היועמ"ש לבג"ץ: יש לבטל החסינות שנתנה הכנסת לשר לשעבר חיים כץ

כ-5 חודשים לאחר ש-63 ח"כים קיבלו את המלצת ועדת הכנסת למנוע משפט לכץ, המואשם במרמה והפרת אמונים, מנדלבליט מסר את חוות דעתו וטען כי בזמנו הכנסת פעלה בחוסר סמכות כך שיש להסיר את ההגנה

זמן צפייה: 00:32

כחמישה חודשים לאחר שהשר לשעבר חיים כץ קיבל חסינות מהכנסת - היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסר הערב (רביעי) לבג"ץ את חוות דעתו בעניין, וטען כי יש לבטל את החסינות שמגנה על כץ, הנאשם בעבירות מרמה והפרת אמונים, מפני דין פלילי. "המלצת ועדת הכנסת היא בטלה וחסרת תוקף", אמר היועמ"ש, "ולכל הפחות יש להורות על ביטולה, כיוון שהתקבלה בחוסר סמכות או בחריגה מסמכות".

מנדלבליט הדגיש כי ההחלטה לוקה ביישום שגוי של עילות החסינות, כך שבמקום לתת נימוקים המתייחסים לסיבה בגינה כץ צריך לקבל חסינות - הדיונים בוועדה עסקו בעיקר בשאלה אם בכלל נעברה עבירה פלילית בפרשה. היועמ"ש הוסיף כי "שורת חברי כנסת השמיעו עמדה לפיה המעשים כלל אינם מקימים כל עבירה, כי כץ לא פעל בניגוד עניינים ולא הציג מצג תרמיתי. לא ניתן משקל הולם לחומרת המעשים".

מקורבים לכץ מסרו בתגובה לדבריו של מנדלבליט כי "אם חסינות חברי הכנסת לא תקפה על פעולות שמטיבות עם הציבור - יש לבטל לגמרי את חוק החסינות". לדבריהם, "חיים כץ פעל במסגרת עבודתו, במטרה למנוע תספורות שביצעו בעלי הון בכספי החסכון של אזרחי ישראל. החוק שחוקק לפני כעשור הוכיח את עצמו ובלם פגיעה בכספי המשקיעים והחוסכים בקרנות הפנסיה. כתב האישום נולד מחוסר הבנה בעבודת המחוקק. הטענה שלחברי הכנסת אין סמכות להעניק חסינות היא סטירה לסמכות הכנסת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הכנסת דחתה את ההצעה להקמת ועדת חקירה לשופטים

במסגרת המתווה המתגבש: מענק לעסקים בגובה הארנונה עד סוף 2020

שר החינוך קבע: שנת הלימודים תיפתח כמתוכנן ב-1 בספטמבר

ח''כ חיים כץ ואביחי מנדלבליט
ח''כ חיים כץ ואביחי מנדלבליט | צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

בתנועה לאיכות השלטון, אשר היו אלה שעתרו לבג"ץ בעניין החסינות, מסרו בתגובה: "אנו מברכים על עמדתו החדה והנחרצת של מנדלבליט ומקווים שבית המשפט יאמץ את העתירה של התנועה ואת עמדת היועמ"ש במלואן. עבירות חמורות מתחום טוהר המידות וניגוד העניינים, שנעשו תוך שימוש במעמד חבר הכנסת, הן לא עבירות שהכנסת יכולה להכשיר בחסות רוב קואליציוני. אוי ואבוי לנו אם הכנסת תהפוך את עצמה לעיר מקלט בה יכולים להסתתר אלו המבקשים לחמוק מאימת החוק".

חבר הכנסת שלמה קרעי תקף את מנדלבליט, ואמר: "אם הכנסת פעלה בחוסר סמכות - למה הגעת לוועדה וניסית לשכנע אותנו במשך שעות ארוכות לצדד בעמדתך? כחבר הוועדה, אני לא זוכר אפילו משפט אחד שאמרת לגבי זה שכל הדיון הוא בחוסר סמכות. הפסדת במשחק ואתה מנסה לפסול אותו טכנית?"

השר לשעבר וחבר הכנסת חיים כץ
השר לשעבר וחבר הכנסת חיים כץ | צילום: רפי קוץ

כאמור, בחודש פברואר אישרה מליאת הכנסת חסינות לכץ עד לאחר הבחירות ברוב של 63 קולות אל מול 42 מתנגדים ואחד שנמנע. ראש הממשלה בנימין נתניהו הפר את הסכם הקיזוז עם ח"כ תמר זנדברג ממרצ, שנעדרה מההצבעה משום שילדה יום קודם לכן, והצביע בעד מתן החסינות.

טרם ההצבעה, כץ נאם בישיבת המליאה והתייחס לחוק שקידם ובגינו הוא נאשם: "שקל אחד לא נכנס לכיסי מהחוק הזה או לכיסו של מוטי בן ארי. החוק נועד למנוע פגיעה בכספי הפנסיה של כלל ציבור המשקיעים והוא מהווה תמרור אזהרה לכל בעלי השליטה, שבמידה והם לא ישלמו את התחייבויותיהם, הם יצאו ניזוקים. מאז ינואר 2011 ועד היום החוק הזה גרם לכך שלא נוצר מצב שבעל שליטה לא הגיע להסדר חוב".

כץ גם התנצל על פעולותיו ואמר כי "להבנתי, פעלתי בהתאם לתקנון הכנסת, לפי כללי האתיקה ולפי הייעוץ המשפטי של הכנסת, אבל אני מקבל שטעיתי, כפי שקבעה ועדת האתיקה של הכנסת, שהיה טעם לפגם מטעמי נראות, בכך שלא אמרתי שמוטי חבר שלי, ואני מצטער על כך".