פרשת המטענים: הררי ניסה לרצוח מפורסמים

העבריין אבנר הררי הואשם בניסיון רצח ועבירות נוספות בשל הנחת מטענים ברכבי מפורסמים - בהם מרגלית צנעני, איש העסקים מאיר שמיר והכדורגלן קובי מוסא

המטענים שהונחו לשמיר וצנעני

הבוקר (שישי) הוגשו כתבי אישום חמורים נגד העבריין אבנר הררי בן ה-63 בפרשת הנחת המטענים למפורסמים - בהם הזמרת מרגלית צנעני, איש העסקים מאיר שמיר והכדורגלן קובי מוסא. כתב האישום שהוגש נגד הררי וחשוד נוסף, אבישי בן דוד בן ה-31, מייחס לשניים עבירות חמורות: ניסיון רצח, קשירת קשר לביצוע פשע, ייצור נשק, נשיאת נשק, סחיטה באיומים ועבירות נוספות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

כחודש לאחר המעצר, הגישה היום פרקליטות מחוז ת"א (פלילי) את כתב האישום נגד השניים לבית המשפט המחוזי בעיר - ובכתב האישום נטען כי הקשר בין הררי לבן דוד החל בחנות הירקות בבעלותו של הררי. השניים סיכמו כי בן דוד יפעל לייצר מטעני חבלה " על פי הזמנה מוקדמת של אחרים, ובתמורה לתשלום כספי" - והוא למד באתרים שונים באינטרנט על חומרי נפץ וחבלה וגם על חומרים כימיים.

"בן דוד הכין והרכיב את מטעני החבלה המתוארים בדירת מסתור השוכנת בבניין שבו התגורר בראשון לציון, ואשר שימשה אותו במהלך התקופה הרלוונטית לצורך הרכבה והכנת המטענים לשם הטמנתם והפעלתם נגד הקורבנות המבוקשים", טענו בפרקליטות - שביקשה להאריך את מעצרם של השניים.

אבנר הררי בבית משפט, ארכיון
אבנר הררי בבית משפט, ארכיון | צילום: חדשות 2

עוד טענו בפרקליטות כי המטען שהונח ברכבו של מוסא היה יכול להביא למותו "בתמורה לקבלת תשלום כספי". כתב האישום גם חושף את האיומים של הררי ושותפו כלפי צנעני וכלפי אבי בן בסט, מנהל תחנת הרדיו בה משדרת צנעני - לאחר שסירבה להשמיע את השירים ששחרר הררי לרדיו. במסרון שנשלח לבן בסט נכתב: "אבי ערב טוב, שתדע שאנחנו אוהבים אותך אבל אם מרגלית תמשיך להגיע לרדיו אנחנו נעשה אותה ואת כל העובדים אוכל לעורבים! זה יהיה סדרתי! אתם לא תעשו אייפה ואייפה עם זמרים". במסרון לזמרת כתב בן דוד: "פה זה לא אירופה פה זה ישראל! זה היה פרומו, אם תגיעי לרדיו את והבן שלך מתים!".

הררי השתחרר לא מכבר מהכלא, אך נעצר שוב לאחר המטען שנמצא ברכבו של הכדורגלן קובי מוסא - כאשר בן דוד "נתפס על החם". במשטרה טענו כי גורמים שונים הנחו את החולייה עליה פיקד הררי: רק החודש פורסם בחדשות 2 כי בשנה האחרונה טיפלה מעבדת החבלה של מחוז תל אביב ביותר מ-500 "אירועי חבלה פליליים".

צוות חקירה מיוחד ביחידה המרכזית של משטרת תל אביב החל להתחקות אחר המטענים שהונחו במכוניתו של שמיר, ליד מקום עבודתו וליד ביתו בדצמבר האחרון: החוקרים קישרו את המקרים למטען שהונח במכוניתה של מרגלית צנעני באזור לפני כחודשיים. חקירה מאומצת העלתה שהררי מסוכסך עם שמיר על רקע עסקי נדל"ן ועם מרגול הוא מסוכסך בטענה שהיא לא משמיעה את שיריו בתוכניותיה ברדיו - כך לטענתו.

המטען ברכבו של מוסא הוביל לפענוח
המטען ברכבו של מוסא הוביל לפענוח | צילום: ONE

המטען שהונח ברכבה של צנעני היה קטן ונועד לשמש לאזהרה - ואכן מאז המקרה החלה צנעני להשמיע את שיריו של האסיר לשעבר. במסגרת החקירה הגיעה המשטרה אל החוליה ועלה שמו של הכדורגלן קובי מוסא כקורבן אפשרי. כך הצליחו במשטרה לתפוס את בן דודכשהוא מניח את המטען מתחת לרכבו של מוסא.

המטען שהונח ברכבו של מוסא היה מטען עוצמתי מאוד, חריג בגודלו ביחס למטענים הקודמים. המשמעות של הדבר עשויה להיות כי הכוונה בהנחת המטען הייתה חיסולו של הכדורגלן, בעוד במקרים הקודמים הכוונה הייתה רק לאיים. למוסא היה סכסוך לפני מספר שנים עם אדם, שאינו אחד מהחשודים: הוא שכח מהסכסוך עד שחוקרי המשטרה סיפרו לו שאותו אדם שהוא הסתכסך איתו ככל הנראה שלח אליו את העבריינים על מנת לנקום בו.

ב-19 בדצמבר מטען חבלה התפוצץ מחוץ לביתו של איש העסקים מאיר שמיר בתל אביב, לא היו נפגעים בתקרית ולא נגרם נזק. מטען החבלה התפוצץ שבועיים בלבד לאחר שמטען נוסף התפוצץ סמוך לרכבו בחניון בצפון תל אביב: איש העסקים מאיר שמיר הוא בעל השליטה והמנכ"ל של חברת ההשקעות מבטח שמיר המשקיעה בתחומי הטכנולוגיה, נדל"ן ותעשייה.

ב-10 בינואר מטען התפוצץ במכוניתה של הזמרת מרגלית צנעני. איש לא נפגע כתוצאה מהתקרית. האירוע התרחש באזור התעשייה ביישוב אזור שבמרכז הארץ, בזמן שהזמרת ישבה במסעדה סמוכה למקום שבו החנתה את רכבה. "יצאתי לאכול ופתאום שמעתי 'בום'", סיפרה. "הייתי בטוחה שמדובר בגלגל שהתפוצץ בכביש הראשי, אלא שאז הבנתי שהפיצוץ היה במכונית שלי.

[brightcove_iframe video_id='harari_maatzar_vtr2_n20170223_v1' autoplay='0' credit='הארכת מעצרם של אבנר הררי ואבישי בן דוד' desc='' kid='' duration='1929'']