נחתם הסדר טיעון עם ליצמן: יודה במרמה והפרת אמונים וייגזר עליו מאסר על תנאי

פרסום ראשון: במסגרת ההסכם, תיק המעדנייה של שר הבריאות לשעבר ייסגר, והוא יודה בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתיק מלכה לייפר. עבירת השיבוש הוסרה. בנוסף לעונש יוטל עליו גם קנס מגוחך של 2,800 שקלים

זמן צפייה: 05:57

הסדר טיעון נחתם היום (חמישי) בין הפרקליטות לחבר הכנסת יעקב ליצמן. במסגרת ההסכם תיק המעדנייה יייסגר, ליצמן יודה בתיק מלכה לייפר בעבירות של מרמה והפרת אמונים ועבירת השיבוש תרד. כמו כן, עונשו של ליצמן יהיה מאסר על תנאי וקנס של 2,800 שקלים בלבד.

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט בחודש מאי 2021 להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד חבר הכנסת יעקב ליצמן בגין שתי פרשיות - המעדנייה, שנחשפה ב"המקור", ומלכה לייפר.

על פי כתב החשדות, במהלך 2015 פעל ליצמן באופן פסול במטרה להשפיע על הפסיכיאטר המחוזי במחוז ירושלים באותה תקופה. זאת, במטרה לשנות את חוות דעתו כלפי מלכה לייפר, שהואשמה באוסטרליה בעבירות מין חמורות בקטינות בבית הספר אותו ניהלה, כך שזו לא תוסגר לשם.

מלכה לייפר | צילום: חדשות 13

נוסף על כך, כאשר בפברואר 2018 התבקש הפסיכיאטר על ידי בית המשפט להגיש את התייחסותו העדכנית בסוגיה, ליצמן ניסה להטות את הכף בשנית - בכך שזימן אותו ללשכתו פעם נוספת וביקש להשפיע באופן פסול על חוות הדעת שתינתן - כך על פי כתב החשדות.

בפרשת המעדנייה, על פי כתב החשדות, כאשר כיהן ליצמן כסגן שר הבריאות, הוא ניסה להשפיע על עובדי מחלקת המזון המחוזית להסיר את ההגבלות שהוטלו על העסק "בית ישראל", בין היתר איסור ייצור הסלטים ומכירתם ואיסור מכירת מוצרי מזון נוספים בשל ליקויים תברואתיים חמורים שנתגלו ומקרי תחלואה של סועדים. כמו כן, הומלץ על ביטול רישיון העסק.

לליצמן, אשר קיים קשרי ידידות עם בעל העסק ונהג לקנות בו מוצרים מדי שבוע, הובהר כי הסרת המגבלות מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור. למרות זאת, הוא המשיך בבקשתו להסיר אותן. "בכל אלו ניצל ליצמן את מעמדו כדי לקדם אינטרסים כספיים של חברו, בניגוד לאינטרס לשמירה על בריאות הציבור שעליו הוא הופקד כסגן שר הבריאות", מסר היועמ"ש.

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: חדשות 13

מארגון "מגן" המלווה את נפגעות לייפר נמסר: "לצערנו, היום מסתיימת תקופה קשה שגרמה לנפגעות מלכה לייפר צער רב. אנו מזדהים עם כעס הנפגעות הגיבורות על עסקת הטיעון, ואפילו שלפי שיטת המשפט הישראלית הן לא חלק מהתיק, היה מקום לשמוע את דעתן. אנו מקווים שההודאה תיתן תוקף למעשים החמורים ושבפעם הבאה פוליטיקאים יבינו שהם לא מעל לחוק".

התנועה לאיכות השלטון, שעתרה לבג"ץ בנושא, על הסדר הטיעון שנחתם עם ליצמן: "דומה שמבצעי סוף העונה של היועץ המשפטי הפורש נמשכים ממש עד לרגע שבו ייפול העיפרון. פעם נוספת נחתם הסדר טיעון מקל ומביש עם נבחר ציבור. פעם נוספת גרר היועץ המשפטי את רגליו וחרג באופן בוטה ואסור מההנחיות שהוא עצמו כתב, ורק לאחר עתירה שהגישה התנועה הואיל לקבל החלטה בתיק"

עוד הוסיפו בתנועה: "התנהלות זו, גרירות הרגליים והסדרי הטיעון המקלים מדי עם נבחרי ציבור פוגעים פגיעה אנושה ביכולתן של רשויות אכיפת החוק למלא את תפקידן כראוי, פוגעים באמון הציבור במערכת ומרסקים את אלמנט ההרתעה. את המחירים על התנהלות זו, נשלם כולנו".

מלכה לייפר, החשודה בעבירות מין באוסטרליה
מלכה לייפר, הנאשמת בעבירות מין באוסטרליה | צילום: צילום מסך

עורכי הדין ז'ק חן, דרור ארד איילון ונעה פירר מסרו מטעמו של ליצמן: "לאחר קיום שימוע ארוך ויסודי שהתקיים בראשות היועץ המשפטי לממשלה והתנהל בלב פתוח ובנפש חפצה, התקבלו מרבית טענותיו של ח"כ יעקב ליצמן. בסופו של יום, הסכים ח"כ ליצמן לקחת אחריות על אירוע אחד וחריג לדרך פעולתו הרגילה, ולהודות במיוחס לו במסגרת הסדר שיוצג לבית המשפט. מדובר במקרה בו פעל ח"כ ליצמן במענה לפניית ציבור שקיבל, ללא היכרות עם הפונה, וללא כל זיקה או מניעים אישיים. יודגש, כי לאורך כל שנות פעילותו הציבורית פעל ח"כ ליצמן למען כלל הציבורים והאוכלוסיות, בכללם מתן מענה מיוחד לפניות הציבור ללא אפליה ועל פי החוק".

עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד, אשר ייצגו את לייפר בהליך ההסגרה, מסרו בתגובה: "היום הוכחה צדקת טענתנו שחוות הדעת הפסיכיאטריות שניתנו בעניינה של לייפר מטעמו של הפסיכיאטר המחוזי וקבעו כי היא איננה כשירה לעמוד לדין היו מקצועיות ועניינייות ולא הושפעו בשום צורה על ידי גורמים זרים כפי שניסו לייחס שלא בצדק, שאחרת גם הפסיכיאטר המחוזי היה עומד לדין. העובדה שהפרקליטות חזרה בה מן הטענה כי מעורבותו של ליצמן השפיעה על חוות הדעת מדברת בעד עצמה ומלמדת שדעת הקהל הושפעה באופן לא הוגן. נדגיש כי ממילא חוות הדעת אלו אינן עומדות בגפן אלא הצטרפו לחוות דעת רבות הן מטעם פסיכיאטריים ציבוריים והן מטעם פסיכיאטרים פרטיים אשר קבעו כי לייפר איננה כשירה לעמוד לדין. לא בכדי הסדר הטיעון שנחתם עם ח״כ ליצמן אינו מייחס לו את עבירת שיבוש הליכי משפט. נזכיר כי בערעור שהוגש על ידינו, בית המשפט העליון לא קבע כי לייפר בדתה את מצבה הנפשי אלא הותיר את ההכרעה בסוגיה מורכבת זו לרשויות באוסטרליה".