ההסכמות והפערים: פרטי המו"מ להסדר הטיעון של נתניהו

אחרי שהוסכם כי תיק 2000 ייסגר ומתיק 4000 יוסר סעיף השוחד - שאלת הקלון עדיין לא נפתרה. בנוסף, בתיק 1000 נתניהו יבקש לחתוך בחצי את היקף סכום טובות ההנאה ובפרשת "בזק-וואלה" יבקש ניסוח שלא יפגע באלוביץ'

זמן צפייה: 02:06

אז למה בנתיים אין עסקת טיעון בתיקי ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו? נתחיל דווקא בהסכמות - הצדדים מסכימים לכך שתיק 2000 ייסגר, מסכימים שבתיק 4000 יוסר סעיף השוחד, ומסכימים שעונש המאסר ירוצה בדרך של עבודות שירות.

עם זאת, הפערים הם שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דורש שנתניהו יסכים שיוטל קלון על מעשיו - קביעה שתוודא סופית, יחד עם עונש המאסר, שנתניהו יורחק מהפוליטיקה לשבע שנים. נתניהו מתנגד להסכמה כזאת, ומבקש שסוגיית הקלון תעלה רק כשירצה לחזור לחיים הפוליטיים לאחר התפטרותו.

המשא ומתן תקוע אמנם פה, אבל האמת היא שזהו החלק הקל. בואו נלך לחלקים שהמשא ומתן עוד לא הגיע אליו, הפרטים בכתב האישום עצמו - בתיק 1000 נתניהו יבקש לחתוך לפחות בחצי את היקף סכום טובות ההנאה שמיוחס לו, העומד על כ-700 אלף שקל.

בפרקליטות יסכימו לשינויים מינוריים בהרבה, על מנת שהתיק לא ייראה בסופו של יום כתיק קטנוני, אלא שימחיש את מה שמנדלבליט כינה "קו אספקה של סיגרים ושמפניות". מצד שני, אם הסכום לא יירד, בית המשפט עלול לא לכבד את הסדר הטיעון כי לא תהיה הלימה בין סכום טובות ההנאה לבין העונש שיסתכם בעבודות שירות. מורכב.

בתיק 4000, נתניהו עשוי לבקש ניסוח שלא יפגע בנאשם השני, הבעלים של בזק לשעבר, שאול אלוביץ'. בפרקליטות יעמדו על כך שגם לאחר הורדת סעיף השוחד, הרציונל של כתב האישום יישאר. כלומר, נתניהו היה מצוי בניגוד עניינים - בזמן שאלוביץ' מבקש ממנו סיוע ששווה מאות מיליונים מתוך כוונה לתת לו שוחד, נתניהו מבקש ממנו התערבות בתכנים באתר "וואלה" שבבעלותו.

הפרטים האלה, יותר מסוגיית הקלון, הם אלה שעלולים להכשיל את המשא ומתן בטווח הזמנים שפרקליטי נתניהו מעוניינים בו. בעוד תשעה ימים למנדלבליט כבר תהיה מסיבת פרידה. אחר כך כמובן יהיה אפשר לפתוח את המשא ומתן מחדש. העניין הוא שהנושא והנותן יהיה יועץ או יועצת אחרים, ואז לכו תדעו מה יהיה. נתניהו לפחות, חושב שיהיה רע יותר.