מיקי זוהר נחקר באזהרה בחשד לסחיטה באיומים של מנדלבליט

המשטרה פתחה בחקירה נגד יו"ר הקואליציה בגין סחיטה, שלושה שבועות לאחר שאיים שייחשפו נגד מנדלבליט הקלטות נוספות. זוהר: "ניסיונות להשתיק מחנה שלם". השר אוחנה: "פשוט בושה"

זמן צפייה: 08:24

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר נחקר היום (חמישי) במשטרה בחשד לעבירות של סחיטה באיומים של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. המשטרה, בליווי פרקליטות המדינה, פתחה בחקירה, לאחר שחבר הכנסת איים כי אם היועץ לא יתפטר עלולות להתפרסם הקלטות נוספות שלו.

לאחר חקירתו כתב זוהר בפוסט בפייסבוק כי "זהו יום עצוב לדמוקרטיה שלנו. לא אסתיר מכם את העובדה שהופתעתי, בטח לאור העובדה שמדובר בחקירת השתקה שמתבססת על הבעת עמדה בריאיון רדיו. לעניות דעתי זו חקירה הזויה כנגד נבחר ציבור בכלל, וכנגד נבחר ציבור מהימין בפרט".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"הטיל עליו אימה משמעותית": אביעד משה נאשם גם בהתעללות בבנו

לילה של הפגנות אלימות ומעצרים: ארה"ב סוערת לאחר הבחירות

אדלשטיין: "עדיף לפצות את בעלי העסקים – ולא להורות על פתיחתם"

יום עצוב לדמוקרטיה שלנו.

נקראתי לחקירה במשטרה בעניינו של מנדלבליט.

לא אסתיר מכם את העובדה שהופתעתי, בטח לאור העובדה...

Posted by ‎מיקי זוהר- Micki Zohar‎ on Thursday, November 5, 2020

"בשנים האחרונות הובלתי שיח בלתי מתפשר בכל הנוגע להתנהלות הפרקליטות והמשטרה, עשיתי זאת מבלי לחשוש למרות כל האזהרות שקיבלתי", המשיך זוהר. "אני לא מתחרט על כך שהבעתי את קולם של רבים שלא יכלו לזעוק, אני זה שזעקתי במקומם נוכח העוול הנורא שנגרם לנו בשנים האחרונות. אין אדם אובייקטיבי במדינה שלנו שלא יסכים עם העובדה שמדובר בתופעה מסוכנת של נסיונות השתקה של מחנה שלם".

לדברי יו"ר הקואליציה, "ידעתי שכאיש ימין שנאבק למען האמת של כולנו, אני עלול לשלם מחיר, אבל כנראה לא שיערתי בדעתי עד כמה רחוק ילכו בנסיון להלך עליי איימים. מעולם לא עברתי עבירה פלילית, מעולם לא נחקרתי במשטרה ומעולם לא נחשדתי בכלום ואם זו החקירה הראשונה שלי, דיינו. החלטת הפרקליטות והמשטרה לפתוח נגדי בחקירה כדי למנוע ממני לבקר את התנהלותו של מנדלבליט, תהיה הרסנית למערכת אכיפת החוק ואף עלולה להביא לאובדן מוחלט של אמון הציבור בה, שגם כך נמצא בשפל של כל הזמנים".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

לאחר פרסום הפוסט, כתב השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה כי הוא מסכים עם זוהר, והוסיף: "בנושאי חקירות אנשי ציבור מן הסתם אינני יכול להורות למשטרה את מי/על מה לחקור, אך זו תעודת עניות למשטרה, ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות שהתקיימה חקירה על התבטאות לא מוצלחת (שהובהרה לאחר מכן) בראיון רדיופוני. פשוט בושה".

יו״ר הכנסת יריב לוין תקף גם הוא את ההחלטה לפתוח בחקירה: "כיו״ר הכנסת איני יכול לקבל מצב שבו חבר כנסת נחקר בשל התבטאות שלו שנאמרה במסגרת תפקידו הציבורי. עד היום הכרנו מושג של ״תביעת השתקה״ שמטרתה להרתיע אדם מלומר את עמדתו על ידי הגשת תביעת דיבה בסכום גבוה. היום, נקבע מושג חדש של ״חקירת השתקה״ שמטרתה להרתיע אנשי ציבור מלומר באופן חופשי את עמדתם. חסינות חברי הכנסת נועדה בדיוק לצורך הזה, כדי להבטיח שיוכלו לבקר את מערכות השלטון ולהביע את עמדתם ללא מורא. הכוח המצוי בידי רשויות אכיפת החוק הוא כוח עצום. השימוש בכוח הזה חייב להיות זהיר, מידתי ובעיקר ענייני. השימוש בכוח הזה לשם ״חקירת השתקה״ מעיד על שיבוש קשה של שיקול הדעת ושל הבנת מגבלות הכוח. אני מצפה מכל ראשי הסיעות בכנסת להתאחד בדרישה להפסקת החקירה, ולכיבוד סמכויות חברי הכנסת ויכולתם לבצע את תפקידם. הפעם מוטל על כולנו להתעלות מעל כל שיקול פוליטי או מפלגתי, ולשמור על היכולת של הכנסת ושל חברי הכנסת למלא את תפקידם החיוני".

מנגד, תנועת המחאה "הדגלים השחורים" בירכה על ההחלטה: "נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בחר ביו״ר קואליציה שכל תפקידו הוא להטיל פחד ומורא על המערכת המשפטית ואזרחי ישראל. מיקי זוהר ושאר חסרי החוליות לבית הפשע של משפחת נתניהו היו צריכים לתת מזמן את הדין על הסתה נגד אזרחי ואזרחיות המדינה. אולי סוף סוף היועמ״ ש יעשה את עבודתו וידאג להגן על אזרחי המדינה והמוסדות הדמוקרטיים".

זוהר נחקר בעקבות התייחסותו להקלטות מנדלבליט שנחשפו בחדשות 12, בהן נשמע היועץ המשפטי לממשלה אומר דברים בוטים נגד פרקליט המדינה דאז שי ניצן. זוהר האשים את השניים וטען כי הם תיאמו עמדות על מנת להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה - "בכל מחיר", כלשונו.

"אנחנו רק מחכים שעוד ועוד אמת תיחשף ותצא לאור", אמר זוהר בריאיון ל-103FM, "כך יתברר שכל מה שאמרנו היה נכון, כל הטענות שלנו לתיאום מושחת בין ניצן לבין מנדלבליט - שבעצם נסחט על ידי ניצן להגיש את כתבי האישום בכל מחיר נגד רה"מ". לטענתו, "יש עוד שיחות שהוקלטו" - אולם, בשלב זה, סירב לחשוף במה מדובר ואיים כי "אם מנדלבליט לא יתפטר מתפקידו ויבטל את כתבי האישום נגד נתניהו תהיה פה רעידת אדמה. לא תהיה שום ברירה למנדלבליט אלא להתפטר".

בתום הריאיון, ולאחר שרבים יצאו נגד דבריו, הוציא זוהר הודעת הבהרה לפיה "למען הסר ספק, אני מבקש להבהיר כי לא שוחחתי כלל עם רה"מ או מי מאנשיו לפני הריאיון, בו הוצאו דבריי מהקשרם בעניינו של מנדלבליט. הדברים שנאמרו על ידי בעידנא דריתחא היו על דעת עצמי ולא הייתה לי שום כוונה לאיים על איש. גם אם דבריי הובנו אחרת אני מבקש להבהיר שוב כי לא היתה לי שום כוונה או רצון להביע איום כזה או אחר כנגד היועמ"ש לממשלה".

מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "הדברים של חבר הכנסת מיקי זוהר נאמרו ללא ידיעתו של ראש הממשלה והם אינם על דעתו. ראש הממשלה לא שוחח בנידון עם חבר הכנסת זוהר. ראש הממשלה מסתייג מהדברים שאינם מקובלים עליו".