קאיה תיחקר? זה לא יהיה תקדים

ראש הממשלה נתניהו התבדח אמש שהכלבה קאיה עוד תזומן לחקירה נגדו - אולם מסתבר שלא מדובר ברעיון מהפכני: בעולם ישנם שלל תקדימים לזימון חיות מחמד לדוכן העדים כדי לסייע בחקירות הנוגעות לבעליהם

במהלך נאומו אמש (רביעי), התלוצץ ראש הממשלה באמרו כי התקשורת עתידה לדרוש את חקירתה של הכלבה קאיה במסגרת מה שהוא מכנה "ציד אובססיבי" שלו ושל משפחתו - אולם מתברר שאם ההלצה תהפוך למציאות, היא לא תהיה תקדימית.

משפחת נתניהו והכלבה קאיה

לפני כשנה זומן תוכי בשם באד לדוכן העדים, לאחר שהתובע בתיק בו גבר נרצח ואשתו נפצעה קשות מירי בביתם סבר כי הוא היה עד לאירוע הקטלני. הרשויות בדטרויט איפשרו לזמן את העד הלא-שגרתי, לאחר שהבינו כי ביכולתו לחזור על דברים ששמע ומשכך ייתכן ויוכל לשפוך אור על מה שהתרחש בעת הרצח: המשפט עליו חזר התוכי מאז הרצח היה "אל תירי, לעזאזל! (Don't f***ing shoot!)".

התוכי עלה לדוכן העדים בחודש שעבר, שם שיחזר את שהתרחש באותו הערב: האישה שנפצעה ובעלה המנוח התווכחו ביניהם, והיא ירתה בו ולאחר מכן ניסתה להתאבד. התוכי שיחזר את שני הצדדים בוויכוח תוך שהוא מחקה את קולותיהם של השניים, והאישה הורשעה ברצח.

בשנת 2014, הלברדור טנגו זומן גם הוא לדוכן העדים בצרפת לאחר שעלתה סברה כי נכח בעת רצח בעליו. החשוד ברצח התבקש לנסות ולאיים עליו באלה - כלי הנשק בו נחשד כי עשה שימוש - כדי לראות אם הכלב יגיב בצורה כלשהי. עם זאת, טנגו הוכח כשימושי פחות מאשר התוכי באד: הוא לא הגיב כלל לאיום ומשכך לא סייע לתביעה להוכיח את טענותיה.

צילום ארכיון (משרד החקלאות ופיתוח הכפר)

זימונו של טנגו עלה בראשם של התובעים בעקבות מקרה אחר, גם הוא בצרפת, משנת 2008, אז הכלב סקובי סייע לתובעים הרבה יותר: משפחתה של אישה שנמצאה תלויה בביתה דרשו לחקור את נסיבות מותה, שנקבעה תחילה כהתאבדות. לבית המשפט הובא הכלב לצדו של החשוד במעשה, והחל לנבוח באופן נמרץ - דבר שחיזק את התיק נגדו.

ולפעמים לא התביעה מזמנת את החיות לעדות, אלא המדינה עצמה: בשנת 2011 זומן החתול סאל לשמש בחבר המושבעים. ההודעה נשלחה בטעות, אולם חרף העובדה שבעליו, אנה, ניסתה להסביר כי החתול אינו מדבר או מבין אנגלית, בית המשפט קבע כי עליו להתייצב למילוי חובתו האזרחית. גאי, בן זוגה של אנה, הוסיף כי הוא מאמין שסאל אינו מתאים לתפקיד חרף העובדה כי הוא נהנה לצפות עמו בתוכניות פשע בטלוויזיה.