חשיפה: פרטים מלאים של קורבנות לעיני כל

רשלנות בשמירה על מידע חסוי באתר בתי המשפט גרמה לכך שעשרות תיקים רגישים מדיונים בדלתיים סגורות העוסקים בעבירות מין, בעבירות במשפחה פרוצים ונגישים לכולם

פרטי קורבנות חשופים לכל. מחשב נייד, מחשב, מקליד, איש, יד לפטופ
פרטי קורבנות חשופים לכל. מחשב נייד, מחשב, מקליד, איש, יד לפטופ | צילום: Shutterstock

רשלנות בשמירה על חיסיון בבתי המשפט: אתר בתי המשפט הוא נגיש ופתוח לכולם, כל אדם יכול להיכנס לאתר ולהוציא כל פרוטוקול, פסק דין או החלטה משפטית אחרת. ישנם מספר תיקים המתנהלים בדלתיים סגורות שלהם נדרשת הרשאה מיוחדת על מנת לצפות בפרוטוקולים ולא אמורה להיות אליהם גישה. תיקים שעוסקים בעבירות מין, באלימות בתוך המשפחה או שמעורבים בהם קטינים אמורים להיות מוגנים תחת חיסיון. בדיקה של חדשות 2 מראה כי עשרות תיקים כאלה פרוצים ונגישים לכולם באתר בתי המשפט.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בדקנו רנדומלית עשרות תיקים שהתנהלו בדלתיים סגורות ומצאנו שמות של קטינים, של אנשים שנפגעו ופרוטוקולים חסויים פתוחים ונגישים לכולם, חיפוש קצר חשף את הקורבנות בצורה מלאה.

אתר בתי המשפט
אתר בתי המשפט | צילום: צילום מסך

אחד המקרים שמצאנו היה דיון שעסק בריבוי מקרים של תקיפה מינית של מספר נשים שטיילו בחיק הטבע. בתיאור המקרים נכתב כי "ניתן לתאר את הסיטואציה של מטיילות שמטיילות בחיק הטבע ולפתע מגיח הנאשם, תוקף אותן, מפיל אותן לקרקע. המעשים של הנאשם כללו מכות". במהלך הדיון הדגישו המתלוננות כי פחדו להתלונן מחשש כי יותקפו שוב. למרות זאת, בחיפוש שביצענו במנוע החיפוש מצאנו את שמותיהן של המתלוננות ואת פרוטוקול הדיון.

פרטי מתלוננות על תקיפה מינית חשופים
פרטי מתלוננות על תקיפה מינית חשופים | צילום: חדשות 2
שמות המתלוננות באתר
שמות המתלוננות באתר | צילום: חדשות 2

מקרה נוסף היה דיון במקרה של בן משפחה שעל פי כתב האישום ביצע עבירות אינוס בבתה של בת זוגו, בת ה-12.5. בבדיקת חדשות 2 נמצא כי פרטי קורבן הפרוטוקול המלא היו חשופים לחלוטין. חשוב לציין, לא כל התיקים הסגורים היו פרוצים, בבדיקה עלה כי תיקים רבים מטופלים בצורה טובה ואינם נגישים לציבור הרחב.

פרטי קטינה בת 12.5 חשופים
פרטי קטינה בת 12.5 חשופים | צילום: חדשות 2
שמה של הילדה חשוף
שמה של הילדה חשוף | צילום: חדשות 2

 בעקבות פרסום הכתבה נמסר מהמועצה לשלום הילד: "אם אכן נכונים הפרטים מדובר בשערוריה ובפגיעה קשה ובלתי הפיכה. בעוד שהמחוקק עושה כל שלאל ידו כדי להגן על קטינים מפני חשיפה, לא יתכן שגורם מדיניתי שאמון על אכיפת החוק ושמירה והגנה על שלומם של קטינים יהיה זה שיפקיר אותם. אם נכונים הדברים הרי שמדובר ברשלנות פושעת, שעלולות להיות לה השלכות הרות גורל, לטווח הקצר ולטווח הרחוק. אנחנו קוראים לסגירת הפירצה ללא דיחוי, לבדיקת ושכלול מערך ההגנה ולהסרת פרטים מזהים אם זלגו לרשת".

מדוברות מערכת בתי המשפט נמסר בתגובה: "ככל הנראה מדובר בתקלה שטרם הוברר מקורה. הנושא בבדיקה".