חרף המלצות המשטרה: היועמ"ש יאפשר לליצמן להישאר בתפקידו

למרות שסגן שר הבריאות חשוד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים - מנדלבליט צפוי לאשר הסדר לפיו ליצמן יפסיק להיות אחראי על יחידות במשרדו שעליהן השפיע לכאורה, אך ימשיך להחזיק במשרה

זמן צפייה: 01:24

בעקבות המלצת המשטרה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בגין חשד לשוחד ועבירות מרמה והפרת אמונים, היועמ"ש אביחי מנדלבליט צפוי לאשר הסדר לפיו סמכויותיו של הראשון יוגבלו - והוא יפסיק להיות אחראי על יחידות במשרדו שעליהן השפיע לכאורה במסגרת תיקיו.

מדובר ביחידות בהן יש עדים שרלוונטיים למשפטו של ליצמן, כמו האגף לבריאות הציבור, פסיכיאטרים ממחוז ירושלים ששמם נקשר בפרשת מלכה לייפר ועוד. ההסדר עדיין טעון אישור של מנדלבליט לפני שייכנס לתוקפו.

לכתבות נוספות בנושא: 

ליצמן על החשדות נגדו: "מצפוני נקי ולא פעלתי ממניעים פסולים"

תיק ליצמן: היועמ"ש יבחן את המשך כהונת סגן שר הבריאות בתפקידו

עובדת משרד הבריאות: "ליצמן צעק, איים והציע לעלות את שכרנו"

שר הבריאות ליצמן
שר הבריאות ליצמן | צילום: חדשות 13

כזכור, המשטרה הודיעה לפני כשלושה שבועות כי היא ממליצה להעמיד לדין את ליצמן בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות בפרשת הפדופילית מלכה לייפר, כמו גם בגין עברות הפרת אמונים והצעת שוחד בפרשת בית העסק לממכר מזון. החקירה בפרשת מלכה לייפר החלה לאחר תחקיר משנת 2017 של ינון מילס בתוכנית "המגזין", שבו נחשפו הפרטים על הימלטותה לישראל.

לפני כשבועיים וחצי, התייחס ליצמן להמלצת המשטרה להעמידו לדין, ואמר: "איני יכול להתייחס לדברים מלבד האמירה אותה השמעתי מתחילת הדרך שמצפוני נקי ושחלילה לא פעלתי במקרים אלה שנחקרו כמו באף מקרה אחר ממניעים פסולים". את הדברים אמר בכנס ועידת ישראל לרפואה בבנייני האומה.

היועמ''ש אביחי מנדלבליט
היועמ''ש אביחי מנדלבליט | צילום: חדשות 13

"מטבע הדברים כולכם סקרנים לשמוע התייחסות שלי לפרשה שנחקרה והועברה על ידי המשטרה לפני מספר ימים לפרקליטות ולהחלטת היועמ"ש", אמר. "טיפול בפניות ציבור הוא ערך עליון ותמיד פעלתי לסייע לכל אחד על פי החוק בלבד. אני משוכנע שזו גם תהיה מסקנתם של הגורמים המוסמכים ושל היועץ המשפטי לממשלה".

לאחר ההודעה של המשטרה, החלו לעלות שאלות בדבר המשך כהונתו של ליצמן בתפקיד סגן שר הבריאות, כאשר מתחתיו עובדים עדי תביעה מרכזיים בתיק. גורמים משפטיים אמרו לחדשות 13 כי "היועמ"ש חייב למנוע מליצמן לכהן במשרד הבריאות. לא ייתכן שפקידים בכירים שהם עדי תביעה בתיק יחששו שיבולע להם ויהיו חשופים להשפעות. זה מצב לא נורמלי ולא נכון".

מלכה לייפר
מלכה לייפר | צילום: צילום מסך

תוכנית "המקור" ערכה תחקיר על פרשה זו וחשפה גילויים חדשים בתיק. בין היתר, עלה כי ליצמן ולשכתו הפעילו לכאורה לחצים על פסיכיאטרים ממשלתיים שכפופים לו כדי לטעון שהיא אינה כשירה נפשית לעמוד לדין, ביניהם הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, שנחקר באזהרה בפרשה בחשד ששינוי חוות דעתו בנושא נבע מלחצים של ליצמן. פסיכיאטרית נוספת שבדקה את לייפר כל חודש וקבעה שאינה כשירה לעמוד לדין, העידה בפני צוות "המקור" כי הייתה נתונה ללחצים בעניין מצד המנהלים שלה.

במקביל, ליצמן חשוד שהציע שוחד לעובדים במשרד הבריאות כדי שלא יסגרו מעדנייה בירושלים שחביבה עליו והתגלו בה בעיות תברואה קשות - פרשה שנחשפה לראשונה בתוכנית "המקור" בחדשות 13.

עובדת במשרד הבריאות שנכחה בפגישה שבה על פי המשטרה הציע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שוחד לעובדי המשרד, טענה כי צעק ואיים על הנוכחים, ואז הציע להעלות את שכרם. לדברי העובדת, ליצמן הציע את ההצעה שלו בפורום רחב של עובדי משרד הבריאות, שנדרשו להגיע בבהילות לאותה מעדנייה שהוא כל כך אוהב בירושלים. העובדים כולם זומנו להעיד במשטרה. הם סיפרו שהיו המומים מהצעקות ומהאיומים שליצמן השמיע כלפיהם. העובדים שלא נענו להצעתו - נפגעו.