התקבלה עתירת הפרקליטות: נדחה השחרור המוקדם של אלון קסטיאל

שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת מסרו את הכרעתם בנוגע לעתירה נגד החלטת ועדת השחרורים לאשר לעבריין המין אלון קסטיאל שחרור מוקדם וטענו כי "נפל פגם בהחלטה" לשחררו מוקדם מן הצפוי. ההכרעה בשאלה תוחזר לוועדת השחרורים

זמן צפייה: 00:31

בית המשפט המחוזי בנצרת החליט היום (שלישי) כי הדיון על שחרורו המוקדם של עבריין המין אלון קסטיאל יוחזר לוועדת השחרורים. המשמעות היא שההחלטה על שחרורו המוקדם נדחתה ועתירת הפרקליטות התקבלה.

עד כה ריצה קסטיאל שלוש שנים ותשעה חודשים לאחר שהורשע בניסיון אונס, מעשה מגונה בכוח, מעשה מגונה והטרדה מינית בארבע נשים. החלטת בית הדין הועברה בשידור חי. השופטים קבעו כי "נפל פגם בהחלטת ועדת השחרורים שלא שלא לדחות את הדיון כדי לשמוע את הנפגעות.נפגע עבירת מין זכאי שישמעו אותו".

אלון קסטיאל בכניסה לכלא
אלון קסטיאל בכניסה לכלא | צילום: מאיר וקנין, פלאש 90

יו"ר נעמת, חגית פאר, הגיבה על ההחלטה: "יש שופטים בנצרת. זהו מסר מהדהד לוועדת השחרורים שגרמה לעוול נורא לקורבנות ושהתנהלותה חייבת להשתנות. טוב עשה בית המשפט שתיקן את העוול הנורא שגרמה וועדת השחרורים בהחלטתה לשחרר עבריין מין מבלי לאפשר לקורבנות להופיע בפניה ולשטוח את טענותיהן.

"זכותן של נפגעות העבירה להשמיע את קולן צריכה להיות זכות בסיסית ולא חסד. זה מסר ערכי חשוב לקורבנות שאזרו אומץ להתלונן ולומדות שיש שופטים בישראל שיודעים לתקן החלטות שגויות".

אלון קסטיאל
אלון קסטיאל | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נמסר: "אנו מברכות על החלטת בית המשפט, שהכירה בחשיבות עמדתן וקולן של הנשים שנפגעו על ידי עבריין המין הסדרתי אלון קסטיאל. שמחנו לראות שבית המשפט קיבל את העמדה שהגשנו לקראת ההליך, לפיה שיקום הנפגעות חשוב לא פחות משיקום עבריין המין הסדרתי.

"כעת יחזור הדיון לוועדת השחרורים, ואנו מקוות שהמסר שהועבר היום יהדהד: אסור לחרוץ גורלות בלי לתת מקום ראוי לקולן של הנפגעות. אנו מבקשות להודות לפרקליטות שהגישה את העתירה והגנה על האינטרס הציבורי הברור, ובעיקר – לחזק את הנפגעות שיצאו למאבק. הניצחון הזה הוא שלכן".

אלון קסטיאל בבית המשפט
אלון קסטיאל בבית המשפט (ארכיון)

בחודש שעבר אישרה ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר את בקשתו לשחרורו מוקדם של אלון קסטיאל.  בשנת 2018 נגזרו על קסטיאל ארבע שנות מאסר ועוד תשעה חודשים במסגרת הסדר טיעון. הוא הואשם גם באונס, אך לא הורשע. בדיון הקודם בוועדת השחרורים טען קסטיאל כי הוא עבר את הטיפול הנדרש ואף קיבל אחריות על מעשיו. עם זאת, בחודש אוגוסט האחרון נדחתה בקשתו של קסטיאל לשחרור מוקדם.

שלט שתלתה עירד מרציאנו בתל אביב נגד שחרורו המוקדם של אלון קסטיאל
שלט שתלתה עירד מרציאנו בתל אביב נגד שחרורו המוקדם של אלון קסטיאל | צילום: מתוך פייסבוק

יממה אחרי החלטת ועדת השחרורים, עירד מרציאנו-צייגר, אחת המתלוננות נגד קסטיאל, תלתה שלטים בכמה מוקדים בתל אביב שבהם נכתב "אלון קסטיאל אנס אותי". "אני לא מוצאת מילים", אמרה מרציאנו-צייגר לחדשות 13, "ישבתי עד מאוחר בלילה וכתבתי את הטקסטים על הכרזות, כי אין לי מילים. שמתי באנר מול בית המשפט עם ציטוטים מהעדויות שלי ושל נפגעות אחרות ושמתי גם 17 איקסים, בשם 17 נפגעות שלא נכללו בכתב האישום".

שלט שתלתה עירד מרציאנו במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב נגד שחרורו המוקדם של אלון קסטיאל
שלט שתלתה עירד מרציאנו במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב נגד שחרורו המוקדם של אלון קסטיאל | צילום: מתוך פייסבוק

"רק ארבע מתלוננות נכללו בסופו של דבר בכתב האישום", הוסיפה, "הוא קיבל עונש לא-מידתי, ועכשיו גם מבקש להפחית בעונשו. איך זה מסתדר עם הטענה שהוא מבין מה שהוא עשה? אם הוא לוקח אחריות מלאה על מעשיו, כמו שהוא טוען, שימצה את העונש עד תומו".