סתירות ואי דיוקים: עדויות כחלון במשטרה על קשריו עם כרייף

תמלולים מעדותו של שר האוצר, במסגרת פרשת ההתכתבויות עם השופטת, חושפים כיצד ניסה כחלון להתנער מפעולות חריגות שעשה לקידום בחירתה לתפקיד - וכיצד התקשה לזכור כמה פעמים והיכן נפגש איתה

זמן צפייה: 05:48

בסוף השבוע פורסמה בכמה כלי תקשורת גרסתו של השר משה כחלון לפרשת המסרונים בינו לבין השופטת אתי כרייף, שנחשפה בחדשות 13. לפי גרסת כחלון, הוא כלל לא המליץ על קידומה של כרייף אלא אחרים, והוא תמך בה משיקולים ענייניים בלבד. עוד טען כחלון שבינו לבין כרייף לא התקיים קשר מיוחד. עם זאת, העדויות המלאות שלו במשטרה –  שהגיעו לידי מערכת "המקור" ואתר "המקום הכי חם בגיהנום", ונחשפות הערב (ראשון), מלאות בסתירות ואי דיוקים - וחושפות כיצד ניסה השר להתנער מפעולות חריגות שעשה לקידום בחירתה של כרייף, וכיצד התקשה לזכור כמה פעמים והיכן נפגש איתה.

במהלך עדותו, נשאל השר אם נפגש פעמים נוספות עם כרייף אחרי הוועדה, והוא השיב: "נדמה לי שפעם או פעמיים ראיתי אותה". כשנשאל באילו נסיבות פגשו, ענה:  "אני לא זוכר". לשאלה "מתי הייתה הפעם האחרונה שהיית עם אתי כרייף בקשר", השיב כחלון: "במסרון, זה היה לפני כשנה אני חושב. אולי היא הייתה שולחת שבת שלום שבלוני כזה של כולם".

עוד בחדשות 13:

חיות על התכתבות כחלון והשופטת: "מקרים נוספים יטופלו ברצינות"

פרשת כחלון והשופטת: לפני מינויה – השניים ערכו עשרות שיחות

מהמסרונים עד העדות במשטרה: כך פעל כחלון למינוי השופטת כרייף

אתי כרייף ומשה כחלון
אתי כרייף ומשה כחלון | צילום: לע''מ

בתגובה לתשובותיו, שאל החוקר את השר: "אני נוגע בנקודה רגישה?", והאחרון השיב בשלילה. כשנשאל כמה פעמים נפגש עם כרייף, השיב: "אני לא זוכר", ולשאלה היכן נפגשו – ענה: "בחיפה. זה היה בלובי של מלון נוף. סליחה, דן פנורמה". החוקר שאל בהמשך כמה פעמים היכן עוד נפגשו, וכחלון ענה: לא זוכר אם הייתה פגישה במקום אחר". החוקר שאל: "הייתם במסעדת דגים בבת גלים?", וכחלון השיב: "כן, זה היה בערב חג".

החוקר מנה באזני השר שמות מקומות שבהם בילו יחדיו: מסעדה, מלון ובית קפה. "כרייף מספרת על יותר משלוש פגישות", אמר החוקר. "האם פגשת אותה במלון נוף יותר מפעם אחת?". כחלון השיב: "נוף היה פעמיים". כשהחוקרים שאלו אם נהג לשוחח עם כרייף טלפונית השיב כחלון כי היו פעמים "ממש בודדות" כלשונו, אולם החוקרים איתרו לפחות 31 שיחות כאלה - אחרי ולפני שכרייף נבחרה לשופטת.

הודעה נוספת נשלחה על ידי כרייף לכחלון כאשר ישב השר שבעה על אימו. "אני מאוד רוצה להגיע... בנסיבות, נאלצת להתייעץ איתך ולשאול האם אפשרי לדעתך", לשון ההודעה. בסופה של ההתייעצות, החליטה כרייף שלא להגיע – בניגוד לשופטים רבים אחרים. החוקרים חשדו שהסיבה הייתה רצון להסתיר את הקשר האישי עם השר. בחקירה, אמר כחלון: "אני חושב שהיא כתבה לי שלא נעים לה". החוקר השיב: "לא הבנתי את התשובה שלך. מדוע הרגישה לא נעים?". כחלון ענה: "לא יודע. לא הייתה לה סיבה".

אתי כרייף, השופטת החשודה
אתי כרייף, השופטת החשודה | צילום: החדשות 13

ההתכתבויות בין השניים לאחר בחירתה של כרייף לשופטת, עוררו את חשד החוקרים בגלל הירתמותו החריגה של כחלון לטובתה לפני הבחירה. בעוד שבדרך כלל כמעט שלא עסק במינוי שופטים, במקרה של כרייף פעל כחלון נמרצות לבחירתה, ופרוטוקול הוועדה הוכיח כי בניגוד לגרסתו, הוא זה שהעלה את שמה לדיון. החוקרים עימתו אותו עם המסמך. "העליתי את שמה כמועמדת? התשובה היא חד משמעית לא", אמר כחלון בחקירה. "אם העליתי את השם שלה תוך כדי הדיון – יכול להיות".

החוקר אמר לכחלון: "שאלנו אותך מי העלה את השם של אתי כרייף קודם לכן, אמרת שהנשיאה או השרה. שתיהן אומרות שאתה הוא זה שהעלית את השם שלה. תגובתך?". השר השיב: "אני לא זוכר שהעליתי את השם שלה". החוקרים תהו מדוע נפגש כחלון עם כרייף לפני דיון הוועדה, שכן הסביר כי אין לו בכלל זמן לעסוק במינוי שופטים – ואז תשובותיו החלו להשתנות. "האם כל אחד שהיה רוצה להיפגש עם השר כחלון בבית קפה היה יכול לעשות את זה?", שאל החוקר את השר, שהשיב: "כן. כמעט כולם".

כחלון התעקש כי לא היה תומך בכרייף אלמלא תמכה בה הנשיאה מרים נאור, אולם בידי החוקרים הצטברו ראיות חד משמעיות לכך שכחלון קידם את בחירתה של כרייף ללא קשר לעמדת הנשיאה. "השתתפת בוועדות שמינו כ-400 שופטים לאורך השנים", אמר החוקר לכחלון. תוכל לתת לנו דוגמא אחת במסגרתה מועמד או מועמדת מונו ואז שמרת איתו או איתה על קשר הדומה לקשר עם כרייף?". לשאלה זו השיב כחלון: "לא".

שר האוצר משה כחלון
שר האוצר משה כחלון | צילום: לע''מ

בעדות נוספת, כחלון נשאל על שיחת טלפון שניהל עם אפי נוה כאשר כרייף לצידו. החוקר שאל אותו: "מה אתה עושה אחרי הפגישה בקפה תות כדי לקדם את מועמדותה של כרייף?”. כחלון השיב: "בדקתי עם אפי נוה אם הוא תומך בה. הוא מסר שהלשכה תומכת בכרייף".

עוד אמר כחלון: "זו הפעם הראשונה שאני מעלה את השם שלה". החוקר השיב: "מהשיחה עולה בבירור שאתה מעיד בפני נוה שהנושא שלה (כרייף) כבר סגור מול השרה שקד". כחלון השיב: "זה סגנון של דיבור – לא חרטטתי אותו". החוקר שאל: "יכול להיות שרצית להרשים את אתי כרייף?". כחלון השיב: "לא, אין לי עניין להשוויץ בפני אף אחד".

גורמים משפטיים בכירים אומרים כי לפי העדות הזאת אין ספק שהיה צריך לחקור את כחלון באזהרה.

דובר שר האוצר מסר בתגובה: "השר נחקר חקירה ארוכה ומלאה בסוגיה זו ודיווח על הפגישות. הוא נשאל שאלות רבות מספור, וכל גורמי האכיפה לא מצאו רבב בהתנהגותו. בפני גורמי אכיפת החוק הייתה פרושה התמונה המלאה ולא רק הדלפות מגמתיות. אם הם לא מצאו פסול בהתנהגותו, אזי שההדלפות הממוחזרות לא יטילו בו כל דופי".