אחרי 13 נרצחים בחודש: צעדי המשטרה להתמודדות עם הפשיעה בחברה הערבית

המפכ"ל כינס דיון מיוחד לנוכח מעשי הרצח האחרונים בכלל ובחברה הערבית בפרט, שבו הוצגו צעדי ההתמודדות שבהם תנקוט המשטרה כדי לנסות ולמנוע עבירות נוספות. בין היתר, יתווספו חוקרים למחוזות חוף וצפון ותוגבר האכיפה. השר בר-לב הודה: "הידרדרות שמהווה מכה קשה למאבק שלנו בפשיעה"

זמן צפייה: 00:17

נוכח כמות אירועי הרצח בימים האחרונים, השר לביטחון הפנים עמר-לב קיים הערב (ראשון) הערכת מצב מיוחדת בתחנת משטרת הגליל המערבי, ואמר: "ההתדרדרות בימים האחרונים, בעקבות אירועי הרצח ברחוב הערבי, מהווה מכה קשה למאבק שלנו בפשיעה. האירועים האלו לא ירפו את ידינו במאבק בפשיעה ברחוב הערבי, כי אם להיפך".

בר-לב הוסיף: "למרות ההתדרדרות בימים האחרונים, המאבק שלנו בפשיעה ברחוב הערבי הוא נכון והוכיח את עצמו בשנה החולפת - אך הוא גם ארוך, מורכב ומאתגר, ויש בו רגעים של סיפוק, לצד רגעי צער ואכזבה. אנו נחושים להמשיך להיאבק בפושעים ביד קשה ובכל האמצעים העומדים לרשותנו, ואין לי ספק שנצליח. איננו משלימים עם ההתדרדרות הזו כגזירת גורל, ומשטרת ישראל עושה הכול כדי להניח את היד על הרוצחים, שולחיהם ומחוללי פשיעה נוספים. אני מחזק את המשטרה שממשיכה להיאבק בנחישות בפשיעה".

בהערכת המצב השתתפו מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, המפכ"ל קובי שבתאי, מפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר, ראש אגף החקירות והמודיעין ניצב יגאל בן-שלום, ראש אגף סיף ניצב נתן בוזנה ובכירים נוספים.

השר לביטחון פנים עמר בר לב
השר לביטחון פנים עמר בר לב | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במהלך החודש האחרון נרצחו 13 בני אדם בחברה הערבית, בעוד שהמשטרה טוענת כי סיכלה 50 ניסיונות רצח נוספים. מוקדם יותר היום נערך דיון מיוחד במטה מחוז חוף בחיפה, בראשותו של המפכ"ל שבתאי. "מתחילת השנה סיכלנו עשרות מקרי רצח", אמר שבתאי בדיון, "רובם בחברה הערבית והגדלנו במאות אחוזים את כמות כתבי האישום בגין ניסיונות רצח".

"זו מגמה שהולכת וגוברת והיא תוצאה ישירה של פעילות מודיעינית ומבצעית מורכבת ומאומצת מאוד. אל מול האירועים האחרונים אנחנו נגביר את הפעילות תוך מעורבות משמעותית של להב 433 בתיקי הרצח שנחקרים במחוזות, נגדיל את כמות היעדים במבצע 'מסלול בטוח' ובכך נפעל יחד עם כל רשויות האכיפה מול יותר ויותר גורמים עבריינים, ונמקד את הפעילות תוך תיגבור של חוקרים ויחידות מבצעיות בחקירת אירועי הרצח האחרונים".

מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי במצעד הגאווה בירושלים
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במסגרת הדיון הוחלט במשטרה על מספר צעדים לפיענוח הפשעים ומניעת עבירות נוספות: קורס חוקרים שיתגבר את מחוזות חוף וצפון בחקירות מקרי הרצח, הגדלת היעדים של "מסלול בטוח" בעשרות אחוזים ופעילות מול כאלף יעדים באכיפה בלתי מתפשרת במגוון תחומים בשיתוף פעולה של כל גורמי האכיפה, תיקי רצח יקבלו מעטפת וסיוע של אגף סיף ולהב 433, העמדת היכולות הטכנולוגיות של המשטרה לפיענוח האירועים ולמניעת נוספים.

כמו כן, במסגרת הדיון הוצגה למפכ"ל תמונת מצב רחבה אודות אירועי הרצח מתחילת השנה, לרבות אלה מהימים האחרונים. כמו כן, הגורמים השונים הציגו למפכ"ל התפתחויות משמעותיות בחקירות אירועי הימים האחרונים וסקרו בפניו את הפעולות המבצעיות שנעשות בתיקים הללו.

מחמוד פאח'ורי ועלי פאחורי, תושבי נצרת שנרצחו בכביש 75
מחמוד פאח'ורי ועלי פאח'ורי, תושבי נצרת שנרצחו בכביש 75

כזכור, במהלך סוף השבוע נורה למוות צעיר בן 20 בכפר נחף, כמה שעות אחרי שגבר בן 37 נרצח בכפר קרע. בלילה שבין יום חמישי ליום שישי נורו למוות מחמוד פאח'ורי בן ה-25 ועלי פאח'ורי בן ה-14, בני דודים תושבי נצרת,כשנסעו ברכבם בכביש 75 שבצפון, מתחת למחלף שער העמקים.