7 שנים וחצי אחרי "חתונת השנאה": הורשעו 7 נאשמים בהסתה לאלימות

בית משפט השלום בירושלים הרשיע שבעה נאשמים בהסתה לאלימות במהלך "חתונת השנאה" שנערכה בפברואר 2015. נאשם נוסף זוכה. במהלך האירוע הונפו שלטים ועליהם התנוססה תמונת התינוק עלי דוואבשה מדומא שנרצח בפיגוע השנאה בדומא

המשטרה התנגדה, ביהמ"ש החליט לשחרר את החשוד. תיעוד "חתונת השנאה"

שופט בית משפט השלום בירושלים איתן כהן הרשיע היום (רביעי) שבעה נאשמים שהואשמו כל אחד לפי חלקו בביצוע עבירות של הסתה לאלימות או טרור, תמיכה בארגון טרור, הסתה לגזענות, החזקת נשק והפרת הוראה חוקית, במהלך האירוע שזכה לכינוי "חתונת השנאה" שנערך בבירה בפברואר 2015. הנאשמים הם יקיר אשבל, דניאל פינר, יהוידע סוכי, דב מורל, טל נוה, שמואל פיין וצבי זלטקין.

באותו יום, במהלך חתונתו של אחד מהם, יקיר אשבל, הונפו שלטים ועליהם התנוססה תמונת התינוק עלי דוואבשה מדומא שנרצח בפיגוע השנאה בדומא. הפרשה נחשפה לראשונה בחדשות 13. תחילה הואשמו 13 מעורבים - בהם חמישה קטינים שזוכו בשנה שעברה - וכעת הוכרע דינם של שבעה אחרים. נאשם נוסף, הזמר סיני תור, זוכה.

לפני החתונה הודפסו תמונותיהם של בני משפחת דוואבשה, סעד, ריהאם ועלי כפי שפורסמו בכלי התקשורת לאחר הפיגוע בכפר דומא. על תמונתו של התינוק עלי נכתב "נקמה". במהלך החתונה שר תור מרמת השרון, את השיר "ייבנה המקדש". תור הוסיף לשיר מלים ואמר פעמיים "יישרף, יישרף המסגד" וכן "יתפוצץ, יתפוצץ המסגד".

בני משפחת דוואבשה שנרצחו
בני משפחת דוואבשה

במהלך השמעת השיר רקד אחד הנאשמים, דניאל פינר מכפר תפוח, כשעל חולצתו הכיתוב "אין ערבים אין פיגועים" והניף בידו חולצה צהובה שעליה סמל תנועת "כך". כמו כן, במהלך החתונה רקדו הנאשמים תוך שהם מניפים את ידיהם באוויר, וחלקם אחזו כלי נשק ובקבוקי זכוכית שדימו בקבוקי תבערה לצלילי השיר "זכרני נא" שבו החליפו את את המילה "פלשתים" ב"פלסטין".

על-פי כתב האישום, במעשיהם פרסמו הנאשמים קריאות לעשיית מעשה אלימות או טרור או דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה אלימות או טרור, תמיכה או הזדהות עמו, ועל פי תוכנו של הפרסום המסית והנסיבות שבהן פורסם, יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות וטרור. כתב האישום הוגש באישורו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט.

בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא
בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא | צילום: רויטרס

בית המשפט קבע: "מצאתי כי אופיו המסית של האירוע גלוי לעין כל, מובהק, אינו ניתן להכחשה, ונלמד בין היתר משני המסרים העיקריים המקופלים במעשים – הבעת תמיכה ברצח משפחה חפה מפשע, וקריאה לנקמה בערבים. והכול תוך חשיפת המעשים המסיתים לעיני מאות הנוכחים בחתונה חלקם מקרב חבריהם של העצורים בפרשת דומא ותוך שלהובם". התיק נוהל על ידי עורכת הדין אשרת שהם ונהורא לוי מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי).

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הגיב על ההרשעה :"החלטת בית המשפט להרשיע את משתתפי תיק החתונה שגויה ומנציחה את האכיפה הבררנית נגד פעילי ימין. במהלך הדיון הצגו עשרות ראיות של התבטאויות, חתונות ומיצגים של הסתה לאלימות וטרור מאנשי שמאל וערבים, כאשר במקרים הללו איש לא הועמד לדין ובמרביתם גם לא נפתחה חקירה.

"לא ברור מדוע בחתונות ברהט ואום אל פחם איש לא מגיש כתב אישום", הוסיף ח"כ בן גביר, "ואילו כאן מרשיעים חבורת צעירים שגם אם עשו מעשים לא יפים, אין שום דבר פלילי במעשיהם ואין שוויון באכיפה. אמליץ להם להגיש ערעור".

עו"ד משה פולסקי ועו"ד עדי קידר מארגון חוננו שייצגו את הנאשמים, הגיבו על הכרעת בית המשפט: "אנו מצרים על החלטת בית המשפט שלדעתנו אינה יכולה שתעמוד. בית המשפט לא התייחס לטענות המשפטיות שהוצגו בפניו ונגרר אחרי האווירה הציבורית. מעולם לא נטען כי מדובר באירוע מכובד, אולם מבחינה משפטית לא הייתה מתקיימים יסודות העבירות שיוחסו לנאשמים".

עו"ד אביחי חגב'י, גם הוא מארגון חוננו, שייצג חלק מהבגירים, הוסיף: "הכרעת הדין הזו לא יכולה לעמוד, הן מן הטעם שהיא שגויה משפטית והן מן הטעם כי בפועל בית המשפט מדבר בשני קולות. אני מזכיר שלפני 8 חודשים בגין אותם מעשים, הגיע אותו בית משפט למסקנה שונה, תוך שהוא קובע קביעות חמורות בנוגע להתנהלות פרקליטות המדינה ולאכיפה הבררנית שבה נקטה".