מנדלבליט: "אינני משנה את עמדתי - אין עילה לנבצרות נתניהו"

היועמ"ש נאם בוועידת המשפט והצהיר: "האישומים הם נגד האזרח נתניהו ולא נגד רה"מ - שקר וכזב שההליך נגדו הוא מטעמים אישיים". חיות: "בשנה החולפת נשברו שיאים של דה-לגיטימציה ושיח מתלהם"

זמן צפייה: 02:22

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נאם הערב (חמישי) בוועידת המשפט 2020 של לשכת עורכי הדין, והתייחס למשפט המתנהל נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריו, "שקר וכזב שההליך נגד ראש הממשלה הוא מטעמים אישיים. כתבי האישום הוא נגד האזרח נתניהו ולא נגד ראש הממשלה באשר הוא כזה. בוודאי שכתב האישום לא הוגש חלילה נגד מפלגה פוליטית כלשהי". ובכל זאת, קבע: "אינני משנה את עמדתי - אין עילה לנבצרות נתניהו".

מנדלבליט אף ביקש להגן על מערכת המשפט: "מכאן ועד להתקפות שלוחות רסן נגד בית המשפט, ואף השמעת השמצות אישיות נגד שופטים בגין פסיקתם, לרבות מצד אישי ציבור כפי שנעשה לאחרונה - יש מרחק רב. התופעה הפסולה הזו צריכה להיפסק".

"אין בליבי ספק כי שופטי ישראל פועלים בנאמנות וביושר ופוסקים לפי צו מצפונם והבנתם המקצועית - דברים אלה יפים גם לגבי הייעוץ המשפטי לממשלה. לשם כך", הוסיף, "נדרש כי היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה ייטלו חלק מלא בדיונים שמתקיימים במשרדיהם, ואני נותן גיבוי מלא לעבודה המסורה והמקצועית שנעשית על ידם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בני ברק, 12 שכונות בי-ם ו-29 יישובים: האזורים האדומים בארץ

גנץ וכ"ץ ידונו: האם יבוטלו הגדלות הפנסיה לקצינים בכירים?

לפיד: אשאר ביש עתיד גם אם יהיו פריימריז ואפסיד בהם

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות גם נאמה בוועידה, ובדבריה טענה כי "בשנה החולפת נקבעו ונשברו שיאים של השחרה, דה-לגיטימציה ושיח מתלהם, אשר הטביעו חותם לא רק במרחב הציבורי ובתקשורת - אלא הם חלחלו, לדאבוני, במידה מסוימת גם אל אולמות המשפט".

"תהיה זו תמימות מצדי להתעלם מהשפעתן הפוגענית של המתקפות חסרות התקדים נגד בתי המשפט - ובעיקר נגד בית המשפט העליון, ומן הסכנות הממשיות הנובעות מכך למידת האמון שהציבור רוחש לבתי המשפט".

"נראה כי בשנה האחרונה, ואולי עוד קודם לכן, איבדנו כחברה את היכולת לנהל שיח של ממש", הוסיפה חיות. "נדמה כי התכנסנו איש-איש בקונכייתו, והנכונות להקשיב לעמדות שונות משלנו ולהכילן הוחלפה בהתבצרות, בהסטת אחריות, וגרוע מכך - בשמחה לאיד, בקריאות לאלימות, בזלזול ובביטול האחר והשונה".

נשיאת בית משפט העליון, אסתר חיות
נשיאת בית משפט העליון, אסתר חיות | צילום: הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין

בהמשך דבריה, נשיאת בית המשפט העליון השיבה למתקפה של יו"ר הכנסת יריב לוין, שאמר מוקדם יותר היום בוועידה כי "בג"צ רומס את הכנסת ברגל גסה". "הביקורת כלפי אחרים היא לגיטימית", אמרה, "אך כאשר היא מושמעת מפי גורם שלטוני בכיר - בהחלט מותר לצפות כי תהיה עניינית, הוגנת ולא פופוליסטית".

בנאומו הבוקר, טען לוין כי "יש ניסיון לקחת השקפת עולם כלשהי ולכפות אותה על כלל הציבור באופן לא דמוקרטי. יש דרישה ציבורית עצומה לשינוי במערכת המשפט". על כך הגיבה חיות: "הדברים שנשמעו בוועידה מפי יו"ר הכנסת אינם עונים על הציפייה (לתגובה עניינית), לא מבחינת התוכן ולא מבחינת הסגנון, אשר בינו ובין ממלכתיות אין דבר וחצי דבר".

יריב לוין
יריב לוין | צילום: מוטי מילרוד

מי שעוד נאם בכנס הוא שר המשפטים אבי ניסנקורן, שיצא גם כן להגנת מערכת המשפט ואמר: "יש להבדיל בין ביקורת בונה לבין השתלחות שנועדה להחליש את המערכת. אזרחי ישראל צריכים להיות גאים במשרד המשפטים שלהם ובמערכת המשפט הישראלית".

"אולם, אין להסיק מכך שאין צורך בשינויים", המשיך. "מערכת שלא שואפת להשתפר היא מערכת שהולכת לאחור. ביקורת מהווה כלי הכרחי, אך יש להבדיל בין ביקורת בונה לבין השתלחות. בין ניסיונות כנים לשיפור המערכת לטובת הציבור לבין ניסיונות להחלשת המערכת משיקולים זרים".

שר המשפטים אבי ניסנקורן
שר המשפטים אבי ניסנקורן | צילום: לע''מ