"הגופות נערמות": שבע נשים נרצחו על רקע מגדרי מתחילת 2019

נג'לאא אל-עמורי מלוד, שגופתה נמצאה אתמול סמוך ליער בן שמן, היא האישה השביעית שנרצחה ב-4 החודשים האחרונים בשל היותה אישה. "ביטחונן האישי של נשים נזנח בסדר העדיפויות"

לכל אישה יש שם: עוד שבוע קשה לנשים בישראל. נג'לאא אל-עמורי שגופתה אותרה ככל הנראה אמש (ראשון) בסמוך לתל חדיד שבאזור יער בן שמן, היא האישה הרביעית השנה שנרצחה בישראל בגלל היותה אישה. זאת, בנוסף לשלוש נשים ישראליות שנרצחו בחו"ל על ידי ישראלים - כך נמסר מפרויקט "תזכור", להנצחת נשים שנרצחו על רקע מגדרי. אל-עמורי, בת 19 מלוד, נעלמה מביתה כזכור לפני למעלה משבועיים ולא נראתה עוד בחיים.

מרים גברעם, ממנהלות הפרויקט, מסרה כי "למרות הגופות שנערמות והמספר הבלתי נתפס של הרציחות – שבע נשים בפחות מארבעה חודשים, ביטחונן האישי של נשים נזנח בסדר העדיפויות". גברעם קראה לממשלה לאשר העברת התקציבים ליישום המלצות הוועדה הבין-משרדית: "יש להקצות משאבים מיידים, ולא לחכות לחקירה בדיעבד", אמרה גברעם. "אנו דורשות כי פעולותיה הראשונות של הממשלה החדשה שתוקם בקרוב תהיינה אישור העברת התקציבים על סך 250 מיליון ש"ח. אנחנו קוראות לממשלת ישראל - דמן של נשים אינו הפקר, ובעוד הממשלה היוצאת מנסה למסמס את המאבק והדרישות הצודקות שלו, נשים ממשיכות לשלם בחייהן על אוזלת ידם. רצח נשים אינו גזרה משמיים ובידכם למנוע את הרצח הבא".

לאחר מציאת גופתה של אל-עמורי, עצרה המשטרה חמישה מבני משפחתה של הנעדרת, בהם שני חשודים בני 15 ו-23, ושלוש חשודות בנות 28, 29 ו-49, כולם תושבי לוד שיובאו בהמשך היום לדיון בהארכת מעצרם. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה.

לכתבות נוספות בנושא >>

"נטל חייה באכזריות": מאסר עולם ועוד 16 שנים לרוצח נועה אייל

חשד לרצח: נמצאה גופתה של נעדרת בת 19 מלוד

חשד לרצח: האישה שהותקפה ע"י בנה בלוד מתה מפצעיה

סוזנה ותד ובעלה החשוד ברצח
סוזנה ותד ובעלה החשוד ברצח | צילום: חדשות 13

אתמול בבוקר נקבע מותה של תושבת העיר בת 65 לאחר שנמצאה ביום שבת ללא הכרה בדירה ברחוב דוד המלך. כוחות המשטרה פרצו לדירה בעקבות דיווח שהתקבל על גבר התוקף את אמו, ומצאו את האישה כאשר בנה לידה. צוות מד"א פינה אותה לבית החולים אסף הרופא, שם נלחם צוות המחלקה לטיפול נמרץ על חייה ביממה האחרונה, לאחר שהגיעה במצב אנוש. בנה נעצר, נסיבות המקרה נבדקות.

לפני כשבועיים פוענח רצח סוזן ותד שהתרחש בחודש שעבר בבאקה אל-גרביה. בסוף חודש מארס, דיווח וליד, בעלה של ותד – כי אשתו נעדרת מביתם מזה כיממה. במהלך חקירת היעלמותה מסר גרסאות שונות – שהובילו למעצרו. על פי חקירת המשטרה ותד בן ה-44 חנק באמצעות חבל את סוזן לעיני בנם בן השנתיים - ולאחר מכן הסיע את גופתה ברכב ליער הסמוך ליישוב, שם קבר אותה. כתב אישום יוגש נגדו היום.

בתחילת החודש שוחררו ששת בני משפחת אבו קטיפאן שנעצרו בחשד למעורבות ברצח קרובת משפחתם, דיאנה אבו קטיפאן, שנורתה למוות בחודש במארס בעיר לוד. לחדשות 13 נודע כי לאחר שאבו קטפיאן בת ה-18 סירבה להיות במקלט לנשים נפגעות אלימות, המשטרה ביקשה ממשפחת ג'רושי לשמור עליה. הצעירה אכן עברה אליהם, אך עזבה מרצונה כדי להתחתן.

נג'לאא אל-עמורי
נג'לאא אל-עמורי | צילום: דוברות המשטרה

על פי החשד, הרקע לירי הוא התנגדות בני משפחתה לנישואיה המתוכננים. ככל הנראה, לצעירה היה חבר ממשפחה אחרת, ובתקופה מסוימת לפני הרצח בני הזוג ברחו והתחבאו בשטחים. נציגי העדה הגיעו אליהם, והבטיחו לזוג שהם שהם יקבלו את הקשר ויבחנו את החתונה.

אבו קטיפאן נורתה למוות מספר ימים לפני שהייתה אמורה להתחתן. צוותי מד"א שהוזעקו למקום פינו אותה לבית החולים אסף הרופא, שם נקבע מותה. אדם נוסף נפצע קל באירוע. אמה של אבו קטפיאן, אסמאהן, נרצחה אף היא לפני 13 שנה.

בפברואר האחרון נרצחה סיואר קבלאוי, תושבת אום אל-פחם בת 20, בעיר איזמיט שבטורקיה. אביה ואחיה עוכבו לחקירה. כלי תקשורת מקומיים פרסמו כי לטענת המשפחה הצעירה התאבדה, אך ממצאים שאותרו בזירה - בהם כתמי דם ודלת פרוצה, כמו גם תיעוד לכאורה מהרגעים שלפני מותה של קבלאוי העידו אחרת.

דיאנה אבו קטיפאן
דיאנה אבו קטיפאן | צילום: פייסבוק

בסרטון נראים אחיה ואביה כשהם גוררים את הצעירה. על פי כלי התקשורת המקומיים, קבלאוי התעמתה עם אחיה והסתגרה בחדרה. אולם, הצעירה קפצה מהמרפסת בקומה השלישית, לאחר שהאח פרץ לחדר. בסרטון ניתן לראות את השניים מגיעים לצד הבניין, פותחים שער ונכנסים לחצר. לאחר מספר שניות הם יוצאים כאשר הם נושאים את הצעירה בעודה בחיים. על פי החשד, השניים העלו אותה לדירה, שם אחיה חנק אותה למוות.

בהמשך מתועד מעצר האב, וכן של האח, שנעצר במלון לאחר שלפי הדיווחים ניסה להימלט לישראל. בתוך כך, בנתיחת הגופה התגלו חבלות באזור הצוואר - כל זאת לפי דיווחים מקומיים. קבלאוי הגיעה לאיזמיט בסוף 2018 למטרת לימודי רפואה בעיר.

עוד נרצחו השנה בעולם שלוש נשים ישראליות בידי ישראלים. בינואר נרצחו לילי פרג ופרחיה סרוסי במנדוסה, ארגנטינה, על יד בנה של פרחיה. גופותיהן נמצאו בחצר ביתו לאחר חיפושים שנערכו יותר משבוע. באותו החודש נרצחה גם איה מסארוה, בת 23 מבאקה אל גרבייה, שנאנסה טרם הרצח בעיר מלבורן באוסטרליה, שם שהתה במסגרת לימודיה. עוד מתה בחודש ינואר ר', צעירה שהייתה במעגל הזנות.

מפרויקט תזכור נמסר כי מדי שנה נרצחות בישראל כ-20 נשים, מדובר באישה שמקפחת את חייה כל 17 יום בממוצע.

איה מסארווה בת ה-23 שנמצאה מתה סמוך לתחנת רכבת באוסטרליה
איה מסארווה בת ה-23 שנמצאה מתה סמוך לתחנת רכבת באוסטרליה | צילום: חדשות 13

משרד הרווחה מפעיל מרכזי טיפול וסיוע לטווח ארוך וקצר לנשים נפגעות אלימות, גברים אלימים ולילדים חשופים לאלימות. במרכזים ניתן טיפול פרטני ו/או קבוצתי על ידי עובדים סוציאלים מומחים. ברחבי הארץ, חלקם בשיתוף עם העמותות השונות.

קו החירום הארצי למניעת אלימות במשפחה ולמען ילדים בסיכון 1-800-22-0000

מוקד המידע של הרווחה אליו ניתן לפנות 24 שעות ביממה (למעט יום כיפור) הינו 118 (שיחת חינם). המענה ניתן בשפה העברית, ערבית, רוסית ואמהרית.

מוקדים נוספים:

מוקד נעמת לאלימות המשפחה:
מרכז גליקמן לטיפול ולמניעת אלימות במשפחה בתל אביב 70 /6492469- 03.
הקו נותן מענה חמישה ימים בשבוע משעה 9:00 – 15:00.

עמותת בת מלך מפעילה מקלטים לנשים דתיות/חרדיות, הנאלצות לעזוב את ביתן בשל אלימות במשפחה. טלפון 1800-292333 פועל 24 שעות ביממה

עמותת "לא לאלימות" מפעילה קו חירום, ומקלטי נשים: 1-800-353-300

עמותת נשים נגד אלימות מפעילה קו סיוע לנפגעות אלימות מינית ופיזית, מקלטי חירום ודירות מעבר לאוכלוסיה הדוברת ערבית. טלפון 04-6462138
אתר אינטרנט: http://www.wavo.org

אל סיוואר - קו סיוע לנשים ערביות במצוקה 24 שעות.
טלפון: 04-8533044
אתר אינטרנט: http://assiwar.org/ar/

מען הפורום לארגוני נשים ערביות בנגב מפעיל קו תמיכה. טלפון: 08-6288884
אתר אינטרנט: http://www.maanegev.org

מענים לגברים מכים:
קו הגברים- הקו ליציאה ממעגל האלימות במשפחה' נותן ייעוץ לגברים שחשים מצוקה ומאפשר להם לקיים דיאלוג ראשוני, זמין ונח אודות התחושות הקשות שמציפות אותם. בכך מהווה הקו כתובת מתווכת להמשך טיפול מקצועי
טלפון: 1800-39-39-04

המזרקה בכיכר רבין בת''א נצבעה אדום כמחאה על רצח נשים )
המזרקה בכיכר רבין בת''א נצבעה אדום כמחאה על רצח נשים ) | צילום: לוט''ם תל אביב