האינטרסים והמחלוקות: "היועמ"ש לא יוותר על קלון גם במחיר של פיצוץ ההסדר"

עו"ד מיכה פטמן, בעבר מסנגורי נתניהו, מעריך שאינטרס הפרקליטות מופנה לטובת אמון הציבור במערכות אכיפת החוק. עו"ד דוד פורר, לשעבר בכיר בפרקליטות, חושב שהסדר הוא הוכחה לכך שאישום השוחד אינו יציב. עו"ד ציון אמיר מסביר את האינטרס של נתניהו: "הוא שוקל כדי לסיים את הסאגה הזו"

זמן צפייה: 06:49

השבועיים הקרובים מסתמנים כשבועיים גורליים לעתידו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בשאלה האם יחתום על הסדר טיעון בתיקי האלפים מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליטות המדינה, שגם שוקלים באיזה מתווה ייחתם ההסדר אם וכאשר. עדיין לא ברור האם ייחתם הסכם, אבל לא מעט שאלות עולות לגבי האינטרס של כל אחד מהצדדים לסגור עסקה.

עו"ד מיכה פטמן, שהיה בין סנגוריו של נתניהו בעבר ואף נשא את דברי הפתיחה בדיון הקראת כתב האישום נגד נתניהו אך פרש בשל סירוב ועדת ההיתרים לבקשת נתניהו לקבל מימון להגנתו המשפטית ממקורבו, משוכנע שמנדלבליט לא יילך להסכם שאינו כולל קלון.

"האינטרס של נתניהו זה לצמצם נזקים. לסגור עסקת טיעון כזאת זה אפילו הרבה יותר מצמצום נזקים, משום שאם המשפט יסתיים בהרשעה, זה יסתיים בבית סוהר", מסביר עו"ד פטמן בשיחה עם אתר חדשות 13.

עו''ד מיכה פטמן
עו''ד מיכה פטמן

הוא גם לא הופתע במיוחד מעסקת הטיעון המתגבשת בין ראש הממשלה לשעבר לפרקליטות. "גם כאשר ייצגתי אותו, אמרתי שאוכל להביא לתוצאה הזו של מחיקת תיק 2000 ובתיק 4000 מעבירת השוחד", הוא אומר ומעריך שהאינטרס של הפרקליטות להגיע להסדר הטיעון הוא לטובת אמון הציבור במערכות אכיפת החוק.

"אני מעריך שהיועמ"ש ראה מה תומכי נתניהו עשו למערכות אכיפת החוק. המשטרה נשחקה, הפרקליטות חטפה מהלומות. אני מניח שהשיחות שהיו לו עם אהרן ברק זה בדיוק זה. כלומר כדי לחזק את אמון הציבור, כדאי לסיים את הסאגה הזו כמה שיותר מהר", מבהיר פטמן.

לגבי שאלת הקלון, נראה שמבחינתו הדברים ברורים: "מנדלבליט פועל בשליחות החוק. עבירות של שחיתות שלטונית אינן עבירות שאפשר למחול עליהן. לכן להערכתי, מנדלבליט לא יוותר על הקלון גם אם זה במחיר של פיצוץ הסדר הטיעון. משפטית, נתניהו צריך לקחת את הסדר הטיעון. זה הסדר מצוין עבורו. לכן הוא דוחף לשם בכל הכוח. אבל נתניהו צריך להבין שזה יהיה הסדר עם קלון".

גם עורך הדין דוד פורר, לשעבר בכיר בפרקליטות, חושב בשיחה עם אתר חדשות 13 שברמה האישית, הסדר הטיעון המתגבש מהווה עסקה טובה עבור נתניהו. "הוא מסיים את הפרשה הפלילית בלי עונש, אבל מסיים את הקריירה הציבורית", מסביר פורר.

פורר מסביר גם את הנכונות של הפרקליטות במגעים להסדר טיעון עם ראש הממשלה לשעבר. "בעיניי, הדבר המשמעותי פה הוא שמבחינת הפרקליטות, אם היא הייתה חושבת שאישום השוחד במצב טוב אז היא לא הייתה מגיעה לעסקה הזאת. כלומר העסקה הזאת אפשרית רק משום שהפרקליטות מבינה שאישום השוחד לא יציב".

עו''ד דוד פורר
עו''ד דוד פורר

עורך הדין ציון אמיר מסביר כי המצב הטוב ביותר של כתב האישום מצד התביעה הוא ברגע שהוא מוגש. בשלב הזה, כך לפי עו"ד אמיר, המצב הולך ומשתפר לטובת הנאשם. "בפרקליטות לא יודעים איך ייגמר התיק הזה", אומר אמיר לחדשות 13. "היא עדיין לא יודעת אם בית המשפט יילך איתה כל הדרך או יזכה את נתניהו. מצב של זיכוי יכול לרסק את מוסד היועץ המשפטי ומוסד הפרקליטות. הם לא יכולים להרשות לעצמם התרסקות מהסוג הזה וזה יחזק את כל הקולות שנשמעו מצד נתניהו והמחנה שלו על המוטיבציות שעמדו ביסוד החקירות הללו. לאף אחד בפרקליטות אין עניין ללכת עד הסוף".

עו''ד ציון אמיר
עו''ד ציון אמיר

באשר לאינטרס של נתניהו מסביר עורך הדין אמיר: "מאוד יכול להיות שנתניהו בגילו ובמצב שהוא רואה לנגד עיניו את טובתו האישית והמשפחתית, אז הוא שוקל ללכת לעסקה, לסיים את הסאגה הזו, את עינוי הדין הזה. המלחמה הגדולה היא כאמור על הקלון וכל צד מתקשה לחיות עם אפשרות של כן או לא קלון – כל אחד מסיבותיו. פסק הדין שיאמר אם יש או אין קלון – את הציבור הרחב וההיסטוריה זה לא יעניין".

אמש פורסם כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק נשלח על ידי אחד מפרקליטי נתניהו כדי לדבר עם מנדלבליט ולשכנע אותו ללכת להסדר טיעון. לא מעט גבות הורמו על מעורבותו של ברק, שמהווה סדין אדום מצד המחנה של נתניהו. על מעורבותו של ברק אמר אמיר: "אנחנו יכולים רק להעריך שהנוכחות שלו בתוך האירוע הזה היא משרתת את האינטרסים של כולם – גם של היועמ"ש וגם של נתניהו. יש גם אינטרסים כלליים שעומדים לראות עיניו של אהרן ברק. יש לו סדר יום מסוים. הוא לא מסתיר אותו. יש לו השקפת עולם סדורה ובוודאי שיש לו עניין מובהק לקדם את העניין. לכן הנוכחות של אהרן ברק בתוך הסיפור הזה היא בהרבה מובנים סולם ראוי מבחינתם לרדת מהעץ הגבוה שטיפסו עליו".