חיות נגד לוין: "דבריו על החלטת בג"ץ מסוכנים וחסרי אחריות"

אחרי שתקף את השופטים משום שקבעו כי "פשרת האוזר" לא חוקית, נשיאת העליון לא נותרה חייבת ויצאה נגד יו"ר הכנסת: "המרחק מאנרכיה קצר"; מנדלבליט: "אין מקום לקריאות לא לציית לפסיקות בימ"ש"

זמן צפייה: 02:55

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תקפה הבוקר (שני) את יו"ר הכנסת יריב לוין, וכינתה את הדברים שאמר בשבוע שעבר נגד בג"ץ כ"מסוכנים וחסרי אחריות". כזכור, ביום ראשון שעבר שופטי בג"ץ קבעו כי "פשאת האוזר"
לא הייתה חוקית, ומתחו ביקורת חריפה נגד הממשלה
על שאישרה אותה, ובתגובה לכך אמר לוין כי ההחלטה "משוללת כל סמכות, מזעזעת ונעדרת תוקף". יש לציין כי השופטים לא ביטלו אותה.

בפתח דבריה בכנס לשכת עורכי הדין, אמרה חיות כי "הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת תהפוכות זו, אם כי למרבה הצער יש מי אשר שמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה. מגמה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות רסן הגובלות לעתים בהסתה ממש".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המבקר: "אבחן את האכיפה בהתפרעויות בערים המעורבות בימי המבצע"

ישועה על יחסיו עם הרצוג: "רציתי לאזן את העוול שגרמנו לו"

אנשי לפיד, בנט וסער נפגשו: "השיחות בשלב מתקדם מאוד"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בטקס האשכבה של הנשיא העליון שמגר
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: חדשות 13

"מתקפות אלה אינן רק נחלתם של אנשים פרטיים וצייצני רשתות חברתיות למיניהם", הוסיפה. "הן נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. כאשר נבחר ציבור כזה או אחר מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ'אירוע מטורף' או כ'הפיכה', הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט".

"ישנם נבחרי ציבור המגדילים לעשות ומרשים לעצמם לקרוא לאי-כיבוד ואי-ציות לפסקי דין שאינם לרוחם. בקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה אשר חשוב להתריע מפניה ולומר באופן הברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק".

יו''ר הכנסת יריב לוין
יו''ר הכנסת יריב לוין | צילום: ערוץ הכנסת

לוין לא נותר חייב, ובתגובה לדבריה של חיות מסר: "מקהלת ההשתקה של ראשי מערכת המשפט עבדה היום שעות נוספות, בניסיון להכשיר את המהפכה המשפטית החדשה, שתכליתה העברה סופית של סמכויות החקיקה מידי הכנסת לבית המשפט העליון".

"הניסיון לעשות דה לגיטימציה ולהלך אימים על מי שמתייצב בנחישות כדי להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה דינו להיכשל", הוסיף לוין. "התמיכה הציבורית בביצוע רפורמות יסודיות במערכת המשפט ובהשבת כבודה ומעמדה של הכנסת גדלה מיום ליום".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

באותו כנס של לשכת עורכי הדין, גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נשא דברים - ויצא נגד יו"ר הכנסת. "אין מקום לפגיעה במעמד בית המשפט העליון או במעמד השופטים, ובוודאי שאין מקום לכל מיני קריאות מפי נבחרי ציבור שלא לציית לפסיקת בית המשפט", הבהיר. "אלה התבטאויות חסרות אחריות שחותרות תחת הבסיס לקיון המשותף שלנו כאן כחברה דמוקרטית".

"מערכת המשפט הישראלית, בראשה בית המשפט העליון, היא כיפת הברזל המשפטית שלנו. למרבה הצער, היו מי שהעלו טענות כוזבות ומגמתיות כאילו יש הטיה בדרך הטיפול שלנו בחשודים ערבים אל מול יהודים, או להיפך.  זה המקום להבהיר שמבחינתנו כתביעה הכללית לא היה ולא יהיה הבדל בין חשוד לחשוד, מפאת דתו, שיוכו הלאומי, או כל שיקול אחר כיוצא בזה".

בג''ץ דן בנושא ראש הממשלה החליפי
בג''ץ דן בנושא ראש הממשלה החליפי | צילום: לע''מ

כאמור, בשבוע שעבר בג"ץ מתח ביקורת נגד "פשרת האוזר", שאפשרה להמשיך להישען על תקציב המדינה - למרות שלא אושר אחד חדש. השופטים קבעו כי התיקון לחוק היסוד שהגדיל את התקציב ההמשכי ב-11 מיליארד שקלים לאחר שנדחה המועד האחרון להעברתו בכנסת, מהווה "שימוש לרעה בסמכות".

"זו החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת", הגיב לוין. "אנו עדים לאירוע מטורף כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית. מדובר בהחלטה נעדרת כל תוקף, בהיותה מנוגדת לעקרונות הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק".