גזר הדין של אלאור אזריה: שנה וחצי מאסר בפועל

בית הדין הצבאי בקריה גזר 18 חודשי מאסר בפועל על הלוחם שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל בחברון ויחל לרצות את עונשו ב-5 במרס

אלאור אזריה ירצה 18 חודשי מאסר בגין הריגת המחבל: בית הדין הצבאי מסר היום (שלישי) את הכרעתו במשפט - וקבע כי אזריה ייכנס לכלא ל-18 חודשים, ללא קיזוז המעצר הפתוח בו שהה עד כה. בנוסף נגזרו על אזריה 12 חודשי מאסר על תנאי והוא הורד לדרגת טוראי. בית הדין קבע לבסוף לאחר דיון ממושך כי אזריה ייכנס לכלא ב-5 במרס בשעה 11:00 - וישהה עד אז במעצר פתוח בבסיס נחשונים.

לקריאת ההחלטה המלאה לחצו כאן

[brightcove_iframe video_id='gzar_din_vtr2_n20170221_v1' autoplay='0' credit='גזר הדין של אלאור אזריה' kid='' duration='1929'']

18 חודשי המאסר שנפסקו הם ברף הנמוך של מתחם הענישה הנמוך שקבעו השופטים, שהתחשבו בנסיבות רבות לטובתו של החייל. מחוץ לאולם צעקו המפגינים "ביזיון, ביזיון, לא נקבל כלום חוץ מזיכוי מלא - אם לא תחזירו את הילד נהפוך את המדינה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ההיערכות המשטרתית להפגנות
ההיערכות המשטרתית להפגנות

נשיאת בית הדין אל"מ מאיה הלר אמרה כי מתחם הענישה הסביר הוא בין 14 ל-48 חודשים (שנה וחצי עד ארבע שנים), אך סיפרה כי התקיימה מחלוקת בין השופטים בנושא, ואחד השופטים - בדעת מיעוט - דרש לגזור 30 עד 60 חודשי מאסר. כמו כן ציינה השופטת כי יש להתחשב בתקופת המעצר הממושכת של אזריה ("העידו לפנינו על התנהגותו החיובית בתקופה זו, מפקדיו מחטיבת כפיר לא פעלו לצורך ביקורו במקום מעצרו") וגם בגילו הצעיר ובהיעדר עברו הפלילי.

"לאחר שבחנו את כל הנסיבות, את אישיותו החיובית ואת הנזקים שנגרמו לנאשם ולמשפחתו - שוכנעו כל השופטים כי יש לקבוע את העונש בסף התחתון של המתחם", קבעה הלר. "לא מתקיימים טיעונים המצדיקים חריגה מהמתחם - בל נשכח שנאשם לא בחר לקחת אחריות על מעשיו. יש מקום להקלה משמעותית בתוך סך הנסיבות.

"מעשיו של הנאשם פגעו במספר ערכים חברתיים ומוסריים - הנאשם ביצע את המעשה מתוך כוונה לקטול את חיי הנאשם אך לא נתעלם מהנסיבות המבצעיות", אמרה. "ניכר כי נגרמו לנאשם נזקים מעצם ביצוע העבירה ומהרשעתו". על ההקלטה שנחשפה בחדשות 2 מהפגישה בין מח"ט כפיר למשפחת אזריה נקבע בגדר הדין: "שוכנענו כי הפגישה עם אבי הנאשם היתה תולדה של רצון כן ואמיתי להיטיב עם הנאשם. שוכנענו כי בתכנון הפגישה לא היו מעורבים גורמים בכירים".

[brightcove_iframe video_id='sarona_vtr2_n20170221_v1' autoplay='0' credit='המחאה מחוץ לבית הדין' kid='' duration='0'']

"נזיפה" לפוליטיקאים ולרמטכ"ל על התבטאויתיהם

"התשתית שהובאה בידינו לא הביאה למסקנה מתי הרגע המדויק שבו גמלה בליבו של הנאשם ההחלטה לקטול חיים", הסבירה הלר את מתחם הענישה. "יש לקבל את טענת התביעה כי ההחלטה גמלה בליבו זמן קצר לפני הירי - אין להתעלם כי במהלך הירי היתה הזירה פעילה, עם כוחות צבאיים ואזרחיים, וקריאות באשר לסכנה".

אריאל זילבר מחוץ לבית הדין
אריאל זילבר מחוץ לבית הדין

"לגבי מתחם הענישה נתפלגו דעות השופטים - כולנו סבורים שנגרמה פגיעה בערך החיים, אין מחלוקת כי רק צבא מוסרי יכול לאויביו", טענה השופטת. "עם זאת רוב השופטים לא יכלו להתעלם ממכלול הנסיבות האישיות שצוינו לעיל וקשה לאתר פסקי דין שהנסיבות שלהם דומות לגמרי".

"לאחר בחינת הפרסומים, נמצאנו למדים כי אכן בסמוך לארוע השמיעו הרמטכ"ל ושר הביטחון (יעלון) הבעת דעה נחרצת: בשלב ההוא חקירת מצ"ח היתה בראשיתה", נכתב בגזר הדין. "אין חולק שהדרג הבכיר צריך להשמיע דעה פומבית וערכית - אך ראוי להמתין להתבהרות התמונה ויש לסייג אותה בהמתנה לתוצאות החקירה. אלה דברים שיפים לכל נבחר ציבור".

אביו של אזריה בכניסה לבית הדין
אביו של אזריה בכניסה לבית הדין | צילום: חדשות 2

בפתח הדיון אמרה השופטת: "עניינו של הנאשם ממחיש היטב עד כמה מלאכת הגזירה קשה ומורכבת - מצד אחד נדרשים להתוות מדיניות ענישתית ברורה - גזירת העונש מאידך נעשית בהתאם לנסיבות האישיות". הלר ציינה כי אזריה הורשע בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת: "העונש הקבוע להריגה הוא 20 שנות מאסר - ללמדנו על החומרה הרבה שמייחס המחלוקק לערך העליון של החיים. מאידך הענישה תמיד אינדיבידואלית".

אזריה ומשפחתו בבית הדין, הבוקר
אזריה ומשפחתו בבית הדין, הבוקר | צילום: חדשות 2

"הנזק שנגרם ממעשי אזריה חמור"

עוד בטרם הצהירה על העונש לאזריה, סקרה אל"מ הלר את עברו הצבאי של אזריה: "הוא נעדר עבר משמעתי. בסמוך לארוע היה הנאשם במשבר ובלחץ: מטעמו העידו עדים רבים שביקשו ללמד על זכות. לנאשם עומדות זכויות רבות שצריכות להילקח בחשבון ביום פקודה".

אזריה ואמו בבית הדין
אזריה ואמו בבית הדין

השופטת הוסיפה כי "התביעה עמדה על חומרת עבירת ההריגה תוך הפרת הוראות הפתיחה באש - התביעה טענה שמידת אשמתו גבוהה והוא פגע במעשיו בטוהר הנשק: לדבריהם, הנאשם ניצל לרעה את הכוח והסמכות שניתנה לו כדי לממש מטרה פסולה".

[brightcove_iframe video_id='elor_new_vtr2_n20170220_v1' autoplay='0' credit='תיעוד הירי במחבל' kid='' duration='1929'']

בין הטענות לעונש: השלכות המשפט על משפחת אזריה

עם זאת, התביעה גם הציגה שיקולים להקלה בעונשו של אזריה ודרשה 3-5 שנות מאסר, לצד הורדה בדרגה: "התביעה ציינה מספר נסיבות למיקום העונש ברף הנמוך בתוך המתחם, לרבות הנאשם כחייל מצטיין, היעדר עבר משמעתי ופלילי, והמעצר הפתוח הממושך שלו, והשלכות ההליך על משפחתו". מנגד, הדגישה השופטת הלר, "לדעת הההגנה העונש הראוי הוא בין הימנעות ממאסר בכלל ל-20 חודשים. הנאשם (אזריה) לא העיד אך פנה לבית הדין וביקש שנדון אותו למידת הרחמים".

המפגינים מחוץ לבית הדין
המפגינים מחוץ לבית הדין | צילום: חדשות 2

לצד הצורך בשמירה על טוהר הנשק, ציינה הלר כי שקלה את השפעת ההחלטה על צה"ל: "נשוב ונזכיר כי בחברה הישראלית, הצבא הוא צבא העם, וכל צעיר וצעירה המשרתים בו מקבלים נשק אישי. משום כך סטייה מהערכים עלולה להשפיע לרעה על החברה כולה. חובת השמירה על הערכים אינה רק חובה מוסרית - הפרתה עלולה לפגוע במדינת ישראל ובמאמץ הביטחוני שלה".

"כבר נפסק כי ללחימה בשטחים יש גם מרכיב פיסי וגם מרכיב תודעתי: למעשים שיש בהם כדי להחליש את מלחמתו של צה"ל בהיבט התודעתי - יש השפעה מכרעת", הוסיפה. כישלון בזירה זו - נזקו רב והשפעתו האטרטגית לעתים מאפילה על הישגים טקטיים. פגיעת הנאשם בערכים אלה - קשה. הנזק שנגרם מביצוע העבירה חמור, והנאשם הבין היטב את משמעות מעשיו".

החיבוק בין אזריה לאמו
החיבוק בין אזריה לאמו | צילום: תומר אפלבאום ''הארץ''

אזריה התקבל במחיאות כפיים עם כניסתו לאולם: כ-150 שוטרים נערכים לעימותים עם המפגינים שהגיעו לאזור. צ'ארלי אזריה, אביו של החייל, אמר למשפחה ולחברים בבית הדין לפני הקראת ההחלטה: "למרות שמנסים לצייר אותנו כעבריינים, נקבל בנימוס את גזר הדין ונשמור על איפוק".

רן כרמי בוזגלו, ראש המטה לשחרור אזריה, אמר לחדשות 2 Online: "בניגוד לפעם הקודמת שהוקראה הכרעת הדין והייתי אופטימי, היום אין לי אשליות, אני מבין שישלחו אותו לכלא לזמן ממושך. אנחנו מתכוננים ליעד הבא, להעלות את רף המאבק שהעם כולו ייאבק על מנת להחזיר את אלאור".

המחאה מחוץ לאולם
המחאה מחוץ לאולם | צילום: חדשות 2

הזמר אריאל זילבר הופיע מחוץ לבית הדין עם שיר תמיכה חדש שחיבר למען אלאור אזריה. אמש אמרו מקורבים לחייל כי האחרון אמר למשפחתו: "אני חזק, אף אחד לא ישבור אותי. תהיו גם אתם חזקים".

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 2, דרשה התביעה הצבאית במהלך שלב הטיעונים לעונש מבית הדין הצבאי לגזור בין 3 ל-5 שנות מאסר על אזריה. כמו כן דרשו בתביעה להוריד אותו לדרגת טוראי ולא לנכות מהעונש את 10 החודשים שבהם שהה במעצר בית.

המחאה מחוץ לבית הדין
המחאה מחוץ לבית הדין

בינתיים, במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים לקראת הכרעת הדין, שעלולה להצית מהומות והתפרעויות מחוץ לבית הדין הצבאי בקריה. "נאפשר מחאה לגיטימית", אמרו במשטרה, "אך לא נאפשר שום גילויי אלימות מצד המפגינים והתומכים"

"התנהל בשוויון נפש לפני הירי"

לפני כחודש וחצי אימץ בית הדין הצבאי בראשות נשיאת בית הדין אל"מ מאיה הלר את טיעוני התביעה והפריך את טענות ההגנה. פרקליטיו של אזריה הודיעו מיד לאחר ההרשעה כי בכוונתם לערער על פסק הדין.

"מדובר בפסק דין קשה, נגיש עליו ערעור. חשנו עוינות מצד בית הדין כלפי אלאור", אמרו. אביו של אלאור, צ'ארלי אזריה, מתח גם הוא ביקורת על ההחלטה והאשים: "השופטים קיבלו את גרסת 'בצלם'". לאחר ההרשעה, עימותים אלימים פרצו מחוץ לבסיס הקריה בין מאות מתומכי אזריה למשטרה. אבטחה הוצמדה לשופטים הצבאיים מחשש לפגיעה בהם.

בהכנת הידיעה השתתפו גיא פלג, ברהנו טגניה, אסף יחזקאלי, רוני דניאל, גלעד שלמור, דנה ויס, עופר חדד, עמית סגל, דפנה ליאל ומתן חביליו. אורחי המשדר: ראשת אכ"א לשעבר האלופה במיל' אורנה ברביבאי, דובר צה"ל לשעבר תא"ל במיל' אבי בניהו, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, סא"ל במיל' דנה נוף (בכירה בפרקליטות הצבאית לשעבר) ומנכ"ל שלום עכשיו אבי בוסקילה.