שנה לשומר חומות: מאות כתבי אישום, רובם נגד אזרחים ערבים

הפרקליטות מפרסמת נתונים על טיפול באירועים מאז המבצע שהחל בעזה והתפרץ בערים המעורבות. בשנה האחרונה הוגשו 616 כתבי אישום בין היתר בגין רצח, הצתה, תקיפות שוטרים, התפרעות ועוד. 89 אחוז מהנאשמים – ממוצא ערבי. יותר מרבע מהנאשמים – קטינים

רכבים שהוצתו במהלך מהומות בלוד

מסכמים את השנה החולפת לאחר מבצע שומר החומות בפן המשפטי: פרקליטות המדינה מפרסמת אחר הצהריים (שלישי) נתונים, שמהם עולה כי מאז חודש אפריל 2021 ועד היום הוגשו 616 כתבי אישום בעקבות אירועי שומר חומות ואירועים נוספים שבאו לאחריו.

רובם המכריע של הנאשמים, 89 אחוזים, הם ממוצא ערבי. עוד עולה מהנתונים כי יותר מרבע מהנאשמים הם קטינים. בין היתר הוגשו כתבי אישום בגין רצח במקרה של יגאל יהושע ז"ל שנרצח בלינץ' בלוד, ניסיונות רצח, חבלה חמורה, הצתה, עבירות נשק, תקיפת שוטרים, התפרעות ועוד. בנוסף, הוגשו גם כתבי אישום בין היתר עף סעיף של מניע גזעני.

יגאל יהושע, קורבן יהודי בלוד
יגאל יהושע שנרצח בלינץ' בלוד | צילום: באדיבות המשפחה

במקרים כמו לינץ', ירי לעבר שוטרים או אזרחים ועוד, הוחלט לייחס לנאשמים עבירות מכוח חוק המאבק בטרור. בשנה האחרונה הוגשו כתבי אישום הנוגעים ל-108 אירועים נגד 239 נאשמים בנסיבות מחמירות של מעשה טרור או מניע גזעני. 85 אחוזים מהנאשמים בעבירות אלה הם ממוצא ערבי ו-15 אחוז ממוצא יהודי. חמישית מהנאשמים בעבירות אלה היו קטינים.

בפרקליטות ציינו כי ישנם עוד כ-80 תיקים, שההליך המשפטי שלהם הסתיים ונגזרו מאסרים בפועל בהתאם לחומרת העבירות. בין היתר הוגשו ערעורים על קלות העונש ובחלק מהמקרים קיבל בית המשפט העליון את הערעור והחמיר את העונש כמו במקרה של אחזקת נשק.