האלימות בחברה הערבית: הרוג ו-3 פצועים באירועי ירי ברחבי הארץ

בן 21 נרצח לפי החשד בכפר עארה, שבו הוצת גם בית. נבדק קשר בין המקרים • ראש התנועה האסלאמית ברמלה נפצע קשה מירי בעיר • אדם נוסף נפצע קשה מירי בחיפה • מהנדס רהט נורה ונפצע בינוני

זמן צפייה: 04:13

האלימות בחברה הערבית: מוחמד חסין חמדאן דעיף, צעיר בן 21, נורה הלילה (שבת) למוות בכפר עארה הסמוך לאום אל-פאחם. צוות מגן דוד אדום קבע את מותו במקום - המשטרה בודקת חשד לרצח. בית הוצת בכפר, נבדק חשד לקשר בין המקרים. מדובר בנרצח ה-75 בחברה הערבית מתחילת השנה. שני בני אדם נוספים נפצעו במהלך הלילה קשה באירועי ירי בחיפה וברמלה, וברהט נפצע בינוני מהנדס העיר מירי.

צוות מגן דוד אדם פינה לבית החולים אסף הרופא את שייח עלי אל-דנף בן ה-40, ראש התנועה האסלאמית בעיר, במצב קשה אחרי שנורה ברחוב שלמה המלך ברמלה, לאחר שיצא מתפילת הבוקר במסגד אל-עומרי. גורמים בחקירה מעריכים שהירי הוא חלק מסכסוך שלו ושל משפחתו עם משפחה אחרת ברמלה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-and-law-20191012-0928' autoplay='0' credit='' desc='אירוע ההצתה בכפר עארה' kid='1_t9uajzem' duration='6'']

אירוע הירי ברמלה | צילום: דוברות המשטרה

כאמור, מהנדס העיר רהט בן ה-50 פונה לבית החולים סורוקה לאחר שנורה ברגליו כשחזר מתפילה במסגד. המשטרה בודקת חשד לניסיון חיסול. לאחר מכן נעצר חשוד תושב רהט כבן 25. אמש התפתחה קטטה רבת משתתפים בעיר, שבמהלכה נפצעו קל חמישה בני אדם, מתוכם שלושה קטינים.

מהמשנה לראש העיר רהט נמסר לאחר אירוע הירי: "נבחרי ותושבי העיר רהט מגנים את הירי על מהנדס העיר אברהים אבו סהיבאן אשר ארבו לו עבריינים בעת חזרתו מהמסגד לאחר תפילת שחר היום, היריות פגעו ברגלו הימין וכעת מנותח בבית חולים סורוקה. האלימות במגזר הערבי מסתעפת גם נגד נבחרי ועובדי ציבור וזו עליית מדרגה מדאיגה.

סכסוך קרקעות שנמשך שנים לא פותרים אותו באלימות ורשות מקרקעי ישראל אסור לה להחליט החלטות שעלולים להדליק אש אם זה בשיווק מגרשים או בהסדרה ועליה לשתף את עיריית רהט בכול החלטה גורלית בתחום זה .
ראש העיר הוצמד לו מאבטח מלפי כמה שבועות וכעת מהנדס העיר ועל המשטרה להגביר את האכיפה נגד הפליליסטים ונגד משתמשי הנשק".

מהנדס העיר רהט, אברהים אבו סהיבאן (מימין) | צילום: חדשות 13

ברחוב גוש עציון שבחיפה נפצע צעיר בן 22 קשה, ופונה לבית החולים רמב"ם כשמצבו יציב ובהכרה מלאה. פרמדיק מגן דוד אדום, טום גרישין, סיפר: "כשהגענו במקום הייתה המולה, ראינו צעיר כבן 20 שוכב על הכביש בהכרה מלאה, הוא סבל מפצעי ירי, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים, ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה ויציב".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-and-law-20191012-1055' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='מעצרים לאחר קטטה בכפר עארה' kid='1_3dfdiep6' duration='71'']

מוחמד סעיד אל-חאלד בן ה-21 שנורה למוות בכפר עארה | צילום: חדשות 13

במקביל, גבר כבן 32 פונה לבית החולים תל השומר במצב קשה לאחר שנפצע לפי החשד בקטטה במועדון ברחוב משה בקר בראשון לציון. ממגן דוד אדום נמסר כי הוא נפל מכסא ונרמס. פרמדיק מד"א אור דרין סיפר: "כשהגענו למקום הובילו אותנו לחצר המועדון, שם ראינו צעיר כבן 32 שוכב מעורפל הכרה, הוא סבל מחבלת ראש, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה, ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים כשמצבו קשה ויציב".

שייח עלי אל-דנף ראש התנועה האסלאמית ברמלה | צילום: חדשות 13
זירת אירוע הירי בכפר עארה | צילום: דוברות המשטרה

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה התייחס לאירועים בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "עבר עלינו ליל דמים בלתי נסבל. ארבעה בני אדם נורו באירועים נפרדים במהלך הלילה, מתוכם מוחמד חסין חמדאן דעיף בן ה-21 שנרצח. אנחנו ממשיכים לעשות הכל כדי לשים סוף לאלימות. הדרך ארוכה אבל מאבק נחוש ותמיכה הדדית יבטיחו שהרוב המוחלט של הציבור יתגבר על קומץ העבריינים".

ביום חמישי נפגשו ראשי הרשימה המשותפת עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ועם בכירים במשטרה כדי לדון בסוגיית האלימות בחברה הערבית. במהלך הפגישה, השר ארדן הצהיר כי הוא תומך בהחלטת ממשלה לתוכנית חומש לחברה הערבית וכי כ-620 שוטרים יוקצו ספציפית לטיפול פשיעה במגזר. כמו כן, יחידת להב 433 של המשטרה קיבלה את החברה הערבית כיעד לטיפול.

בריאיון לתוכנית "שש – אמנון לוי" אמר השר ארדן התייחס לאמירתו ביום שני לפיה החברה הערבית "מאוד אלימה" ואמר כי "נאמרו אמירות משני הצדדים. הבהרתי מעל כל במה שאזרחי ישראל הערבים הם ציבור נורמטיבי ושמור חוק. עם זאת, לצערי יש שם תופעות של אלימות בהיקף גדול יותר ואנחנו צריכים להיאבק בזה, גם בשותפות עם מנהיגות הציבור הערבי".

גלעד ארדן | צילום: חדשות 13

ארדן התייחס להזנחה רבת השנים של השיטור בישובים הערבים: "לא הוקמו תחנות משטרה ולא הוקצו שוטרים. דווקא בשנים האחרונות, מאז שהגעתי לתפקיד, שמתי את זה בראש סדר העדיפויות. אך תסכל אותי שלא זכינו לשיתוף פעולה וחוסר האמון נמשך". כמו כן, הצהיר ארדן כי הנחה את המשטרה להציב 620 שוטרים לטיפול בפשיעה במגזר וכי "כל להב 433 מופנית לטיפול בארגוני הפשיעה בחברה הערבית"

ארדן המשיך והאשים את החברה הערבית ואת המערכת המשפטית במתן עונשים קלים מדי על החזקת נשק: "הפרופורציה בין המגזר הערבי לשאר הציבור היא בלתי נסבלת. ב-60% אחוז ממקרי הרצח בישראל מעורבים ערבים. קשה לשנות נורמות והתנהגות, הרבה מאוד מחזיקים בנשק בלתי חוקי. השופטים בישראל לא נותנים עונשי מאסר מספיק ארוכים למי שנתפס עם נשק לא חוקי וקשה להרתיע ארגוני פשיעה ככה".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, אמר בתום הפגישה עם השר ארדן כי "היתה ישיבה חשובה, אבל הדרישה העיקרית שלנו היא החלטת ממשלה ותוכנית מערכתית למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית. טרם קיבלנו החלטה, המגעים יימשכו והמאבק יימשך".