עורכת דינן של הסוהרות: "שנה אחרי המקרה - האסיר ניסה לאנוס חיילת נוספת"

עו"ד קרן ברק, המייצגת את הנפגעות בפרשת ה"סרסור בסוהרות", חשפה את הדברים במהלך דיון בכנסת, ויו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין תקפה את חבריה לקואליציה: "מתביישת שזה קרה במשמרת שלנו". פרקליטת מחוז צפון: "הופכים כל אבן כדי לחקור את הפרשה"

זמן צפייה: 03:58

עו"ד קרן ברק, המייצגת את הנפגעות בפרשת ה"סרסור בסוהרות", אמרה היום (רביעי) בוועדה המיוחדת שהתכנסה בכנסת כי "שנה אחרי האונס - האסיר הביטחוני ניסה לאנוס חיילת נוספת, אל תגידו שלא ידעתם".

ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון והוועדה לביטחון הפנים התכנסו לדיון מיוחד בעקבות הפרשה, וח"כ מיכל רוזין, יו"ר סיעת מרצ, תקפה את חבריה לקואליציה: "מתביישת שזה קרה במשמרת שלנו. האירוע עצמו קרה לפני שנים ולא טופל, אבל במשמרת שלנו האופוזיציה הציעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית".

"ראשי הסיעות בהנהלת הקואליציה התחננו בחדרים סגורים", הוסיפה רוזין, "דרשנו מהשר ומסגן השר לביטחון פנים 'תקימו ועדת חקירה', זה לא פוליטי. סירבו בתוקף עד כדי שנאלצנו להתפשר ולא להצביע. לאחר מכן, בדצמבר עלה החוק להארכת ההצבה של חיילות בשירות שב"ס, וגם אז נעמדנו אני וח"כ שיין כמעט לבד מול השר לבט"פ, מול שר הביטחון, עם כל העוצמות".

עוד אמרה ח"כ רוזין: "הגיעו נציגי ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי, תתפשרו, תסכימו להאריך ב-3 שנים ואנחנו נלחמנו להאריך רק בשנה. אני אומרת דוגרי, אנחנו נכשלנו פה".

.ח''כ מיכל רוזין
ח''כ מיכל רוזין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרקליטת מחוז צפון, אילנה ירושלמי, הגנה על הפרקליטות לאחר ההתקפות מצד חברי הכנסת: "החקירה סמויה מהעין, ולכן נוצר הרושם שגורמי החקירה גוררים רגליים - וזה לא כך. לא כל יום פרקליטת מחוז מלווה חקירה פלילית, ולא בכל יום פרקליט המדינה מורה לפתוח חקירה פלילית מחדש".

"אנחנו הופכים כל אבן כדי לחקור את הפרשה", הוסיפה ירושלמי, "נעשו עשרות רבות של פעולות חקירה. מאז דצמבר 2021 נחקרו עשרות אנשים ברציפות, כל גרסה נבדקת לעומקה ועושים הכל כדי להגיע לחקר האמת. אני לא יכולה להיכנס לפרטים בגלל צו איסור הפרסום".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, שר הביטחון בני גנץ דרש השבוע לאסור מידית על משרתות חובה בשב"ס לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים, זאת עד לבירור מעמיק ויסודי של החשדות ושל אופי השירות, והיום השיב לו השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שכתב כי סוהרות ימשיכו לשרת בבתי סוהר עם אסירים ביטחוניים.

"שינוי בייעוד ובאופן הצבת משרתות החובה בשירות בתי הסוהר דורש שינוי חקיקה בכנסת", כתב בר-לב, "כשר לביטחון הפנים אני נוקט ביד קשה ובאפס סובלנות באירועים מסוג זה, וכך גם במידה ויתגלו מעורבים נוספים באירועים. כך לאחרונה פיטרתי - בהמלצת נציבת שירות בתי הסוהר - את קצין המודיעין בכלא גלבוע".

"הטיפול במי שיעז לנקוט באלימות מינית, או באלימות בכלל כלפי נשים, יהיה חריף ונחרץ", הוסיף בר-לב, "המקרים, שהתרחשו לפני שנים אחדות, נחקרים כעת במשטרת ישראל וחוסים תחת צו איסור פרסום. באשר לבקשתך כי תאסר על משרתות החובה בשירות בתי הסוהר לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים, הריני להודיעך כי משרתות החובה הנ"ל עוסקות אך ורק באבטחתם של אסירים ביטחוניים וליווים וזאת בהתאם לחוק הנ"ל וכן ואינן שוהות במחציתם של אסירים ביטחוניים".

"כל שהות של משרתת חובה במחיצת אסיר ביטחוני מנוגדת להנחיות ותענה במלוא חומרת הדין", סיכם בר-לב, "לאור כל האמור, שינוי בייעוד ובאופן הצבת משרתות החובה בשירות בתי הסוהר דורש שינוי חקיקה בכנסת".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: חדשות 13

שר הביטחון גנץ הגיב למכתבו של בר-לב ואמר: "קיבלתי את מכתבו של השר לביטחון פנים, ואני כמוהו מסכים שיש לקיים שיח מיידי בין המשרדים בנוגע להמשך שירות חובה בשירות בתי הסוהר. אנחנו נקיים את השיח הזה בהקדם, מתוך ראייה שמקומם של צעירות וצעירים בשירות סדיר, לא יכול להתבצע ישירות וללא השגחה עם אסירים ביטחוניים".

"אנחנו ננהל את התהליך הזה ביסודיות ובמהירות – ואם נידרש נביא את הנושא לחקיקה", הוסיף גנץ, "ככל שלא ימצא פתרון הולם שמניח את דעת – לא אחדש את הצו המאפשר את השירות בעוד ארבעה חודשים".