ביהמ"ש: "קריאת 'שמע ישראל' בהר הבית - לא עבירה"; המדינה תערער

שופט השלום בירושלים ציון סהארי הורה על ביטול ההרחקות והתנאים המגבילים לנערים שהשתחוו וקראו "שמע ישראל" בהר הבית: "לא ניתן לומר שהדבר מקים חשד סביר להתנהגות העלולה להביא להפרת השלום, כפי שמחייב החוק". המדינה הודיעה כי תערער על ההחלטה. הממשלה: "אין שינוי בסטטוס קוו". בתוך כך, על רקע איומי חמאס, הודיע ח"כ בן גביר כי בכוונתו לעלות להר הבית ביום ירושלים בשבוע הבא, לפני מצעד הדגלים

זמן צפייה: 01:35

בית משפט השלום בירושלים קיבל היום (ראשון) את הערר שהגיש ארגון חוננו וביטל את המגבלות על נערים שהשתחוו וקראו "שמע ישראל" בהר הבית. בית המשפט קבע כי לא נעברה עבירה. השופט ציון סהראי הורה על ביטול ההרחקות והתנאים המגבילים לנערים: "לטעמי, לא ניתן לומר שהשתחוות ואמירת קריאת שמע - בנסיבות התיק שבפניי – מקימים חשד סביר להתנהגות העלולה להביא להפרת השלום, כפי שמחייב החוק. קשה להלום מצב שבו קריאת 'שמע ישראל' בהר הבית תהווה עבירה פלילית של מעשה העלול להביא להפרת השלום".

בהחלטתו ציטט השופט את מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, שאמר כי הר הבית פתוח וכי משטרת ישראל מאפשרת לכל מי שהגיע להתפלל בהר לקיים את פולחן הדת: "בנסיבות אלה, הצהרה פומבית של מפכ"ל המשטרה, ממנה עולה בבירור ובפירוש כי כל תושבי המדינה (והשטחים) רשאים לעלות להר הבית ולקיים את פולחן דתם, כשמה כן היא קוראת לכל מי שחפץ בכך לעשות כן. התנהגות העוררים נעשית בהתאם לקריאתו הפומבית של מפכ"ל המשטרה ובהתאם לחוק השמירה על המקומות הקדושים, ולא ניתן להחשידם בביצוע עבירה פלילית בשל כך".

עו"ד נתי רום, שהגיש את הערר, אמר: "אנחנו שמחים מאוד על החלטת בית המשפט. הגיע הזמן שמשטרת ישראל תתחיל לאכוף ולעצור מתפרעים ואנשים שעוברים על פשעים בירושלים, ולהגן על תושבי העיר, ותפסיק להתעסק בבעיות איזוטריות תוך כדי הפרה בוטה של חופש הדת של היהודים בהר הבית. משטרת ישראל יודעת כי לא מדובר בעבירה פלילית ולכן היא מנסה לטפול על עולי הר הבית כל מיני עבירות שונות ומשונות. אנחנו שמחים על החלטת בית המשפט הברורה. והגיע הזמן שמשטרת ישראל תתעשת ותפסיק להיטפל באופן גזעני לעולים היהודים בהר הבית".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2205222027' autoplay='0' credit='' desc='לקראת מצעד הדגלים: חמאס מאיים בהסלמה ביטחונית' poster='' kid='1_o9e7plqa' duration='150']

בסביבתו של המפכ"ל הגיבו על ההחלטה: "בהמשך לפרסומים ולהחלטת בית המשפט שבין היתר משתמש באמירות המפכ"ל והשר לביטחון פנים על חופש פולחן אנו מבקשים להבהיר - כשהמפכ"ל מדבר על חופש פולחן, הרי שאין מדובר על הר הבית שבו נשמר המצב הנוהג על פי מדיניות הממשלה כפי שאף אושר בהחלטות בג"ץ לאורך השנים. מדובר בפרשנות מעוותת של דבריו, תוך שדבריו הוצאו מהקשרם.

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

"בית המשפט ביסס החלטתו על פגם שנפל לגישתו בהליך וציין מפורשות שאין בהחלטתו משום קביעה כלשהי הנוגעת בחופש הפולחן בהר הבית. יובהר כי כללי הביקור במקום נותרו בעינם ומשטרת ישראל תמשיך לאכוף אותם כפי שהם. עוד נציין, כי המדינה צפויה לערער על החלטת בית המשפט".

בעקבות פסיקת בית המשפט, ממזכירות הממשלה נמסר כי "אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס קוו בהר הבית. החלטת בית משפט השלום עוסקת אך ורק בעניין התנהגות הקטינים שהובאה בפניו, ואין בה קביעה רוחבית בעניין חופש הפולחן בהר הבית. ביחס לתיק הפלילי הספציפי עליו מדובר, נמסר לממשלה כי המדינה תגיש ערר לבית המשפט המחוזי".

השר עיסאווי פריג' הגיב על החלטת בית המשפט: "ההחלטה לאפשר את הפרת הסטטוס קוו במתחם אל אקצא איננה רק שגויה, אלא גם חסרת אחריות ומסוכנת. מספיק טיפש אחד כדי לשרוף יער שלם וכדי לעצור את התבערה, על היועמ"ש והפרקליטות לערער על ההחלטה ולבקש את דחיית יישומה. לפני שנמצא את עצמנו במערבולת אלימות כתוצאה משיגעון גדלות של שופט שלום אחד". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר: "החלטה מסוכנת ובעלת פוטנציאל של הבערת השטח כי יש בה שינוי המצב הקיים. הייתה החלטה כזו בעבר שבוטלה במחוזי. מתברר שהבערת השטח היא לא רק עבודתו של בן גביר".

בתוך כך, הודיע יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר כי יעלה להר הבית ביום ירושלים לפני מצעד הדגלים. הדבר קורה על רקע האיומים של חמאס בנוגע להסלמה ביטחונית, אם מצעד הדגלים יעבור בשער שכם. ראש הממשלה בנט צריך לקבל את ההחלטה האם לאפשר לבן גביר לעלות להר הבית בעיתוי הזה.