מנדלבליט: ניתן להקים ועדת חקירה ממלכתית על האסון במירון

בתגובה לפניית גנץ, כתב היועמ"ש כי הוא סבור שאין מניעה משפטית להקים את הוועדה גם בממשלת מעבר, למרות שקיים קושי מסוים בכך • המפכ"ל: לא אתן למשטרת ישראל להיות השעיר לעזאזל של אף גורם

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם היום (שני) את חוות דעתו בעניין הקמת ועדת חקירה ממלכתית על האסון במירון, זאת כמה ימים לאחר ששר המשפטים בני גנץ ביקש ממנו לדעת האם ניתן להקים ועדה שתבחן את נסיבות מותם של 45 המתפללים בזמן ממשלת מעבר. לדבריו, אין כל מניעה משפטית לכך.

"אפילו שקבלת החלטה על ידי ממשלת מעבר כרוכה בקשיים משפטיים", כתב היועמ"ש, "בנסיבות העניין - קשיים אלו אינם עולים כדי מניעה משפטית לקבלת החלטה בעת הזו". עוד ציין מנדלבליט כי "יש בהקמת ועדת חקירה ממשלתית יתרונות לא מבוטלים בכל הקשור לחקירת האירוע".

בעקבות הודעתו של היועמ"ש, השר גנץ הנחה את גורמי המקצוע במשרד המשפטים להכין הצעת מחליטים, אשר תועלה לאישור הממשלה.

לכתבות נוספות בנושא >>

מבקר המדינה הודיע: "אפתח בבדיקה מיוחדת על האסון במירון"

ילדי הנרות של מירון: מי התעקשו להישאר בהר אחרי האסון?

ילדים אומרים קדיש על אבא: הרוגי האסון במירון הובאו למנוחות

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי מחה היום נגד הביקורת שמופנית כלפי המשטרה באשר לטיפולה בזירת האסון, והבהיר: "לא אתן למשטרה להיות השעיר לעזאזל של אף גורם כזה או אחר על התנהלות לקויה לאורך שנים של מספר רב של גורמים. בסוף, הכול התנפץ לפתחה של המשטרה שהייתה צריכה להכיל את האירוע הזה לאורך שנים".

"משטרת ישראל בפיקודי היא משטרה חזקה, מקצועית עם מוסר עבודה גבוה", הוסיף שבתאי, "שוטרים שעבדו 18 ו-20 שעות, שוטרים שחרפו את נפשם בשביל לחלץ אנשים ואין לי ספק שנצא מהמשבר הזה מחוזקים - אבל לא נרפה עד שנלמד ונבין מה קרה שם, ונפיק את הלקחים במטרה שאירוע כזה לא יקרה פעם נוספת".

גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה יצא נגד המבקרים, ואמר כי הוא שומע "על הניסיון של גורמים בתקשורת לתקוע טריז בין המפכ"ל למפקד המחוז, בינם לביני ובין המשטרה לציבור. אין חיה כזאת. אני נותן גיבוי מלא למפקד המחוז ולמפכ"ל שעשו את כל שיכלו, במלוא הרצינות והיסודיות, כדי להיערך להילולה".

מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת האסון בהר מירון
מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת האסון בהר מירון | צילום: דוברות המשטרה

מוקדם יותר הבוקר הודיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כי יפתח בבדיקה מיוחדת לחקירת האסון. "מדובר באירוע שניתן היה למנוע אותו ועתה מוטל עלינו לבחון ולדאוג כיצד היה אפשר למנוע אירוע זה", אמר במסיבת עיתונאים מיוחדת שערך. "נבחן את התנהלותם של כלל הגורמים - מרמת מקבלי ההחלטות ועד דרגי השטח, מערכת אכיפת החוק וגורמי החירום".