הדיון הגורלי שבוע לפני אסון מירון: "אנחנו לוקחים אחריות" | בלעדי

לידי חדשות 13 הגיעה הקלטה של הדיון שהתקיים שבוע לפני האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה שבו נכחו השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה, המפכ"ל שבתאי ובכירים נוספים. אילו נורות אזהרה נדלקו ומה הוחלט בסוף. אוחנה אף שאל: "מתי היה אירוע שאנשים נרמסו, נמחצו"

זמן צפייה: 09:27

אווירת "יהיה בסדר" שהסתיימה באסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה: שבוע לפני ההילולה במירון בשנה שעברה התקיימה ישיבה שבה השתתפו השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, המפכ"ל קובי שבתאי, הקצונה הבכירה של משטרת ישראל ונציגי המקומות הקדושים. ההקלטה שנחשפת הערב (רביעי) במהדורה המרכזית של חדשות 13 לא הועברו לוועדת החקירה ושופכת אור על המחדל כיצד היו גורמים שהתריעו שהילולה תסתיים בטרגדיה.

השיחה התקיימה ב-22 באפריל 2021 במטה הארצי, שבוע לפני ההילולה. חברי ועדת החקירה קיבלו אותה במקרה. "בסוף יש פה מתח אדיר בין בטיחות לבין בריאות", נשמע מפקד המחוז הצפוני שמעון לביא אומר. "אני אומר פה על השולחן: אנחנו מצפים לעשרת אלפים, אבל יהיו הרבה יותר. אנחנו מוכנים להרבה יותר. בסוף מה שיגבר וזאת גם הנחיית המפכ"ל. שיקולי הבטיחות מעל הכול. כל מה שקשור להתנהגות המון, דוחק ולחץ קהל זה אנחנו וזה גם בראש סדר העדיפויות".

השר אוחנה: "מה הסיכוי שאחת החסידויות שלא קיבלה את מבוקשה אומרת 'אני עולה יהיה מה שיהיה' ואז מתנגשים למעלה? יש סבירות כזאת?".

לביא: "הם יכולים לעלות. לא להדליק".

מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא
מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא | צילום: דוד כהן, פלאש 90

זו הייתה רק האזהרה הראשונה שנתן מפקד המחוז לביא. לאורך כל הישיבה, גם הוא וגם ראש אג"מ דאז אמנון אלקלעי ניסו להדליק נורות אדומות. "הדגש המרכזי פה הוא לעשות פעילות שחלילה לא תהיה בעיה של תשתיות של בטיחות. הדבר השני הוא מוכנות לאר"ן (אירוע רב-נפגעים – א"ס). בכל מקרה, השר ואני אומר בכל מקום שהבטיחות גוברת על העניין הזה. צריך לעשות הכול למנוע צפיפות", אמר אלקלעי.

אוחנה: "מתי בפעם האחרונה היה אירוע אם בכלל שאנשים נרמסו, נמחצו?".

המפכ"ל שבתאי: "לא נרמסו, אבל יש פה אנשים שאיבדו הרבה קלוריות מהפחד וההתמודדות של לשמור את הילדים באוויר ואת הנשים". ניצב לביא מדגיש עד כמה יהיה צפוף: "בשיחה עם הנציגים של החסידויות בביתר עילית נמכרו 12 אלף כרטיסים. זה המון".

אמיר אוחנה
השר לביטחון פנים לשעבר אמיר אוחנה לפני עדותו בוועדת מירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל, מחוץ לישיבה מתנהל מסע לחצים של גורמים דתיים מכל הזרמים לאפשר כניסה של כמה שיותר אנשים להילולה. זה מגיע עד לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו ומשם לשרים אריה דרעי ואחרים. הלחץ הזה מורגש היטב באותה ישיבה, בין היתר על ידי שר הבט"פ אוחנה.

אוחנה: "ח"כים?"

נציג אגף התנועה: "מאפשרים אם יש בקשה מראש".

לביא: "רק עם הסעות. אין הרבה ח"כים שירצו. אני מציע שמי אין לו חניות למעלה, זה חייב להיות הסעות".

תפילה המונית לזכר ההרוגים, שבוע אחרי האסון במירון
תפילה המונית לזכר ההרוגים, שבוע אחרי האסון במירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נציג המקומות הקדושים התחייב: "תיקנו את הכול, ביי דה בוק"

באגף התנועה ביקשו גם כן להגביל את מספר המשתתפים לעשרת אלפים, אבל אוחנה דואג דווקא לחברים מהכנסת. "כל ההיערכות המבצעית שלנו מסתמכת על לקחים משנים קודמות", אמר קצין באגף התנועה. "הפרדה גמורה עם היבטים תשתית בין הולכי רגל לבין האוטובוסים כי מדובר במאות אלפי אנשים ששם נמצאים שלא יסתובבו בין גלגלי האוטובוס".

אוחנה: "כמה רכבים פרטיים יכולים לעלות?".

קצין אגף התנועה: "על ההר יש לנו 3 מתחמים כולל אחד שהוא קצת יותר רחוק ומגיעים בשאטלים, אבל בתוך המושב יש 750 מקומות חנייה סך הכול. אם אנחנו מקבלים בקשות מראש, אנחנו נותנים להם".

אוחנה: "אפשר לאשר ל-20 ח"כים לא?".

קצין: "אם אנחנו מקבלים בקשות מראש, אנחנו נותנים להם".

בשלב הזה מזהיר נציג כבאות והצלה בדיון מפני קריסה. "זה יכול להיות מאד משמעותי", הוא אומר.

אוחנה: "זה קרה?".

נציג כב"ה: "כן".

לביא: ב-1911 קרסה המרפסת של קבר הרשב"י. 13 איש נפצעו. לא היה רופא ונאלצו להביא וטרינר שהגיע על חמור".

[brightcove_iframe video_id='news-13-programs-2206152042' autoplay='0' credit='' desc='הקלטות נציג המקומות הקדושים' poster='' kid='1_a241jsnt' duration='']

נציג ועדת החמישה: "היו לנו דו"חות בטיחות שהיינו צריכים לתקן. כל מיני דברים ולא ידעו אם נספיק לתקן אותם עד ההילולה. פרסנו בפני מפקד המחוז את כל הדו"חות ההנדסיים. תיקנו את הכול. באמת. ביי זה בוק. לא לקחנו פה שום סיכון".

במשך ימים רבים ביקשו במחוז הצפוני של המשטרה לקבל מוועד המקומות הקדושים ומוועדת החמישה רשימה של החסידויות שיזכו לבצע את ההדלקה המסורתית על ההר. אלא שאף אחד לא מיהר להביא רשימה שכזאת ורק הפעילו לחץ לאשר עוד ועוד הדלקות ובסוף ביקשו גם מהשר אוחנה למצוא להם פתרון.

מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי עדות אסון מירון
המפכ''ל שבתאי בעדותו בוועדת מירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אנחנו לא סומכים על הנס. זה אירוע שצריך נס כדי שיעבור בשלום והאחריות היא של הממ"ז והאחריות המלאה וגם הסמכות חלילה צריכה להיות שלו", אמר נציג המקומות הקדושים. "כמו שהממ"ז אמר: יש פה לחצים רבים ויש כל מיני גורמים שמרגישים לא תקין עם העניין של למה חסידות כזאת כן וחסידות כזאת לא. אני לא חושב שהמשטרה צריכה לקבוע. העסק הזה יוצר מרמור ותסיסה במגזר".

המפכ"ל: "השר (אוחנה), אם היו מסתדרים זה משהו אחר. היינו צריכים לקבל החלטות. אנחנו לא יכולים לחכות לדקה ה-90. מי שטוב לו, אהלן וסהלן. מי שלא טוב לו.. מי צריך את כאב הראש הזה?".

לביא: "אי אפשר לרצות את כולם. איך? מתמטיקה זה לא הגיוני בקיבולת".

המפכ"ל: "פתרנו לכם את הבעיות. אנחנו לוקחים אחריות".

בשלב הזה האווירה בישיבה השתנתה והטונים מתחילים לעלות. "כולם חייבים בהמלצות והנחיות", אומר המפכ"ל ופונה לנציג המקומות הקדושים. "אדוני, אתה רוצה את האחריות? קח טבלה ריקה ותביא את שמות. אתה זורק פצצה ורוצה שאני אפרק אותה. מי שרוצה פה בשולחן ויש לו יותר בינה ושיקול דעת ואנחנו לא מבינים כלום ממה שעשינו. מתנצל על ההתלהמות. אני מעצבן את עצמי ומדבר".

למרות שבמחוז הצפוני ובאגף המבצעים מבקשים הגבלת כמות משתתפים לעשרת אלפים, כולם מבינים שבלי תקנות יגיעו הרבה יותר ואז נכנסות הצעות הישראבלוף.

אסון מירון
כוחות ההצלה לאחר האסון במירון בשנה שעברה | צילום: דוד כהן, פלאש 90

לביא: "אנחנו הולכים להוציא הודעות לציבור. להסביר לכולם ששטח ההר מוגבל".

אוחנה: "אם היינו מגדילים את מספר האנשים במתחם ההדלקות מ-10 ל-20 אלף – היה מקל עלייך".

לביא: "אני מעריך שעל ההר יהיו 50 אלף".

אוחנה: "אז אני מבקש לצמצם את הפער למה שמוצהר למה שבפועל. עדיף לך שיהיו 20 אלף לא?".

לביא: אני גם אמרתי לכל אחד בסוף השיקול של לחץ קהל גובר על הכול. אם יש לחץ של קהל, אכניס יותר קהל".

אוחנה: "הכול ברור וידוע. אני רק אומר, אם אני מגדיל את הכמות המותרת, אני מצמצם את הפער שבין מה שיהיה בפועל למה שיהיה".

המפכ"ל שבתאי: "בגלל זה אמרנו – יהיה פתוח לגמרי".

אוחנה: "אנחנו לא רוצים לפרוץ את כל הגבולות. אמרו עשרת אלפים, האם זה יקל עליכם נגיד 20 אלף? עוד לא הייתה החלטת ממשלה".

למרות החשיבות הקריטית של ההקלטה, המשטרה לא העבירה אותה לוועדת החקירה. היא הגיעה בסופו של דבר לשולחן חבריה רק בדרך לא רשמית. בסיכום הדיון חוזר המפכ"ל שבתאי על המלצתו להשאיר את ההר פתוח ומבהיר שאין לו שום כוונה להתעמת עם הקהל שמגיע, בדיוק מה שעשתה המשטרה השנה – הלקח המרכזי שנלמד למרבה הצער רק לאחר ש-45 אנשים קיפחו את חייהם.

"סוגיית הקורונה מטילה מגבלות כאלה ואחרות", אמר המפכ"ל. המלצתנו הבסיסית הייתה שנושא הסדר פה גובר על הנושא הבריאותי ולכן ביקשנו בבקשה הראשונה שלנו לאשר פתיחה מלאה של ההר על מנת לא לייצר את כל המגבלות שיש לנו כרגע. אם יוחלט על יותר מזה, רק אני מדגיש, אנחנו לא מתכוונים להתעמת. אם יהיה דוחק, כל המחיצות ייפתחו וכל הרעיון הוא למנוע אירוע של צפיפות שעשויים לגרום לאירועים בטיחותיים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2206152043' autoplay='0' credit='' desc='הקלטות גדי יברקן' poster='' kid='1_ixqigiqr' duration='']

בשלב זה ביקש סגן השר לביטחון פנים גדי יברקן את זכות הדיבור והזהיר שוב ונצמד לדרישה להגבלות. "רק אם אני מתחבר לדברי ראש אגף התנועה שאמר שעדיף להשאיר את זה על עשרת אלפים ולא להעלות כי הביקורת הציבורית היא בהגבלה, למה בכדורגל, בכדורסל ובתרבות – יכולה להיות גדולה מאוד".

על אף האזהרות ותרחישי האימים שהוצגו, השר אמיר אוחנה אומר בסיום הישיבה שהוא סבור שההכנה הייתה ראויה. למרות החשש הכבד מצפיפות, הוא מבקש להגיע להסדר עם החסידויות שלא קיבלו אישור הדלקה.

"ניכר שהיערכות המשטרה קודם כל כאחראית על האירוע היא מאוד משמעותית. נראה שכל התרחישים לפחות הסבירים קיבלו מענה וקיבלו כיסוי", אומר אוחנה באותה ישיבה. "הדבר שאני הכי חושש ממנו זה כמובן איזשהו אירוע ביטחוני. הסוגיה של מי ראוי להדליק ראויה שתיפתר על ידי המקומות הקדושים, אבל הפתרון של המקומות הקדושים נותנים הוא לא פתרון כי הם נותנים מתווה שאיננו ישים. מקווה שתהיה לכם איזה פתיחות והשישה שנותרו לא מרוצים, שתהיה להם גמישות".

המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים
המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת העברת החומרים לועדה, התברר שאין פרוטוקול כתוב לדיון. המשטרה היא זו שפעלה בכדי למצוא את הקלטת הדיון למרות שהתקיים במשרד לביטחון הפנים ומרגע שהתברר שיש הקלטה המפכ"ל הורה על העברתה לועדה. דברי המפכ"ל בדיון מחזקים את טענות המשטרה לאורך כל הדרך, ויש להאזין לכל הדיון בכדי להבין את עמדת המשטרה ולא לגזור ממנו חלקים ולתת להם פרשנות שגויה. כידוע האירוע מצוי תחת בדיקה של ועדת חקירה ממלכתית ועל כן, בשלב זה, לא נוכל להשיב לגופם של דברים".