עדות פילבר: "בעקבות פגישת ההנחיה הבנתי שאלוביץ' הוא מהטובים"

במהלך רענון עדותו בפרקליטות, סיפר עד המדינה על הפגישה עם נתניהו בעת כניסתו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, ולטענת הפרקליטות כבר אז הונחה ע"י נתניהו להיטיב עם בעל השליטה בקבוצת בזק. "הדברים שנתניהו אמר לי בפגישה היו בבחינת משימות המשך"

זמן צפייה: 04:09

בשבועות הקרובים, אם לא יהיו הפתעות נוספות, יהיה זה תורו של עד המדינה שלמה פילבר לעלות לדוכן העדים במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. הערב (שלישי) חשפנו במהדורה המרכזית את עיקרי עדותו הדרמטית.

על פי כתב האישום, פילבר, שהיה מנכ"ל משרד התקשורת, היה גם שליחו של נתניהו במאמצים להיטיב עם בעל השליטה בקבוצת בזק, שאול אלוביץ', והעדות הזאת עשויה להיות מכריעה בשאלת סעיף השוחד נגד נתניהו. בעדותו סיפר פילבר על מה שמכונה "פגישת ההנחיה" - הפגישה בינו לבין נתניהו מיד לאחר מינויו לתפקיד מנכ"ל המשרד. לטענת הפרקליטות, כבר אז הוא הונחה על ידי נתניהו להיטיב עם אלוביץ', על רקע טענותיו על התנהלות המשרד.

בנימין נתניהו ושלמה פילבר
בנימין נתניהו ושלמה פילבר | צילום: רויטרס

במהלך רענון עדותו בפרקליטות הוצג לפילבר מסמך שכתב בזמן אמת - ובו הנחיות מנתניהו. "נתניהו העלה את שמו של אלוביץ' ואת יתר הדברים הקשורים בכך לקראת סוף הפגישה, כאשר כבר נעמדתי. הסיטואציה הזו זכורה לי באופן ויזואלי", העיד פילבר, "הדברים שנתניהו אמר לי בפגישה היו בבחינת משימות המשך. בעקבות פגישת ההנחיה הבנתי שאלוביץ' הוא מהטובים".

פילבר סיפר במהלך הרענון פרט שלא היה ידוע עד כה, על כך שהממונה על התקציבים דאז, אמיר לוי, כתב מכתב לנתניהו ובו הוא נזף בפילבר על רקע הצעדים שנקט כמנכ"ל המשרד והניסיון להיטיב עם אלוביץ'. "המכתב היה ניסיון של משרד האוצר להצביע על כך שחרגתי ממתווה כחלון בפעולות שנקטתי", סיפר פילבר, "נתניהו פנה ישירות לשר האוצר דאז, משה כחלון, צעק עליו ואמר לו שיפעל לכך שאמיר לוי ימשוך את המכתב מיידית ויתנצל - וכך היה".

פילבר הוסיף כי הבין עוד לפני הפגישה עם נתניהו שיש לשנות את הגישה כלפי בזק, אולי בניסיון למתן את עדותו נגד נתניהו. עוד הוא הוסיף כי לאחר שהתפרסמו ידיעות על חקירה צפויה, שאל אותו נתניהו מה בעצם היה בעסקת בזק-יס, אותה העסקה שהניבה לאלוביץ' סכומי עתק.

Myvgpg
שאול אלוביץ' ושלמה פילבר

"שאלתו של נתניהו לא היתה תמימה", סיפר פילבר, "אך את העוצמות יש להבין על רקע המידע שהובא במועד החקירה מהחוקרים לפיו התקיים קשר אינטנסיבי בין אלוביץ' לנתניהו שלא סיפרו לי עליו. חשתי מרומה ופגוע. כמו כפיף טוב אמרתי לנתניהו הסבר שיוכל לעשות בו שימוש במידת הצורך בקשר לעיסקת בזק-יס".

כתב האישום מתייחס גם לחוברת אותה דרש נתניהו מפילבר להעביר לאלוביץ' - חוברת שכללה טענות על מאמרי דעה באתר "וואלה" שלא לשביעות רצונו. על פי הפרקליטות לא היה זה במקרה שהטענות הועברו דרך פילבר, האחראי על הרגולציה, ולא אדם אחר. פילבר הסביר שעדכן את נתניהו על כך שהעביר את החוברת כבר בשעת לילה מאוחרת.

בשנה האחרונה היו בפרקליטות מי שחששו מעדות פילבר, שמצייץ ברשתות החברתיות לטובת נתניהו, אך אם לשפוט על פי הרענון בפרקליטות - יכול להיות שהדאגה צריכה להיות כולה של ראש הממשלה לשעבר.

בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט | צילום: רויטרס

פרקליטו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, מסר בתגובה: "שוב מדובר בהדלפה חמורה של קטעי דברים שהוצאו מהקשרם. מר פילבר רואיין במשרדי הפרקליטות במשך ימים ארוכים ומסר דברים שונים בתכלית שתומכים בבירור בטענות ההגנה. ההדלפה הנוכחית היא ספין שנועד להסיט את תשומת הלב מהשערוריה החמורה של שימוש בתכנות ריגול בחקירה מגמתית ומזוהמת. כרגיל, גם במקרה של העד הזה, האמת תתברר בבית המשפט".

מסביבת נתניהו נמסר: "עוד הדלפה מגמתית שנועדה להסיט את תשומת לב הציבור מפרשת הריגול החמורה של המשטרה נגד אזרחי ישראל, במסגרתה המשטרה כבר הודתה שפרצה באופן פלילי לטלפון של שלמה פילבר. זה רק קצת הקרחון".