תחקיר: מה עשה משה חוגג עם סכומי העתק שגייס ממשקיעים?

הבעלים של בית"ר ירושלים הצליח לגייס מיליוני דולרים למיזמים שונים. עם זאת, פעם אחר פעם עולות נגדו טענות כי הוא משתמש בכסף - לצרכיו האישיים. "תוכנית לבזוז את כספי המשקיעים"

זמן צפייה: 16:18

משה חוגג, הבעלים של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים, גייס בשנים האחרונות מאות מיליוני דולרים עבור מיזמים טכנולוגיים. עם זאת, מתחקיר חדשות 13 שפורסם הערב (רביעי) עולות טענות לפיהן איש העסקים השתמש בכסף לצרכיו האישיים. יתרה מזאת, מסמכים שעליהם חתומים האנשים הקרובים ביותר לחוגג חושפים כי הוא ושותפיו בזזו 250 מיליון דולר מכספי המשקיעים הללו לכיסם.

ההתנהלות סביב בית"ר ירושלים רק מגבירה את סימני השאלה הגדולים עוד יותר סביב התנהלותו של חוגג בעסקיו ומקור ההון שלו. בשנתיים האחרונות מתייצב חוגג בבית המשפט כדי להגיב לתביעות נגדו. את הפריצה הגדולה שלו עשה ב-2010 כשהקים את חברת "מובלי". כעבור שבע שנים החברה התרסקה עם צמיחתה של אינסטגרם. בעשור הנוכחי, חוץ מעיסוקו בשוק הקריפטו, המטבעות הווירטואליים, חוגג מוביל את קרן הון הסיכון "סינגולריטים" המוחזקת על ידו ועל ידי המיליארדר מקזחסטן בשם קינס רקישב.

אלו היו שנתיים של חגיגות בשוק הקריפטו. במהלך התקופה הזאת "סינגולריטים" הובילה מיזמים עסקיים שונים שהתבססו בדרך כלל על רעיון שיווקי אטרקטיבי שמבוסס על טכנולוגיה מתקדמת. חוגג גייס בתחכום את עולם הזוהר כדי למשוך משקיעים. כך, בפרק זמן של פחות משנה, מחודש יולי 2017 ואילך, הקימו חוגג ו"סינגולריטים" שלושה מיזמים המבוססים לכאורה על רעיונות מבריקים.

שייח חאמד בן ח'ליפה אל-נאהיאן ומשה חוגג במעמד החתימה על רכישת מחצית מבית''ר ירושלים | צילום: חדשות 13

"ב'סטוקס', זו הייתה ההנפקה הראשונה שלו, השיגו את היעד, אלא שכמה ימים לאחר מכן ההנפקה הייתה שווה כבר 70 מיליון דולר. כל הכספים האלה הרי אמורים לפתח את האפליקצייה, מה עשה אדון חוגג? הוא קנה מטבעות אחרות של חברת 'טלגרם' על שם חברת 'סינגולריטים'", הסביר עורך הדין צבי ריש. כלומר, לטענת ריש, חוגג השתמש בכסף שגויס להפקת רווח אישי.

א', שגייס משקיעים לחוגג, סיפר כי "הבאתי לו מספר משקיעים שהשקיעו מיליונים רבים. כמובן שכל השקעתם ירדה לטמיון". אז החל מבול התביעות - יותר מ-13 תביעות בסך מאות מיליוני שקלים, והיד עוד נטויה. כשהמשקיעים ראו שהחברות שבהן השקיעו לא באמת מפתחות את המיזם, חלקם ביקשו מבית המשפט לפרק את החברה. בהקלטות שהגיעו לידי חדשות 13, נשמע חוגג חושב כיצד להתמודד עם תביעת פירוק שכזאת.

חוגג הוגה רעיון שימנע את פירוק החברה - להביא רוכש מטעמו. "נביא מישהו שמוכן לקנות את החברה בתמורה לתשלום כל חובותיה", אמר חוגג. במילים אחרות, הרעיון היה למנוע את הפירוק באמצעות איש קש של חוגג. בפועל המהלך לא יושם ובסופו של דבר העניין נגמר בפשרה סודית, פיצוי גדול של חוגג למשקיעים, אבל גם התנצלות פומבית של התובעים על ההכפשות. הפשרות הסודיות הן הדרך שבה בדרך כלל חוגג מסיים סכסוכים.

משה חוגג
משה חוגג | צילום: רויטרס

יתרה מזאת, באיום בפני תביעה שתוכנו נשמר עד עכשיו בחדרי חדרים נכתב כי "מרשיי נדהמו לראות ולגלות כי בפועל לא מדובר מיזמים עסקיים שנועדו למקם את רווחיהם של המשקיעים, אלא בתוכנית זדונית לבזוז את כספי המשקיעים ולהעבירם לכיסכם הפרטיים. אין כיום באף אחד מהמיזמים פעילות ממשית".

לסיכום, זו שיטת חוגג: גיוס מאות מיליוני דולרים למיזם שלא יוצא אל הפועל, שימוש בכסף למטרות אחרות, סגירת תביעות כספיות בפשרה נדיבה, אך תוך בקשה למחוק את הטענות נגדו. אז אם בחודשים האחרונים ניסיתם לפתור את החידה מיהו אותו שיח' מסתורי, הערב מתברר שלפני כן היה כדאי לענות על החידה מיהו משה חוגג.

מטעמו של משה חוגג נמסר: "לא בכדי נעדרים מהתחקיר משקיעים רבים אשר הרוויחו כסף רב ובוחרים להביע את אמונם החוזר. ברור וידוע לכול כי התחום שבו אנו משקיעים הינו ככל הנראה המסוכן ביותר בעולם העסקים, וככזה מן הסתם ישנם רבים שהרוויחו הון עתק לצד כאלה שלצערנו הרב ספגו הפסדים. מעולם לא הצגנו לפני אף משקיע כי מדובר בהשקעה סולידית או באג"ח של ממשלת ארה"ב. ככל שהסיכוי גדול יותר - כך גם הסיכון גדול יותר. למותר לציין כי אני דוחה בשאט נפש את השקרים הגסים שאינם ראויים לתגובה. על אף המחיר הכבד האישי והמשפחתי, לא אירתע ואמשיך להוביל את עסקיי לצד פעולתי להגברת הסובלנות והדו-קיום בספורט ובחברה בישראל".

תגובת חוגג בעניין עורך הדין ריש: "הוא מוביל מולי מסע סחיטה תוך הפרת החוק".

קינס רקישב מסר: "צר לי שגוף תקשורת מכובד נותן במה ומשמש כלי לחבורת סחטנים תאבי בצע וחסרי מצפון. אני גאה להיות שותף של משה חוגג ושמח על פעילותנו המוצלחת. לפעמים מפסידים בעסקים אבל בסך הכול אני וכל המשקיעים האחרים מורווחים בגדול. אני מחזק את ידי משה חוגג אל מול ניסיונות הסחיטה שעימם הוא מתמודד, וההכפשות הזדוניות. לאות תמיכה אגדיל את השקעותיי במיזמיו העתידיים".