פילבר מעיד: "החוקר אמר לי - תן גרסה אחרת ואתה משתחרר עוד הלילה"

פרקליטו של רה"מ לשעבר פתח בחקירתו הנגדית של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אשר מעיד על חלקו בתיק 4,000, והקריא מחקירתו במשטרה לפני שחתם על הסכם עד מדינה. פילבר תיאר את הרגע בו הבין שמדובר ב"דרמה מטורפת": "אמרו לי בחקירה שאני פראייר, הכניסו אותי למסיבה שאני בכלל לא קשור אליה"

זמן צפייה: 04:06

משפט נתניהו: פרקליטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בועז בן צור, החל הבוקר (שלישי) בחקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר, מי שהיה מנכ"ל משרד התקשורת ומקורב מאוד לנתניהו, אשר מעיד על חלקו בתיק 4,000.

בן צור טוען כי נתניהו מעולם לא הנחה את פילבר להיטיב עם בזק, בפגישה שנערכה מיד לאחר מינויו של פילבר לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת ומכונה בכתב האישום כ"פגישת ההנחיה". בן צור ינסה להראות כי בשבוע שבין מינויו של פילבר לפגישתו עם בעל השליטה בבזק, הנאשם שאול אלוביץ', לא נערכה פגישה בין השניים.

שלמה פילבר מגיע לבית המשפט לקראת חקירתו הנגדית
שלמה פילבר מגיע לבית המשפט לקראת חקירתו הנגדית | צילום: ראובן קסטרו

בפתיחת החקירה הנגדית היום הקריא בן צור מחקירתו של פילבר במשטרה בפברואר 2018, לפני שחתם על הסכם עד מדינה, שם הוא אומר שלא דיבר עם נתניהו לפני החתימה על מיזוג בזק-יס. לדברי פילבר אז בחקירה, ייתכן שזה עלה בשיחות עם איתן צפריר: "ניסו לבוא ולהגיד לי תבוא ותתחיל לדבר, אתה פראייר, אמרו לי שאני סתם מחפה".

"אמרתי באחת החקירות - הכניסו אותי למסיבה שאני בכלל לא קשור אליה", העיד היום פילבר בבית המשפט, "אני רואה את ההמולה מסביב ואומרים לי בחצי משפט מה קורה בחוץ, אתה מתחיל להבין שזו חתיכת דרמה מטורפת". פילבר סיפר כי חוקר ברשות לניירות ערך אמר לו "תן לי את הראש של נתניהו".

שלמה פילבר
שלמה פילבר | צילום: ראובן קסטרו

בהמשך העיד פילבר כי בחקירתו במשטרה הוא הרגיש ש"מנסים לדחוף לי בכוח מילים לפה". פילבר סיפר כי החוקרים הראו לו שתי הודעות SMS בין אלוביץ' למנכ"ל וואלה אילן ישועה, וכי לא הוצג לו שום מסמך הקושר אותו לפרשה. כשנשאל על ידי בן צור אם הוא האמין לשקרים הללו, ענה פילבר: "במידה רבה כן. אמרתי לעצמי שמדינת ישראל לא מנהלת חקירה כזאת נגד ראש ממשלה אם אין שום ראיה".

"החוקר אמר לי - תן גרסה אחרת ואתה משתחרר עוד הלילה", העיד פילבר על החקירה שקדמה לחתימתו על הסכם עד המדינה. כשנשאל על ידי בן צור מהי הגרסה האחרת ענה פילבר: "שנתניהו הנחה. שלא יכולה להיות אופציה אחרת מלבד שנתניהו הנחה. הם סתמו לי את הפה, לא רצו לשמוע".

בנימין נתניהו מגיע לביהמ''ש לקראת חקירתו הנגדית של שלמה פילבר
בנימין נתניהו מגיע לביהמ''ש לקראת חקירתו הנגדית של שלמה פילבר | צילום: ראובן קסטרו

יש לציין כי מועד פגישת ההנחיה פחות משמעותי, מכיוון שייתכן שהתקיימה לפני המינוי הרשמי, אך מה שחשוב הוא תוכן הפגישה. פילבר חזר שוב ושוב, גם במשטרה וגם בחקירתו הראשית בית המשפט, על כך שבאותה פגישה נתניהו הנחה אותו להיטיב עם בזק.

במידה שפילבר ינסה לטעון דברים שונים מאלה שטען בעדותו במשטרה, כפי שניסה לעיתים לעשות בחקירתו הראשית, מה שגרם לתובעת יהודית תירוש לבקש להכריז עליו כעד עוין - בפרקליטות צפויים להגיש נגדו כתב אישום. יש לציין כי פילבר אמר בזמן אמת גם ליפעת בן חי שגב, ראש מועצת הכבלים והלוויין דאז, שנתניהו אמר לו לקדם את עסקת בזק-יס, כפי שאמר גם לעדים נוספים, כך שיהיה לו קשה עד בלתי אפשרי לחזור בו.

Myvgpg
שאול אלוביץ' ושלמה פילבר

הדיונים הקודמים בחקירה הנגדית של פילבר עסקו בעניין התנאים לעסקת בזק-יס, ופרקליטו של אלוביץ', ז'ק חן, טען כי מדובר בתנאים טקטיים, וכי גורמים מקצועיים במשרד התקשורת סברו שצריך להוריד אותם. התובעת יהודית תירוש טענה כי "העד מאמץ בחיבה ובהסכמה כל תזה שמוצגת לו על ידי ההגנה".

בהמשך פילבר ענה לטענות התובעת ואמר: "אני לא מאמץ תזה. לא הייתה מחלוקת עם התביעה על המסמכים שהוצגו לי. היו לא מעט פעמים מחלוקת או אי הסכמות עם הפרשנות על התזה. זה לא סוד, לכל אדם שני יש דעה על המשפט הזה וחמישים אחוז דעה אחרת. אני באחת מהקבוצות. זה לא רלוונטי".

"אני בא לפה לתת עדות עם העובדות שאני יודע אותן, אני לא יודע אם הייתה עסקת שוחד או לא הייתה", הוסיף פילבר. "כדי לחיות בשנים האחרונות גידלתי עור עבה. אני הולך עם האמת שלי והתמונה הכללית תתבהר בסוף".