היועמ"ש שינה את עמדתו: הכספים לנתניהו מבן דודו - מתנה אסורה

ברקע פרשת המניות, מנדלבליט קבע ש-300 אלף הדולרים שקיבל רה"מ ממקורבו להגנתו המשפטית, וועדת ההיתרים ביקשה שיחזיר חלק מהכסף, מהווה מתנה אסורה. התנועה לאיכות השלטון: "מדובר בפרשת 5000"

זמן צפייה: 00:24

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שינה את עמדתו וקבע היום (שלישי) בתשובה לבג"ץ כי 300 אלף הדולרים שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי לצורך הגנתו המשפטית - מהווים מתנה אסורה. זאת, לאחר שלפני כשנתיים אישר היועץ את בקשתו של נתניהו לקבל כספים משני עדים בתיק 1000. בעקבות עמדתו של מנדלבליט, ועדת ההיתרים צפויה לקבוע כי על ראש הממשלה להחזיר את מלוא הסכום שקיבל ממקורבו.

לאחר הודעת מנדלבליט התנועה לאיכות השלטון מסרה כי "מדובר בפרשת 5000 - יש לפתוח בחקירה פלילית לאלתר. שוב נחשף ראש הממשלה בקלקלתו. שוב גילינו כי רק חקירה מעמיקה מציפה על פני השטח התנהלות אסורה. אותו ראש ממשלה שסיפר שהוא מקבל כספים מקרוב משפחה, נחשף בקשריו העסקיים עת שקיבל מתנה אסורה מבלי לדווח".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לפני כחצי שנה הודיעה ועדת ההיתרים כי בשל עמדת מנדלבליט, בעניין מימון משפטו של נתניהו - אין בכוונתה לדון בנושא. כמו כן, הוועדה קבעה כי נתניהו יצטרך להשיב 30 אלף דולר שקיבל מבן דוד. שאר הסכום שקיבל ממיליקובסקי, 270 אלף דולרים, שימשו לייצוגה המשפטי של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בתיק המעונות, "ובהיותה אדם פרטי - הם אינם נדרשים להשבה", הסבירה הוועדה.

שבוע לפני כן מסר מנדלבליט את חוות דעתו באשר לבקשתו של נתניהו לקבל מימון בסך 10 מיליון שקלים להוצאותיו המשפטיות ממקורבו ספנסר פרטרידג', וטען כי הבקשה אינה חוקית. פרטרידג', כידוע, הוא גם אחד מעדי התביעה בכתב האישום נגד ראש הממשלה.

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה הוסיף כי לטעמו מדובר במתנה אסורה בגלל גובה הסכום שביקש ראש הממשלה ממקורבו, שעומד בניגוד ל"חוק המתנות" אשר אוסר על עובד ציבור לקבל מתנה "באשר הוא עובד ציבור". בנימוקיו של מנדלבליט נכתב כי לא ניתן לקבוע שקבלת סכום כזה מצד פרטרידג' הוא לא בגדר מתנה לעובד ציבור.