לקראת הסדר טיעון: הרמטכ"ל החליט לשלול את הפנסיה של "הקצין המצלם"

סא"ל דן שרוני יודה בעשרות עבירות של צילום בסתר של חיילות, ועמדתו של כוכבי היא שיש לשלול מהנאשם את הזכות לקיצבה בשל מעשיו החמורים. יחד עם זאת, בני משפחתו הגרעינית יוכלו לבקש גמלת חסד, שתשולם להם בלבד באופן ישיר, מבלי שהנאשם יזכה לקבלה

זמן צפייה: 00:24

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט היום (רביעי) כי ינחה על שלילת הגימלה של סא"ל דן שרוני, המואשם שצילם בסתר חיילות, שמצידו יודה בעשרות עבירות שביצע. התביעה תדרוש עונש של מספר שנות מאסר והורדתו לדרגת טוראי.

במסגרת הסדר טיעון, יודה שרוני בכ-70 עבירות חמורות של מעשים מגונים, פגיעה בפרטיות, חדירה לחומר מחשב ועבירות נוספות. בכפוף לאישורו של בית הדין המיוחד, שרוני יורד לדרגת טוראי וישלם פיצוי כספי לנפגעות העבירה בסך כולל של כרבע מיליון שקלים. התביעה תדרוש עונש מאסר בפועל בן מספר שנים, שיבטא את חומרת מעשיו.

הקצין דן שרוני, החשוד שצילם את חיילותיו בסתר
הקצין דן שרוני, הנאשם שצילם את חיילותיו בסתר

הסדר הטיעון אינו כולל הסכמה לעניין תשלום קצבת הפרישה. החלטה בנוגע לתשלום קצבת פרישה לשרוני תתקבל על ידי הרמטכ"ל ובאישור שר הביטחון, במועד הרלוונטי. עמדת הרמטכ"ל היא שבמקרה מסוג זה, יש לשלול מהנאשם את הזכות לגימלה בשל מעשיו החמורים. לצד זאת, בדומה למקרים קודמים יוכלו בני משפחתו הגרעינית של שרוני לבקש גימלת חסד, שתשולם להם בלבד, ובאופן ישיר, מבלי שהנאשם יזכה לקבלה.

לאחר ההודאה במעשים ונטילת אחריות מלאה עליהם, יבקשו הצדדים כי בית הדין יפנה את שרוני לגורמים המוסמכים שיערכו תסקיר מעצר, שיכלול הערכת מסוכנות מינית ובחינת אפשרויות שיקום ומסגרות טיפוליות. לאחר קבלת התסקיר, ובכפוף לכתוב בו, יידון בית הדין הצבאי בבקשת שרוני, העצור חודשים, להשתחרר לחלופת מעצר, כלומר מעצר בית או שחרור בתנאי. שירותו הצבאי של שרוני יופסק מיידית. כמו כן הצדדים יבקשו כי הטיעונים לעונש בפני בית הדין הצבאי יישמעו לאחר סיום שירותו, ובית הדין ידון ויחליט בבקשה זו.

סא''ל דן שרוני
סא''ל דן שרוני

התביעה הצבאית עדכנה את נפגעות העבירה בפרטי ההסדר וקיבלה את התייחסותן. מרבית נפגעות העבירה תמכו בהסדר, אשר יובא להכרעתו של בית הדין הצבאי המיוחד. התביעה הצבאית העניקה לכלל נפגעות העבירה את הזכויות הקבועות בחוק, לרבות האפשרות למסור הצהרה כתובה לבית הדין, וכן תבקש מבית הדין לשמוע כל עדות של נפגעת שתבקש זאת. צה"ל באמצעות מרכז מהו"ת, העמיד לרשות נפגעות המשרתות בצה"ל סיוע וליווי יחד עם כלל גורמי המקצוע.

כזכור, שרוני נעצר בנובמבר האחרון, בחשד לביצוע עבירות מין ופגיעה בפרטיות של חיילות שהיו תחת פיקודו במשך מעל 11 שנים, ללא ידיעתן. שרוני נחשף לאחר שהציע לבנות לעשות בידוד בחדרו בסיס והתקין שם מלצמות נסתרות שתיעדו אותן. כתב האישום נגדו הוגש בדצמבר. לאחר הגשת כתב האישום, בהתאם לעתירת התביעה הצבאית, הורה בית הדין הצבאי המיוחד על מעצרו של שרוני עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו.

דן שרוני בדיון
דן שרוני בדיון

נוכח המעשים, ובהמשך להגשת כתב האישום נגדו, הודח שרוני מיידית מתפקידו. שרוני הואשם בעבירות כלפי 40 נפגעות עבירה. 29 מתוך 40 הנפגעות הסכימו להסדר הטיעון. הקצין, שכיהן כמפקד בית הספר לנהיגה של בה"ד 6, הודח מהצבא לאחר הפתיחה בחקירה פלילית נגדו. בתיעוד בלעדי שפורסם בחדשות 13, נראה "חדר המצלמות", בו על פי החשד שרוני עשה שימוש לצורך צילום ללא ידיעתן של חיילות שהציע להן לשהות שם בזמן תקופת הבידוד.