ליצמן על החשדות נגדו: "מצפוני נקי ולא פעלתי ממניעים פסולים"

סגן שר הבריאות התייחס להמלצת המשטרה להגיש נגדו כתב אישום בגין שוחד בפרשת בית העסק לממכר מזון ובגין עבירות מרמה והפרת אמונים בפרשת מלכה לייפר: "תמיד פעלתי לסייע לכל אחד על פי החוק"

זמן צפייה: 01:50

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס היום (שלישי) להמלצת המשטרה להעמידו לדין בגין חשד לשוחד בפרשת בית העסק לממכר מזון ובגין עבירות מרמה והפרת אמונים בפרשת הפדופילית מלכה לייפר: "איני יכול להתייחס לדברים מלבד האמירה אותה השמעתי מתחילת הדרך שמצפוני נקי ושחלילה לא פעלתי במקרים אלה שנחקרו כמו באף מקרה אחר ממניעים פסולים". את הדברים אמר בכנס ועידת ישראל לרפואה בבנייני האומה.

"מטבע הדברים כולכם סקרנים לשמוע התייחסות שלי לפרשה שנחקרה והועברה על ידי המשטרה לפני מספר ימים לפרקליטות ולהחלטת היועמ"ש", אמר ליצמן. "טיפול בפניות ציבור הוא ערך עליון ותמיד פעלתי לסייע לכל אחד על פי החוק בלבד. אני משוכנע שזו גם תהיה מסקנתם של הגורמים המוסמכים ושל היועץ המשפטי לממשלה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

תיק ליצמן: היועמ"ש יבחן את המשך כהונת סגן שר הבריאות בתפקידו

עובדת משרד הבריאות: "ליצמן צעק, איים והציע לעלות את שכרנו"

מיילים ופגישות עם בכירים: כך פעל ליצמן בפרשת השוחד לכאורה

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: ועדת הכלכלה

לאחר ההודעה של המשטרה, החלו לעלות שאלות בדבר המשך כהונתו של ליצמן בתפקיד סגן שר הבריאות, כאשר מתחתיו עובדים עדי תביעה מרכזיים בתיק. גורמים משפטיים אמרו לחדשות 13 כי: "היועמ"ש חייב למנוע מליצמן לכהן במשרד הבריאות. לא ייתכן שפקידים בכירים שהם עדי תביעה בתיק יחששו שיבולע להם ויהיו חשופים להשפעות. זה מצב לא נורמלי ולא נכון".

כזכור, משטרה הודיעה בשלישי כי היא ממליצה להעמיד לדין את ליצמן בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות בפרשת הפדופילית מלכה לייפר, כמו גם בגין עברות הפרת אמונים והצעת שוחד בפרשת בית העסק לממכר מזון. החקירה בפרשת מלכה לייפר החלה לאחר תחקיר משנת 2017 של ינון מילס בתוכנית "המגזין" שבו נחשפו הפרטים על הימלטותה לישראל.

תוכנית "המקור" ערכה תחקיר על פרשה זו וחשפה גילויים חדשים בתיק. בין היתר, עלה כי ליצמן ולשכתו הפעילו לכאורה לחצים על פסיכיאטרים ממשלתיים שכפופים לו כדי לטעון שהיא אינה כשירה נפשית לעמוד לדין, ביניהם הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, שנחקר באזהרה בפרשה בחשד ששינוי חוות דעתו בנושא נבע מלחצים של ליצמן. פסיכיאטרית נוספת שבדקה את לייפר כל חודש וקבעה שאינה כשירה לעמוד לדין, העידה בפני צוות "המקור" כי הייתה נתונה ללחצים בעניין מצד המנהלים שלה.

מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה
מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה | צילום: חדשות 13

במקביל, ליצמן חשוד שהציע שוחד לעובדים במשרד הבריאות כדי שלא יסגרו מעדניה בירושלים שחביבה עליו והתגלו בה בעיות תברואה קשות -  פרשה שנחשפה לראשונה בתוכנית "המקור" בחדשות 13. כאמור, הבוקר הודיעה המשטרה הודיעה כי היא ממליצה להעמיד לדין את ליצמן, בעקבות התערבות פסולה לכאורה של השר בניסיון להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו בעקבות ממצאי תברואה חמורים.

עובדת במשרד הבריאות שנכחה בפגישה שבה על פי המשטרה הציע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שוחד לעובדי המשרד, טענה כי צעק ואיים על הנוכחים, ואז הציע להעלות את שכרם. לדברי העובדת, ליצמן הציע את ההצעה שלו בפורום רחב של עובדי משרד הבריאות, שנדרשו להגיע בבהילות לאותה מעדנייה שהוא כל כך אוהב בירושלים. העובדים כולם זומנו להעיד במשטרה. הם סיפרו שהיו המומים מהצעקות ומהאיומים שליצמן השמיע כלפיהם. העובדים שלא נענו להצעתו - נפגעו.