"מזועזע": תגובות חריפות עקב תחקיר "המקור" על ההתעללות בי-ם

פוליטיקאים רבים אמרו כי הם מודאגים ומוטרדים מאופן טיפול המשטרה בפרשה, לפיה 108 ילדים נפלו קורבן למעשי חטיפה בירושלים בשש שנים האחרונות. עומר ינקלביץ': "פרשה חמורה ביותר"

זמן צפייה: 01:04:03

לאחר פרסום תחקיר "המקור", לפיו בשש שנים האחרונות 108 ילדים בירושלים נפלו קורבן למעשי חטיפה - והמשטרה סגרה את התיק לאחר שהחקירה לא הניבה דבר, רבים הזדעזעו ודרשו לפתוח בחקירה מיידית.

חבר הכנסת מיקי לוי, לשעבר מפקד מחוז ירושלים, מסר: "אני מזועזע עד עמקי נשמתי מתיאורי המקרים ששודרו בתוכנית 'המקור'. אני קורא לפתוח את התיקים מחדש, להקים צוות חקירה מיוחד ולחדש את החקירות מהר ככל האפשר. מדובר בחסרי ישע ויש אחריות יתרה למשטרה במקרים אלו. למרות שקיים קושי רב לחקור ילדים בגיל הזה, ישנם חוקרי ילדים מיומנים היכולים לזהות סממנים של פגיעות מיניות בילדים. ובמקרים הללו הסממנים היו ברורים ומטרידים באופן יוצא דופן. כמו כן, מדובר במקרים שיחסית קל היה לטפל בהם. היה ניתן לעקוב בתצפית וצילום אחר הפוגעים כיוון שהילדים נלקחו מהסעות, מגני הילדים ותלמודי התורה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-and-law-20191206-0007' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ עומר ינקלביץ′ על תחקיר "המקור"' kid='1_6reod1l8' duration='98'']

חברת הכנסת עומר ינקלביץ' מכחול לבן הגיבה לתחקיר 'המקור': "הטענות המוצגות בתחקיר מחייבות בדיקה חוזרת ובהולה של רשויות אכיפת החוק. אם אכן יש אמת בעדויות וקיים ארגון שכזה בתוך קהילה במדינת ישראל, מדובר בפרשה חמורה ביותר של פגיעה בקטינים. מדינת ישראל חייבת להתאים את הבדיקה והטיפול לכל אוכלוסיית מיעוט באשר היא, עם שימת דגש לניואנסים ולקודים החברתיים שנהוגים בה. כל קהילה צריכה לקבל את הכלים המתאימים לזיהוי וטיפול. ולהעניק הסברה מותאמת וטיפול מותאם מקיף לכל נושא ה"מוגנות בקהילה".

ציור של אחד הקורבנות מתוך תחקיר ''המקור'' | צילום: חדשות 13

"גם משרדי הממשלה חייבים לבצע רפורמה בהתייחסות לפגיעות בקהילה", המשיכה חברת הכנסת. "לא יעלה על הדעת שאנשי חינוך, מורים בבתי ספר צוותי רפואה ועובדי רווחה, האנשים שפוגשים בקטינים על בסיס יומיומי - אינם עוברים הכשרה לזיהוי פגיעות בקטינים. על ציבור הזה מוטלת חובת דיווח מוגברת. הצעת חוק שהגשתי תחייב אותם לעבור הכשרה כתנאי לקבלת תעודה למקצוע, כך נגדיל את יכולת הזיהוי של קטינים במצוקה, נגביר את הדיווח ונצליח להיאבק בתופעה - לא משנה היכן היא מתרחשת".

"בנוסף, על משרדי המשפטים וביטחון פנים לאכוף את חובת הדיווח הקיימת בחוק. הגשתי שאילתא לשרים בכדי להבין את גודל התופעה - כמה תיקים נפתחו למפרי חובת דיווח וכמה כתבי אישום הוגשו לבסוף. אכיפת חובת הדיווח צריכה למגר את קשר השתיקה שקיים בכלל, ובקהילות סגורות בפרט", הוסיפה ינקלביץ'.

יו"ר העבודה-גשר אורלי לוי-אבקסיס התייחסה לחשיפה ואמרה: "אי אפשר לעבור על כך לסדר היום, ולכן אדרוש ועדת חקירה פרלמנטרית, כדי לחשוף את המחדלים ולהפיק את הלקחים הנדרשים בכדי להבטיח שלא ייפגעו עוד ילדים בהמשך".

עוד הוסיפה לוי-אבקסיס: "אי אפשר לישון בלילה אחרי דיווח מצמרר על 108 ילדים שנחטפו בדרכם לגן ועברו התעללות נוראית על בסיס יומיומי, בעוד הרשויות פוטרות עצמן בתירוצים מהאחריות ומהחובה לשים סוף לתופעה המזעזעת והמתמשכת הזו". "זכורה לי הפרשה הנוראית משכונת נחלאות. כבר אז עלו שאלות קשות בנוגע לטיפול בפרשה מצד הגורמים המקצועיים. קשה להאמין שהרשויות איפשרו לסרט האימה הזה להמשיך ולהתקיים בשכונות נוספות בירושלים", אמרה יו"ר גשר.

ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית
ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית | צילום: חדשות 13

חברת הכנסת ציינה כי הנושא נבחן כבר נבחן בעבר, אך לא טופל כראוי. "כבר בשנת 2010 פורסם דו"ח וינטר שעסק באיתור קטינים הנמצאים במצבי סיכון והתוויית רשת ביטחון להגנה בקהילה, אך המלצותיו לא יושמו עד היום. המחשבה על כך שיישום מסקנותיו יכלו למנוע חלק לא מבוטל מהזוועות האלו, לא מניחה את הדעת".