אישום: "הסיע את המחבלים והעלים ראיות"

אישום נגד תושב אום אל פחם בגין סיוע למחבלים שביצעו את פיגוע הירי בהר הבית לפני כחודש, בו נרצחו שני שוטרים

התפתחות בחקירת הפיגוע בהר הבית, שהוביל לסבב האלימות האחרון: כחודש וחצי לאחר הפיגוע, בו נרצחו השוטרים כמיל שנאן והאיל סתאווי ז"ל, הוגש היום (חמישי) כתב אישום נגד תושב אום אל פחם בגין מעורבות בפיגוע. בפרקליטות ובשב"כ טוענים כי אמג'ד בן מחמד ג'בארין בן ה-34 היה מודע לתכנון הפיגוע, שבוצע על ידי אחד מקרובי משפחתו ושניים ממכריו, ואף היה מעורב באירוע.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ג'בארין מואשם בשורת עבירות חמורות: סיוע לרצח, סיוע לחבלה של ממש , פעולה בנשק למטרות טרור (הובלה והחזקה) , שיבוש מהלכי משפט וקשר לפשע. "הנאשם סייע לגרימת מותם בכוונה תחילה של שני בני אדם ולחבלות של ממש לשניים נוספים, בכך שעשה מעשים כדי לאפשר את ביצוע הפיגוע, להקל עליו או לאבטח אותו, וכן כדי למנוע את תפיסת המבצעים ולתרום ליצירת תנאים לשם עשיית הפיגוע".

מכתב האישום עולה כי ג'בארין "היה מודע לתוכנית הפיגוע של המחבלים כבר בשלבים המוקדמים שלה, עוד במהלך חג הרמדאן". המחבלים - שחוסלו בזירת הפיגוע - שוחחו בנוכחות ג'בארין על כוונתם לבצע פיגוע, ולבסוף הסכימו לבצע פיגוע ירי במתחם אל-אקצא.

השוטרים שנרצחו, סתאווי וכנאן (דוברות המשטרה)
השוטרים שנרצחו, סתאווי וכנאן (דוברות המשטרה)

"סירב לבצע את הפיגוע איתם"

בפרקליטות טוענים שג'בארין "היה מודע לכך שמדובר בתכנון לבצע מעשה טרור שייצא אל הפועל מתוך מניע דתי, לאומני או אידאולוגי" - ונכח בשיחות נוספות בין המחבלים בנוגע לפיגוע.

"בהמשך ראה הנאשם את כלי הנשק ששימשו לפיגוע, הסיע את המחבלים לאימוני ירי באותם נשקים ובשלב מסוים אף הוצע לו לבצע ביחד עימם את הפיגוע והוא סירב" - כך לפי כתב האישום. כלי הנשק הוסתרו במסגד בו נהגו להיפגש המחבלים: אמג'ד ג'בארין נסע עם המחבלים לאימוני ירי ואף נטל חלק באחד האימונים.

לאחר מכן נסע ג'בארין עם שניים מהמחבלים להר הבית, והמפגעים בחנו את מצלמות האבטחה במקום. לפי הפרקליטות, "בערב הפיגוע ראה הנאשם את המחבלים מתחמשים במסגד 'אלמלסה' באום אל פחם, לקראת ביצוע הפיגוע, והבין כי הם יוצאים לבצעו בהר הבית". ג'בארין הסיע את המחבלים, כשהם חמושים, לנקודת ההסעה באום אל פחם.

תיעוד הירי בהר הבית
תיעוד הירי בהר הבית

ראיית DNA מפלילה נגד הנאשם?

ג'בארין נאשם גם בשיבוש הראיות: "טרם ההסעה, מסרו המחבלים לנאשם את חפציהם האישיים וביקשו שיחזיר אותם לבני משפחותיהם. לאחר הפיגוע, הנאשם החביא את החפצים האישיים במקום מסתור ובהמשך אף קשר קשר עם אחר להעלים את ה-DVR  של מצלמות האבטחה במסגד אלמלסה בו נהג להיפגש עם המחבלים, וכן מחק את מספרי הטלפון שלהם ממכשיר הטלפון הסלולרי שלו, כל זאת במטרה להעלים ראיות ולהסתיר את קשריו למחבלים".

התיק נחקר על ידי שירות הביטחון הכללי יחד עם משטרת ישראל - והיום הותר לפרסום כי ג'בארין נעצר והואשם בפרשה. פרקליטות מחוז חיפה, באמצעות עו"ד שלי זאבי-ברזילי ומאיה מצליח, ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרו של ג'בארין עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

בבקשה להארכת המעצר נכתב כי ג'בארין "מודה בביצוע המעשים המפורטים בכתב האישום": ג'בארין גם הוביל את המשטרה למקום בו הסתיר את החפצים שמסרו לו המחבלים - ולאתר בו בוצעו אימוני הירי. גם מצלמות האבטחה במסגד משמשות כראיה נגד ג'בארין: באחד המקרים תועד אחד המחבלים כשהוא "מדגים" לחבריו איך מבצעים ירי. גם DNA של ג'בארין נמצא עד אחד הסכינים שהיו בידי המחבלים.

שניים מהמחבלים בהר הבית (מתוך פייסבוק)
שניים מהמחבלים בהר הבית (מתוך פייסבוק)

"מעשיו של המשיב כמפורט בכתב האישום מעידים על מסוכנותו הרבה ועל הזדהותו האידאולוגית עם מעשי המחבלים שביצעו את הפיגוע בהר הבית", הסבירו בפרקליטות. "המשיב התרועע עם המחבלים במסגד אלמלסה בתקופה שקדמה לפיגוע, היה נוכח בשלבי התכנון של הפיגוע, ולא רק שלא עשה פעולות כדי למנוע אותו, אלא עשה מעשים ממשיים כדי לסייע למחבלים להוציא לפועל את הפיגוע הרצחני בהר הבית, לרבות הסעתם לאימוני ירי והסעתם לנקודה ממנה יצאו לפיגוע".

בשב"כ הבהירו כי במסגרת החקירה התבררו פרטים בנוגע לפעילות המפגעים לפני ביצוע הפיגוע: "ממצאי חקירת הפיגוע העלו כי מדובר בהתארגנות מקומית של מפגעים, אשר התגבשה במסגד 'אלמלסאא' באום אל פחם" - מסגד בו עבד אחד המחבלים כאחראי ניקיון ומואזין.

כוחות משטרה בזירת הפיגוע בהר הבית (דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בזירת הפיגוע בהר הבית (דוברות המשטרה)

"ממצאי החקירה הצביעו גם על זיקה ברורה בין מסגד 'אלמלסאא' לבין הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, אשר הוכרזה כהתאחדות בלתי מותרת בנובמבר 2015 ונחשבת כיום לארגון טרור", הדגישו בשירות הביטחון הכללי. "כמו כן אותרו קשרים בין המפגעים לבין התנועה האסלאמית, בין בתמיכה ברעיונות שהופצו על ידי התנועה ובין בחברות בהתארגנויות שלהן זיקה ברורה לתנועה האסלאמית".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן טען כי "כתב האישום נגד ג'בארין מוכיח שוב כמה ההחלטה שקידמתי להוציא את הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית מחוץ לחוק היתה נכונה ואיך קמפיין השקר וההסתה הבזוי של ראאד סאלח לגבי מסגד אל אקצא מוביל צעירים למעשי רצח וטרור. אני מקווה שגם את ג'בארין וגם את המסית ראאד סאלח בית המשפט ישלח הפעם לשנים רבות בכלא".

ירון אברהם השתתף בהכנת הידיעה.