כחצי מיליארד דולר: נחשפו אחזקותיו של ארנון מילצ'ן במקלטי המס

לפי חשיפת אורי בלאו וארגון שומרים - המפיק שמחזיק ב-7 חברות במקלטי מס, פנה לכאורה לרה"מ לשעבר נתניהו במסגרת החשדות בתיק 1000, בבקשה להאריך את הפטור מדיווח ותשלום מס מתושב חוזר

זמן צפייה: 01:16

המיליארדר ארנון מילצ'ן, עד התביעה במשפטו של בנימין נתניהו, החזיק לפחות חלק מהונו ומאוסף האמנות שלו דרך חברות באיי הבתולה, כך עולה מהדלפת הענק 'מסמכי פנדורה', שנחשפה היום (חמישי) ב"שומרים" על ידי אורי בלאו. היקף האחזקות העצום של מילצ'ן במקלט המס עשוי לשפוך אור חדש על פניותיו לנתניהו, כפי שמתוארות בכתב האישום בתיק 1000, ביחס להארכת הפטור מדיווח וממס שממנו נהנה בישראל.

במסמכי פנדורה מוזכר שמו של מילצ'ן פעמיים. מסמכים שהוגשו ב-2016 על רקע שינוי רגולטורי שנעשה באיי הבתולה, חושפים כי מילצ'ן הוא המוטב הסופי של שבע חברות אוף שור שרובן הוקמו בתחילת שנות ה-2000. מהמסמכים לא ברור מתי הצטבר הרכוש בחברות, אך נראה שבמשך שנים ארוכות היו לפחות חלקן חברות מדף ושהן הפכו לפעילות רק באמצע שנת 2013.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ לשעבר אולמרט על רון ארד: "הוא מעולם לא הועבר לאיראן"

הכתבה שהשאירה אותי עם טעם מריר במיוחד

סוד פרוץ: החשאיות המוגבלת של המוסד

לפי המסמכים, החברות החזיקו רכוש בהיקף של מיליוני דולרים. במהלך שנת 2017 צצות החברות הללו שוב במסמכים המודלפים, ולפיהם מילצ'ן ביקש להחליף את הסוכנת המקומית באיי הבתולה שטיפלה ברגולציה מול הרשויות, ולהעביר את את הטיפול לחברה אחרת. מהמסמכים לא ברור מדוע החליט מילצ'ן להחליף סוכן.

היקף הרכוש שהחזיקו החברות במקלט המס עשוי לשפוך אור על אחת ההסתעפויות בתיק 1000 ובכתב האישום שהוגש נגד נתניהו. בשנת 2008, כשנה לפני שנתניהו התמנה בשנית לראש הממשלה, נחקק בכנסת התיקון לפקודת מס ההכנסה, שכונה "חוק מילצ'ן", לפיו ישראלים שהתגוררו בחו"ל עשר שנים או יותר קיבלו עם שובם לארץ פטור ממס על כל הכנסותיהם בחו"ל, וכן פטור מחובת הדיווח על פעילותם שם, ובכלל זאת בחברות שהוקמו במקלטי מס.

בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן
בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן

בסוף שנת 2016, שמונה שנים אחרי ש"חוק מילצ'ן" נכנס לתוקפו, הוא צץ בחקירת המשטרה בתיק 1000. לפי כתב האישום, נתניהו ורעייתו קיבלו ממילצ'ן בקבוקי שמפניה, סיגרים ותכשיטים בשווי של יותר מ-450 אלף ש"ח, ונטען כי נתניהו ניסה לסייע לסייע למילצ'ן בכמה נושאים, ובכללם רגולציה הקשורה לערוצי טלוויזיה, קבלת ויזה מהממשל האמריקני וחוק מילצ'ן.

כתב האישום מתאר כיצד פנה מילצ'ן ב-2013 לשר האוצר דאז יאיר לפיד, בבקשה להארכת הפטור של התושבים החוזרים בעוד 10 שנים, ולהעמידו בסך הכל על 20 שנה. לפיד סירב, ואז פנה מילצ'ן לנתניהו. לפי כתב האישום, בעקבות פנייתו של מילצ'ן העלה נתניהו את נושא הארכת משך הפטור בפני לפיד, הביע את תמיכתו בהארכה, ואילו לפיד אמר כי אינו סבור שיש לפעול להארכתו.

החשיפה ביחס להיקף הונו של מילצ'ן במקלט המס מסבירה לכאורה את העניין שהיה לו בהארכת תוקף הפטור. נקודה חשובה נוספת בהקשר זה היא הפטור מחובת הדיווח שכלל "חוק מילצ'ן" - האחזקות במקלטי מס אינן שקופות, ודיווח עליהן יכול לגרור בדיקות שונות של הרשויות במדינות בהן מתגוררים המוטבים. מילצ'ן לא השיב לפניות "שומרים" ולא מסר את תגובתו בנושא.