תחקיר "המקור": כך פעל ליצמן לביטול הצו נגד המסעדה הקבועה

לפי עדויות שנבדקות במשטרה, השר פעל כדי למנוע הגבלות שהוטלו על "גולדיס" הירושלמית לאחר שנמצאו בה חיידקי ליסטריה, והציע לאחראים על הפיקוח "להפעיל פרוטקציה" על מנת להגדיל את משכורתם

זמן צפייה: 10:03

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ניצל לכאורה את תפקידו כדי לסייע למסעדה שבה הוא נוהג לסעוד, ולבטל את ההוראה שניתנה על הפסקה מיידית של ייצור כמה מוצרים בשל סיבות בריאותיות - כך עולה מתחקיר "המקור" שפורסם הערב (חמישי). זאת שבוע בדיוק לאחר שפורסם תחקיר נוסף על ליצמן שבו נטען כי הוא פועל למען עברייני מין חרדים.

מהתחקיר עולה כי מסעדת גולדיס (GOLDY'Sׂׂ) הירושלמית עמדה בפני הליך שימוע ב-28 ביוני אשתקד. זאת, מאחר שבכמה בדיקות שונות, נמצאו חיידקי ליסטריה בסלטים שהיא מכינה ומשווקת לציבור. בתום ההליך, הורה משרד הבריאות על הפסקת ייצור הסלטים של המסעדה ואף אסר לשווק אותם לציבור בקופסאות סגורות.

כתבות נוספות בחדשות 13:

שריפות משתוללות בדרום ובמרכז הארץ; תושבים רבים פונו מבתיהם

בייניש: "מי שנמצא בתחושת רדיפה – מוכן לשרוף את המועדון"

"ליברמן מתעקש על חוק הגיוס כלשונו – רחוקים מלהגיע להסכם"

צילום: חדשות 13

כמה ימים לאחר השימוע, ראשי שירות המזון הארצי ובכירי לשכת הבריאות המחוזית נדרשו להגיע לגולדיס, שם הם פגשו את השר ושישה מעוזריו. על מה שאירע בפגישה, אפשר ללמוד ממייל ששלח אחד ממשתתפיה למנהלו במשרד הבריאות, ונמצא כעת בידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה. לפי הכתוב, ליצמן לא קיבל את ממצאי בדיקת המשרד וקבע כי "זו עלילה", וכי הוא אוכל שם באופן קבוע ומעולם לא חלה. "אני קונה פה אוכל כל שבוע, מדובר בחבר שלי ואני רוצה לעזור לו", הבהיר ליצמן, כך על פי המייל.

על פי עדות שנמסרה למשטרה, ליצמן ביקש בהמשך מבעל העסק ומעוזריו לעזוב, ונשאר בחדר רק עם עובדי לשכת הבריאות המחוזית. במייל שתפסו החוקרים נכתב כי ליצמן הציע לעובדים הצעה יוצאת דופן: "אני מקבל המון פניות מעסקים בירושלים, אני רוצה לדעת מה אני יכול לעשות בשבילכם", אמר, כך לפי הנכתב. עוד תואר כי אחד הנוכחים דיבר על שכר הבסיס הנמוך, וליצמן השיב: "כן איך אפשר לעזור לכם במשכורת".

"בלי להתבלבל", כותב אחד המשתתפים, "הוא אמר שהוא יודע שעובדים במשרד הרבה פעמים לא מקבלים את המשכורות המגיעות להם ושהוא יכול להפעיל פרוטקציה לגבי המשכורות שלנו, של ארבעתנו". בסוף השיחה, כך מספרים העובדים, הגיש ליצמן לאחד הנוכחים את כרטיס הביקור של עוזרו, חיים יוסטמן, וביקש שהעובדים יעבירו לו את שמותיהם כדי שהוא, ליצמן, יפעיל את ה"פרוטקציה" שלו. אחת העובדות ענתה שיש 15 עובדים במחלקה – ליצמן התעקש וענה שיש לו כמות מוגבלת של פרוטקציה והוא יפעיל אותה רק בעבור ארבעת העובדים שנכחו בחדר. "בסיום השיחה", נכתב במייל, "הוא ביקש מאיתנו מפורשות שמה שנאמר כרגע ישאר בנינו ולא יצא מהחדר הזה". יש לציין כי עובדי המשרד לא הסכימו להצעת ליצמן, והמסעדה נאלצה לפעול על פי הכללים.

מסגן שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר בתגובה: "מדובר בטענות שקריות ומשוללות כל יסוד. לצערנו נמשך המסע המתוזמן נגד סגן השר ליצמן במטרה לפגוע בו פוליטית ולמנוע חזרתו למשרד הבריאות. יש לדחות בשאט נפש את ניסיונות הפגיעה בליצמן ובפועלו למען כללי אזרחי ישראל ללא הבדל אוכלוסיות ומגזרים".

ממשה גולדיס, מבעלי המסעדה, נמסר בתגובה: "האירועים המדוברים התרחשו לפני כמה שנים ואני מצר עליהם. האולם עובד באופן חוקי מול רשויות הבריאות ועמדנו תמיד בכל הדרישות המחמירות ביותר"

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: רויטרס