון של המעורבים והאם הוצאו או התבקשו צווי האזנה נוספים. הבדיקות נעשו גם בנוגע לפעילות האזנת סתר רגילה וגם להאזנה בטכנולוגיות ריגול. בסך הכול בדקו בפרקליטות כ-1,500 טלפונים המשויכים ל-200 גורמים שונים המעורבים בתיקים.

בפרקליטות סיכמו כי לטענתם אין סיבה לעכב או לעצור את המשפט. זאת , לאחר שבתחילת השבוע החליט בית המשפט לבטל את הדיונם שהיו אמורים להתקיים השבוע.

סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ', עו"ד ז'ק חן מסר: "הפרקליטות מודה שנעשה שימוש לא חוקי בתוכנת ריגול נגד עד המדינה פילבר וניסיון לעשות כן נגד הגברת אלוביץ'. מעשים לא חוקיים אלה הוסתרו מההגנה, מבית המשפט המחוזי ומבית המשפט העליון שדנו בבקשות ההגנה לגילוי חומר חקירה".

"מכיוון שנתון חמור זה היה בידיעת המשטרה כל העת ולא גולה להגנה וכפי שנטען גם לא לתביעה, לא ניתן לסמוך עוד על דברים 'שנמסרו' לפרקליטות מהמשטרה בדבר הבדיקה שנערכה על ידה ובמעורבותה, כפי שמציינת התביעה בהודעתה. בחקירת פרשה זו המשטרה לא בחלה בשום דרך כדי לגרום להעמדם לדין של הנאשמים".

מסביבת נתניהו נמסר: "אנו דוחים על הסף את טענות הפרקליטות והמשטרה. לא ייתכן שהחוקרים יחקרו את החוקרים בלי שאף גורם נחקר באזהרה ובלי לחשוף לציבור את המידע שהושג בריגול לא חוקי. ההודאה של המשטרה עכשיו, שהיא ריגלה 'רק' נגד שלמה פילבר ואיריס אלוביץ' היא רעידת אדמה. רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לחשוף את היקף הריגול המשטרתי הבלתי-חוקי ולהגיע לחקר האמת".

סנגוריו של נתניהו, עורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד: "אין ערך ממשי לבדיקה של המשטרה, כשהיא זו שכשלה והפרה את החוק. גם לאחר שבועות ארוכים עדיין לא ניתן לבית המשפט גילוי מלא – כפי שנדרש – ביחס לשימוש בכלי פריצה וריגול. לא ניתן להשלים עם מצב שבו מתבצעות פעולות בלתי חוקיות, אך טיבן והיקפן מוסתר במשך שנים מההגנה ומבית המשפט שדן בהליך. במועד קרוב יוגשו לבית המשפט בקשות לשם גילוי כל הנתונים הרלוונטיים, עד למיצוי העניין".