היועמ"ש: לבדוק אם הכסף שקיבל רה"מ מבן דודו הוא לא מתנה עקיפה

מנדלבליט פנה לבג"ץ בבקשה לבחון אם 270 אלף הדולרים שקיבל נתניהו בעבור הוצאות משפטה של שרה רעייתו אינן נחשבות ל"טובת הנאה" שניתנה לרה"מ עצמו. מקורבי רה"מ: "היועמ"ש איבד כל רסן"

זמן צפייה: 01:28

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתח היום (ראשון) ביקורת על ועדת ההיתרים, ופנה לבג"ץ בבקשה לבדוק אם 270 אלף הדולרים שקיבל בנימין נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי בעבור המשפט של רעייתו שרה בתיק המעונות, אינם נחשבים כ"מתנה עקיפה" או טובת הנאה שניתנו לראש הממשלה עצמו.

בהודעה, הסביר היועמ"ש כי אומנם בכללים נאמר ש"שר לא יקבל שכר או טובת הנאה" - אולם אין הכוונה רק לטובה שניתנת ישירות לשר או לראש הממשלה, אלא גם לבן הזוג או לאדם אחר המקורב אליו. "פרשנות מצמצמת מדי של סעיף זה עלולה להוביל במקרים מסוימים לעקיפה", כתב היועץ.

בתגובה, תקפו מקורבי ראש הממשלה: "תשובת היועץ המשפטי לממשלה היא עוד הוכחה לרדיפה ולתפירת התיקים נגד ראש הממשלה נתניהו ורעייתו. הניסיון של היועץ המשפטי להפוך את החלטת ועדת ההיתרים בנימוק מופרך חושפת את כוונתו האמיתית והלא מוסתרת - לפעול להחלפתו של ראש הממשלה. לאורך כל ההליך המשפטי בעניינם של ראש הממשלה ורעייתו החלטותיו של מנדלבליט רצופות סתירות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשד לרצח באום אל-פחם: תושב בן 35 נורה למוות

אישה נאשמת בניסיון רצח בתה התינוקת: "הוציאה מהחלון – ושחררה"

הפרקליטות דוחה הטענות: לא הסתרנו את תמלילי חקירת אור אלוביץ'

בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו | צילום: רויטרס

"בכל פעם שחשש שהחלטה קודמת שלו תפגע בסיכוייו להרשיע בתיק הוא הפך את החלטתו ב-180 מעלות. כך לדוגמה, בשנת 2018 קבע מנדלבליט שחוק המתנות לא חל על תמיכתו של ספנסר במימון ההגנה המשפטית - וכעת, כשהוא חש שהחלטה זו תפגע ביכולתו להרשיע - הוא הופך אותה. מנדלבליט היה גם האיש ששלח את ראש הממשלה לוועדת ההיתרים כדי לאשר את מימון הוצאותיו המשפטיות - רק כדי לשלול ממנו את המימון כשהוועדה אישרה שראש הממשלה יכול לקבל אותו".

"כל פעולות היועץ מלמדות שמטרתו למנוע מראש הממשלה לקבל משפט צדק. היועץ מנע מראש הממשלה את מימון הגנתו המשפטית, הוא מנסה לעקוף את החלטת 11 שופטי בג"ץ ואת חוק יסוד הממשלה באמצעות 'מסמך ניגוד העניינים' שממליץ לשלול מראש הממשלה סמכויות בסיסיות ו'לשתק' אותו, וכעת הוא פועל בחוסר סמכות כדי להפוך את החלטת ועדת ההיתרים בעניין ההגנה המשפטית של רעייתו. היועמ"ש איבד כל רסן. הוא החליט להפיל את ראש הממשלה נתניהו בכל מחיר ודוהר לעברו כמו רכבת חסרת שליטה שאיבדה את הבלמים".

בתנועה לאיכות השלטון בירכו על הודעתו של מנדלבליט, ומסרו: "מתן 'מתנה' בשווי כמעט מיליון שקל לרעיית ראש הממשלה היא מתנה לראש הממשלה עצמו. צר לנו שהוועדה בחרה שלא לרדת לעומקם של דברים, ואפשרה למעשה פרקטיקה של הענקת מתנות לשר בדרך של הענקת מתנות לרעייתו".

מנגד, ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), הגיב בחריפות: "לא לעולם חוסן ד"ר מנדלבליט. הרדיפה והאובססיביות שלך כלפי ראש הממשלה, רק מוכיחה לציבור עד כמה אתה משוחד ומפוחד. בסופו של דבר, גם בית משפט וגם ועדת החקירה שתקום, יגלו את היד הנעלמה שמפעילה אותך ואת הריקבון הערכי שפשה בך ובסביבתך".

כזכור, כבר בתחילת החודש הודיעה ועדת ההיתרים כי בשל עמדת היועץ המשפטי לממשלה בעניין מימון משפטו של נתניהו - אין בכוונתה לדון בנושא. הוועדה קבעה כי רה"מ יצטרך להשיב 30 אלף דולר שקיבל ממיליקובסקי, ואילו את שאר הסכום - זה שקיבל עבור שרה, לא. "בהיותה אדם פרטי - הם אינם נדרשים להשבה", הסבירה הוועדה.

באותו שבוע, מסר מנדלבליט את חוות דעתו באשר לבקשתו של נתניהו לקבל מימון בסך 10 מיליון שקלים להוצאותיו המשפטיות ממקורבו ספנסר פרטרידג', וטען כי הבקשה אינה חוקית. פרטרידג', כידוע, הוא גם אחד מעדי התביעה בכתב האישום נגד רה"מ.

היועמ"ש הוסיף כי לטעמו מדובר במתנה אסורה בגלל גובה הסכום שביקש רה"מ ממקורבו, שעומד בניגוד ל"חוק המתנות" אשר אוסר על עובד ציבור לקבל מתנה "באשר הוא עובד ציבור". בנימוקיו של מנדלבליט נכתב כי לא ניתן לקבוע שקבלת סכום כזה מצד פרטרידג' הוא לא בגדר מתנה לעובד ציבור.

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס