יועמ"ש הכנסת: אין מניעה להקים ועדת כנסת שתדון בחסינות לרה"מ

מחוות הדעת של ינון עולה כי אין חוק שמגביל את כינון הוועדה בזמן ממשלת מעבר - אך גם אין חובה להקמתה. בחוו"ד שמסר לבג"ץ כתב שהליך מינוי בנט לשר ביטחון היה פגום - אך לא ביקש לבטלו

זמן צפייה: 01:01

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, פרסם היום (שני) חוות דעת לפיה אין מניעה להקים ועדת כנסת שתדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו - אך אין גם חוק המחייב את הקמתה. זאת בתגובה לפניות מצד ראש הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן, ח"כים נוספים מהעבודה-גשר ומהמחנה הדמוקרטי ומארגונים אזרחיים.

ינון הדגיש כי אם יהיה רוב להקמת ועדת הכנסת ניתן יהיה להקימה, והיא לא תהיה מוגבלת לדיון בחסינות נתניהו, אלא תקבל את מלוא סמכויותיה. "מעת שהוקמה ועדת כנסת קבועה, גם אם הדבר נעשה בשלב שלפני כינון הממשלה, נתונות לה מלוא סמכויותיה, והיא זו שתלווה את הכנסת לכל תקופת כהונתה", כתב. "יתר על כן, הנוהג בכנסת הוא שיו"ר ועדת הכנסת משתייך לסיעתו של ראש הממשלה, ולכן מתעורר קושי לבחור יו"ר קבוע בשלב שבו טרם כוננה ממשלה".

בד בבד, בחוות דעת שמסר ינון היום לבג"ץ בעתירת עמותת שומרי הסף בנוגע למינוי של נפתלי בנט לשר הביטחון, ואמר שהמינוי פגום, אך איננו לא חוקי. "פרשנות הממשלה מאפשרת, דווקא בתקופה רגישה זו של ממשלת מעבר, סיטואציה שבה שר 'מוותר' לפתע על אחד מתיקיו. זאת, על מנת לצרף שר חדש, ללא אישור הכנסת. לדעתנו, לא לכך התכוון המחוקק", נכתב.

מוקדם יותר היום, הגיש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, את כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. כתב האישום כלל את בית המשפט בו יוגש כתב האישום ואת רשימת עדי התביעה - הכולל 333 עדים. היועמ"ש הודיע לנתניהו כי החל מהיום, יש לו 30 יום לבקש חסינות מהכנסת.

עוד בחדשות 13:

לפיד, מילצ'ן וארדן: אלו עדי התביעה במשפט נתניהו

נתניהו: "הלכתי רחוק"; גנץ: "נמצא עבורך מעמד ההולם את מצבך"

פרסום ראשון: יוזמת כחול לבן לזירוז הסרת החסינות של נתניהו

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

לצד עדי המדינה - ניר חפץ ושלמה פילבר בתיק 4000, וארי הרו בתיק 1000 ו-2000, ברשימת העדים נמצאים מספר פוליטיקאים: יאיר לפיד, גלעד ארדן, צחי הנגבי, יריב לוין, איתן כבל, זאב אלקין וציפי לבני. כמו כן, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר והיועץ המשפטי לכנסת איל ינון.

עוד ברשימת העדים מופיעים דוד שמרון - פרקליטו הפרטי ובן דודו של נתניהו, ספנסר פרטרידג' - איש העסקים ומקורבו של רה"מ, נתן מיליקובסקי - איש העסקים ובן דודו של נתניהו, שלדון ומירי אדלסון - בעלי "ישראל היום", איש העסקים ארנון מילצ'ן והעוזרת שלו הדס קליין.

בשבוע שעבר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בכחול לבן שוקלים להקים ועדת כנסת להסרת החסינות של ראש הממשלה נתניהו. לוועדת כנסת כזו צפוי רוב לדחיית בקשת חסינות לנתניהו, אם תוגש. זאת, לאור עמדת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, לפיה הענקת חסינות לראש הממשלה תהווה "פגיעה באמון הציבור".

אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו בכנס בנושא צבא-חברה, ביטחון ודמוקרטיה
אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו בכנס בנושא צבא-חברה, ביטחון ודמוקרטיה | צילום: חדשות 13

"כל ניסיון להכריע את הסוגייה במקומות אחרים, כולל פה בכנסת על ידי מתן חסינות - תהיה פגיעה באמון הציבור במערכת", אמר ליברמן. "זה יהיה להערכתי קרע בין הציבור הרחב למערכת הפוליטית. אני חושב שהמגרש הנכון הוא בית משפט".

מהלך כזה מעמיד את נתניהו בעמדה בעייתית מאוד. לראש הממשלה יש 30 יום להגיש בקשת חסינות. אם לא יגיש, יחל המשפט נגדו. אם יגיש, הבקשה תגיע לוועדת הכנסת, שבה כאמור ככל הנראה תידחה הבקשה, וגם במקרה זה - יחלו ההליכים המשפטיים נגדו.