מבקר המדינה: נתניהו לא קיבל אישור להחזיק במניות הפלדה

במכתב ששלח המבקר ליועמ"ש נכתב כי בניגוד לטענת רה"מ, ועדת ההיתרים לא אישרה לו להחזיק מניות בחברה של מיליקובסקי ב-2009 או לאחר מכן • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:30

מבקר המדינה יוסף שפירא כתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי בניגוד לגרסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועדת ההיתרים לא אישרה לו להחזיק במניות של החברה של בן דודו נתן מיליקובסקי. על פי המכתב ששלח המבקר, נתניהו לא קיבל אישור מהוועדה להחזיק מניות לבדו, לא בשנת 2009 ולא אחריה. גורמים שמעורים בפרשה אישרו את הכתוב ואמרו לחדשות 13 שגרסת נתניהו איננה נכונה ואכן לא ניתן אישור.

מנתניהו נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה דיווח באופן מפורש הן על החזקת הזכויות בחברה והן על דרך החזקתן עוד לפני שנכנס לתפקידו, וקיבל אישור מוועדת ההיתרים שבמשרד מבקר המדינה להמשיך ולהחזיק בזכויותיו בחברה בדרך שבה הוחזקו. זאת מאחר שהוא היה משקיע פסיבי עם אחוז זכויות מזערי וללא שום זכות ניהול בחברה. ראש הממשלה דיווח על המכירה הן למבקר המדינה והן לרשויות המס".

עוד כתבות בנושא:

מניות הפלדה: עקב חשיפת חדשות 13 – המבקר העביר חומרים ליועמ"ש

מקורבי רה״מ: נתניהו קיבל אישור להחזיק במניות הפלדה

פרשת המניות: הפרקליטות צפויה לבדוק את הצהרות ההון של נתניהו

מבקר המדינה יוסף שפירא
מבקר המדינה יוסף שפירא | צילום: דוברות הכנסת

במסגרת בדיקת הפרקליטות בפרשת מניות הפלדה, שנחשפה לראשונה בחדשות 13, העביר בשבוע שעבר משרד מבקר המדינה ליועץ המשפטי לממשלה תכתובת בנוגע למכירת המניות שבהן החזיק נתניהו בחברת גרפטק.

מדובר במסמך התכתבות משנת 2011 בין פרקליטו של נתניהו דוד שמרון, למבקר המדינה הקודם מיכה לינדנשטראוס, שעוסק במכירת המניות שבהן החזיק ראש הממשלה בחברת גרפטק. במהלך ההתכתבות כותב שמרון כי לנתניהו ולבן דודו נתן מיליקובסקי אין קשר לחברת גרפטק, שלה עסקים עם טיסנקרופ.

עם זאת, באותה השנה מיליקובסקי למעשה כיהן בדירקטוריון גרפטק, ואף היה בעל מניות רבות של החברה. בעקבות פרסום חדשות 13 החליטו במשרד מבקר המדינה להעביר את ההתכתבות ליועץ המשפטי לממשלה, כדי שיעביר אותה הלאה במסגרת הבדיקה שהם מנהלים בפרשה. מהמסמך עולה שכבר ב-2011 הוטעה, בטעות או בכוונה, מבקר המדינה. ולכן, בפרקליטות מיסוי וכלכלה שמבצעת את הבדיקה בנושא, חושבים כעת שיש לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: ללא קרדיט

כאמור, לפני שבועיים פורסם בחדשות 13 כי הפרקליטות צפויה לבקש חומרים נוספים ממשרד מבקר המדינה, הכוללים התכתבויות בין נתניהו ללינדנשטראוס, ולטענת גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק "יכולים להוות עבירות פליליות". החומרים כוללים מידע על ניגוד עניינים וקשרים עסקיים לכאורה בין נתניהו לבין בן דודו נתן מיליקובסקי. נוסף על כך, כבר בשלב הזה עשויה הפרקליטות לבקש חומרים שקשורים לכל תיק האחזקות של נתניהו בשנים האחרונות.

במקביל, פורסם כי החשד המרכזי בפרשה שנבדק בפרקליטות הוא העברת מידע מטעה במשך השנים למבקר המדינה ולוועדות ההיתרים. במהלך שנותיו של נתניהו כראש ממשלה הוא פנה פעמים רבות לוועדת ההיתרים כדי שתאפשר לו שליטה כלשהי בכספים ובמניות שהחזיק בארץ ובחו"ל. לרוב, הוועדה אישרה את הבקשות החריגות, אך פעמים רבות הוועדה וגם מבקר המדינה חשו שנתניהו לא מקיים את הכללים כנדרש, מעביר מידע חלקי ולעיתים אף לא מעביר מידע בכלל.

החשד שנבדק בפרקליטות הוא שבמהלך כל הבקשות הללו, נתניהו לא תיאר באופן אמיתי את קשריו עם בן דודו ושלא תיאר נאמנה את האינטרסים של מילקובסקי עצמו, וכך למעשה הטעה את ועדות ההיתרים ומבקר המדינה כדי שלא יחשדו בניגוד עניינים סביב קשריו עם מילקובסקי.

נתן מיליקובסקי
נתן מיליקובסקי | צילום: getty images

בחודש שעבר אמרו גורמים בלשכת ראש הממשלה כי נתניהו מכר את מניותיו בחברה שנה וחצי לפני חתימת החוזה על רכש צוללת ישראלית ושנים לפני שמצרים רכשה צוללות. לדבריהם, בשנת 2007 כשראש הממשלה רכש את המניות, הוא קנה אותן עם אחרים במחיר השוק ללא כל הנחה, והרכישה דווחה במלואה לרשות המיסים. במארס 2009, ערב כניסת ראש הממשלה לתפקידו, פנו עורכי דינו לוועדת ההיתרים.

לדברי הגורמים, באוגוסט באותה שנה נענתה הוועדה לפנייתו של ראש הממשלה ואישרה את הדברים הבאים:
- ראש הממשלה יכול להחזיק במניות למרות כניסתו לתפקיד.
- הסיבה לכך היא שהוא לא שותף עסקי בחברה אלא משקיע פאסיבי: יש לו אחוז מזערי בחברה ושאין לו חלק בניהולה.
- הוועדה אישרה לראש הממשלה לקבל הלוואה מבן דודו לצורך תשלום המס בישראל על הדיבידנד. ההלוואה הוחזרה במלואה שנה לאחר מכן.

כאמור, בחודש שעבר נודע לחדשות 13 כי בפרקליטות שוקלים לפתוח בחקירה פלילית בפרשת מכירת מניות הפלדה של נתניהו. על פי גורמים המעורים בפרטים, מידע דרמטי הגיע לידי הפרקליטות והביא אותה לשקול את הצעד. יש לציין כי הנושא נמצא בבדיקה, וחקירה פלילית תפתח, אם וכאשר, רק באישור פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

עוד נחשף כי כי ראש הממשלה החזיק עד לשנת 2010, בשותפות עם בן דודו נתן מיליקובסקי, מניות בחברה שסיפקה שירותים לחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, שעומדת במרכז פרשת הצוללות. ב-29 בנובמבר, נתניהו מכר את המניות בסכום של 4,300,873 דולר, שהם 15,814,310 שקלים. תחילה טען נתניהו כי קנה את המניות בהיותו אזרח פרטי, ואילו לפני יומיים טען כי רכש אותן כשהיה ראש האופוזיציה בשנת 2007.