לאחר חשיפת חדשות 13: מידע חדש על פרשת שיחת אשכנזי-מנדלבליט

לפי מייל שהגיע לידי חדשות 13, עולה חשד כי שי ניצן והפרקליטה שליוותה את התיק ידעו שמדובר בהאזנת סתר לפני שחקרו את מנדלבליט - מה שעומד בסתירה לתגובתם. מה הוביל להחלטה לגנוז את השיחה?

זמן צפייה: 06:40

ביום שישי נחשפו בחדשות 13 פרטים מתוך שיחה בין היועמ"ש מנדלבליט בהיותו הפרקליט הצבאי הראשי, לבין הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, שמהם עולה לכאורה שמנדלבליט ניסה לסייע לאשכנזי במסגרת פרשת הרפז. הפרסום גרה לסערה משפטית ופוליטית.

אמש, בעקבות הפרסום, פרסמה הפרקליטות את התגובה הבאה: "במהלך חקירתו של מנדלבליט, בזמן השמעת השיחה, התברר לראשונה כי על אף שאשכנזי הורה למזכירתו להפסיק את ההקלטה האוטומטית, הוראה שהפכה את השיחה להאזנת סתר, הורתה הפרקליטה המלווה, טוני גולדנברג, שלא לעשות שימוש בהקלטה ולשים את ההקלטה והתמליל במעטפה סגורה בהתאם לחוק האזנות הסתר".

מנדלבליט נחקר במשטרה באזהרה בתאריכים 9, 10 ו-12 ביוני, שנת 2014. כלומר, רק באותם ימים נודע לפרקליטה, על פי התגובה, שמדובר בהאזנת סתר. לידי חדשות 13 הגיע מייל, ממנו עולה תמונה אחרת. תאריך המייל הוא ה-17 במאי 2014, שלושה שבועות לפני חקירת מנדלבליט באזהרה במשטרה. מאת טוני גולדנברג, הפרקליטה המלווה, אל פרקליט המדינה, שי ניצן. בנושא המייל נכתב: "תמליל השיח של הפצ"ר עם הרמטכ"ל מיום 26 בספטמבר, 2010". וכך לשון המייל: "היי, עד כה היה לנו רק תקציר של השיחה הזו. רצוף בזה התמליל. תעבירי לשי. הוא לא רוצה לדבר איתי על העניין ההוא שב'שושו'. תודה, טוני".

אביחי מנדלבליט וגבי אשכנזי
אביחי מנדלבליט וגבי אשכנזי | צילום: שאטרסטוק, פייסבוק

בתמליל המלא שהעבירה הפרקליטה גולדנברג לפרקליט המדינה, שי ניצן, בעמוד הראשון מופיעים הציטוטים של השיחה בין מנדלבליט לאשכנזי. ואז, נכנסת לחדרו של אשכנזי נטע, ראש לשכתו, אשכנזי קוטע את השיחה עם מנדלבליט ומבקש ממנה להפסיק להקליט את השיחה. זה כמובן מופיע בתמלול, אבל הוא לא מסתפק באמירה הזו ושואל אותה בהרחבה, מה יעלה בגורל השיחות שלהם המוקלטות בלשכת הרמטכ"ל כשהם יעזבו עוד מעט ושצריך לדאוג להעיף את השיחות האלה לפני שהאנשים שבאים להחליף אותם בלשכה ייחשפו לחומרים.

ואז נמשכת השיחה עם מנדלבליט. כאמור, כל השיח הזה מופיע בעמוד הראשון של התמלילים ששולחת גולדנברג לשי ניצן, שלושה שבועות לפני שנחקר מנדלבליט. האם שני הפרקליטים הבכירים שקוראים את התמליל הברור הזה לא מבינים שמדובר בהאזנת סתר? האם הם מחמיצים את כל השיח המפורט סביב הקלטת השיחות? קשה להאמין. אז יש לנו תגובה, יש לנו את מועדי החקירות של מנדלבליט ויש לנו העתק של מייל שעומד בסתירה מוחלטת לתגובה שניתנה לנו אתמול. יתרה מזאת, הוא מעלה סימני שאלה כבדים לגבי ההחלטה להפוך את השיחה להאזנת סתר, שהרי הפרקליטים המכובדים כבר ידעו במה מדובר עוד לפני שמנדלבליט נחקר. אז מה הוביל להחלטה לגנוז את השיחה?

מהפרקליטות נמסר: "כפי שנאמר בהודעתנו, רק בזמן השמעת השיחה במהלך חקירתו של מנדלבליט, התברר לפרקליטות ולחוקרי המשטרה לראשונה כי מדובר בשיחה שהיא למעשה האזנת סתר".