בצל פרישת בן ארי: היועמ"ש ובכירי הפרקליטות מתכנסים לישיבה

הפגישה הדחופה, עליה פורסם לראשונה בחדשות 13, נקבעה טרם החלטתה של מועמדת השר אוחנה לתפקיד לוותר עליו. הישיבה תיערך בלשכתו של מנדלבליט שבירושלים, וככל הנראה תעסוק בסערה סביב הפרשה

זמן צפייה: 01:18

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מכנס הבוקר (ראשון) ישיבה דחופה עם בכירי הפרקליטות, ככל הנראה כדי לדון בסערת מינוי מ"מ פרקליט המדינה, לאחר פרישתה של אורלי בן ארי. כזכור, על דבר כינוס הישיבה פורסם לראשונה בחדשות 13.

אתמול פורסם כי שר המשפטים אמיר אוחנה מנסה לרמוז שאורלי בן ארי חזרה בה ממינויה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה בשל לחץ חיצוני שהופעל עליה. עם זאת, מגורמים במשרד המשפטים עולה כי אין אינדיקציה שהיועץ המשפטי לממשלה הפעיל עליה לחץ כזה.

במערכת המשפט לא כולם שמחים מהשתלשלות הפרשה, וישנם אפילו כאלה שנפגעו מאמירת היועמ"ש כי שלמה למברגר הוא המועמד היחיד מטעמו. נוסף לכך, הדעות חלוקות אם מנדלבליט פעל נכון כשהחליט להילחם במינוי, מהבחינה של סוגיית אמון הציבור במערכת.

עוד בחדשות 13:

אוחנה על פרישת בן ארי: הופתעתי מהחלטתה – היה ברור שיופעל לחץ

מכה קשה לאוחנה: בן ארי ויתרה על מינויה למ"מ פרקליט המדינה

העליון הקפיא את מינוי אורלי בן ארי; אוחנה: "עוד תשמעו עליה"

היועמ''ש לממשלה אביחי מנדלבליט בנאום בפורום היועצים המשפטיים הראשיים
היועמ''ש לממשלה אביחי מנדלבליט בנאום בפורום היועצים המשפטיים הראשיים | צילום: חדשות 13

ספק אם המועמד הרלוונטי היחיד שנשאר – דן אלדד, בהנחה שאוחנה לא רוצה את למברגר – ירצה את התפקיד. השר הודיע שיביא מועמדים חדשים, והמערכת שוב תיכנס לסחרחרה.

מוקדם יותר התייחס אוחנה בתוכנית "המטה המרכזי" לסערה סביב מינויה של עו"ד אורלי בן ארי, הפרקליטה שמונתה על ידו למ"מ פרקליט המדינה ונסיגתה מהתפקיד בסופו של דבר אתמול, ואמר: "לא שמחתי מההחלטה, זה קצת הפתיע אותי. ההתנגדות של היועמ"ש הייתה צפויה, וכך גם העתירה של התנועה לאיכות השלטון. לקחנו כאפשרות שיהיה צו ביניים וזה אכן מה שקרה. היה ברור שיהיה לחץ אדיר מתוך המערכת על בן ארי לסגת ולוותר על המינוי. התאכזבתי כשזה קרה".

"יש לי אליה הערכה רבה. חשבתי שבין אלה שפגשתי היא המתאימה ביותר לחזק את אמון הציבור בפרקליטות. יש בה צניעות וענווה שאני חושב שהפרקליטות שיכורת הכוח זקוקה לו. אני אחשב מסלול מחדש", המשיך אוחנה.

השר אמיר אוחנה בטקס חילופי פרקליט המדינה
השר אמיר אוחנה בטקס חילופי פרקליט המדינה | צילום: לע''מ

בהתייחס ליריבות בין בן ארי ושי ניצן אמר שר המשפטים: "הנושא הזה לא עלה, מה שהבדיל אותה מאחרים זה צניעות וענווה. כל המועמדים היו מנוסים. אחרי שבדקתי את כל תנאי הסף, בחרתי את האישה נכונה להוביל את הפרקליטות. זאת לא שעתה היפה של הפרקליטות. היא לא נהנית מאמון גבוה בציבור". עוד הוסיף אוחנה ואמר: "שנים רבות מדי נבחרי העם כפפו את ראשם בפני הגורמים המשפטיים. האיזון הופר, ויש להשיב אותו באמצעות משילות ודמוקרטיה".

"יש חוק במדינת ישראל וצריך לפעול בהתאם לחוק, שאומר ששר המשפטים ממנה ממלא מקום בהתייעצות עם נציב שירות המדינה", אמר אוחנה. עוד ציין שר המשפטים כי  "חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה על כך שהמינוי חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות היא לא סבירה באופן קיצוני".