"המקור": תלונות הילדים בי-ם על חטיפה והתעללות - וסגירת התיק

במשך שש שנים, דיווחו 108 קטינים בבירה כי נפלו קורבן למעשי חטיפה בידי מבוגרים, שהוציאו אותם ממסגרות החינוך והעבירו אותם שורת התעללויות. חקירת המשטרה לא הניבה תוצאות - והתיק נסגר

זמן צפייה: 01:04:03

108 ילדים בירושלים העידו בשש השנים האחרונות שנפלו קורבן למעשי חטיפה, כאשר הוצאו באמצע היום ממסגרות הלימוד שלהן על ידי מבוגרים, הובאו למקומות מסתור שאינם מוכרים להם ועברו שורה של התעללויות. עשרות ילדים, הורים, מטפלים, פסיכולוגים ואנשי משטרה העידו על מה שהתרחש בשורת שכונות בעיר במשך קרוב לעשור.

איסוף העדויות שנעשה במסגרת תחקיר "המקור" שפורסם הערב (חמישי) חושף כי הילדים נפלו קורבן לסוגי אלימות שונים, שכוללים מתן סמים, טשטוש - ואזיקה. חלק מהתיאורים כוללים מרכיבים טקסיים.

כתבות נוספות בתוכנית המקור >>

המקור: ההקלטות שעשויות לקשור את ליברמן לפרשת "נתיבי ישראל"

כשהחוקר מספר 1 הפך נחקר: מדוע הודח ניצב משה מזרחי? • המקור

"המקור": מדובב משטרתי בכיר חושף מה באמת קורה בחדרי החקירות

חקירת המשטרה, שנמשכה כשלוש שנים, לא הניבה דבר - והתיק נסגר. החוקרים טוענים שלא זכו לשיתוף פעולה מצד הקהילות החרדיות. אנשים ספורים נתפסו, אך גם כיום ממשיכות להגיע עדויות - ולא נעשה דבר. הדיווחים החלו לצוץ במסגרות טיפוליות שונות על ידי ילדים משכונות שונות בירושלים, שאינם מכירים זה את זה.

ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית
ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית | צילום: חדשות 13

ברברה רייכר, עובדת סוציאלית ומטפלת משפחתית, העידה כי ילדים סיפרו כי "חטפו אותם מכל מיני מסגרות" וכי שליש מ-30 הילדים שהכירה את סיפורם העיד על מקרים דומים. כבי לאפין, פסיכותרפיסטית שטיפלה בכ-20 ילדים שנפגעו, העידה כי במהלך הטיפולים שערכה, אחד הילדים ביקש מבובה של שוטר ש"יגיד לאיש הרע להפסיק להכאיב לילדים קטנים".

אחותו של הילד, הגיעה גם היא לטיפול, וסיפרה כיצד הוצאה מהגן ונלקחה למקום, שם פגשה ילדים נוספים ואת אחיה. אמה סיפרה כי בציורים שהייתה מציירת היו נראים "ילדים עצובים עם דמעות ופחד, עם אזיקים. וילדים קטנים עם ידיים בכל מיני מקומות על הדף, מלא ידיים".

בחודשים האחרונים נאספו נתונים מ-17 אנשי מקצוע שראו בשנים האחרונות מאות ילדים. אחת מנשות המקצוע סיפרה כי "כמה מהילדים דיווחו על דברים שונים למשל שנתנו להם סמים, ממתקים שגורמים להם להירדם, תחושה שהם היו מטושטשים, ילד אחד סיפר שדקרו אותו, ילדים דיברו על טביעה מתחת למים". מעדות נוספת עלה כי הילד "התחיל לדבר על משהו שהיו שמים לו בעיניים". אנשי מקצוע שהעידו במשטרה העריכו כי הילדים נפגעו על ידי קבוצה מאורגנת, אלא שהמשטרה לא הצליחה להוכיח קשר בין המקרים.

יו"ר העבודה-גשר אורלי לוי-אבקסיס התייחסה לחשיפה ואמרה: "אי אפשר לעבור על כך לסדר היום, ולכן אדרוש ועדת חקירה פרלמנטרית, כדי לחשוף את המחדלים ולהפיק את הלקחים הנדרשים בכדי להבטיח שלא ייפגעו עוד ילדים בהמשך".

יו''ר גשר וחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס
יו''ר גשר וחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס | צילום: חדשות 13

עוד הוסיפה לוי-אבקסיס: "אי אפשר לישון בלילה אחרי דיווח מצמרר על 108 ילדים שנחטפו בדרכם לגן ועברו התעללות נוראית על בסיס יומיומי, בעוד הרשויות פוטרות עצמן בתירוצים מהאחריות ומהחובה לשים סוף לתופעה המזעזעת והמתמשכת הזו". "זכורה לי הפרשה הנוראית משכונת נחלאות. כבר אז עלו שאלות קשות בנוגע לטיפול בפרשה מצד הגורמים המקצועיים. קשה להאמין שהרשויות איפשרו לסרט האימה הזה להמשיך ולהתקיים בשכונות נוספות בירושלים", אמרה יו"ר גשר.

חברת הכנסת ציינה כי הנושא נבחן כבר נבחן בעבר, אך לא טופל כראוי. "כבר בשנת 2010 פורסם דו"ח וינטר שעסק באיתור קטינים הנמצאים במצבי סיכון והתוויית רשת ביטחון להגנה בקהילה, אך המלצותיו לא יושמו עד היום. המחשבה על כך שיישום מסקנותיו יכלו למנוע חלק לא מבוטל מהזוועות האלו, לא מניחה את הדעת".