ארדן: "זו לא הייתה מחאה - אלא גל אלימות"

השר יצא בריאיון לחדשות 13 נגד אלימות המפגינים, אך הבהיר כי לדעתו מאבק יוצאי אתיופיה מוצדק: "הקצין לא היה אמור להגיע למצב שהוא שולף נשק - או יורה". על מח"ש: "קיים חוסר אמון בחקירות"

זמן צפייה: 06:32

הירי בסלמון טקה | השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר הערב (רביעי) בריאיון לחדשות 13 כי מאבק יוצאי אתיופיה הוא מוצדק. "משעות הבוקר אני נמצא בהידברות עם מנהיגי הקהילה האתיופית, עוד לא הגענו למסקנות. הרעיון היה למצוא עוד צעדים שיכולים לתרום להרגעת הרוחות. רצינו למנוע תמונות כמו של אתמול. כי זו לא הייתה מחאה - זה היה פשוט גל של ונדליזם ואלימות. אני בטוח שגם הם מבינים שזה פוגע גם בהם וגם במאבק המוצדק".

ארדן המשיך והתייחס להיקף ההפגנות של קהילת יוצאי אתיופיה, שהתקיימו אמש במספר גדול של מוקדים ברחבי הארץ וגרמו לפקקי ענק בכבישים רבים. "המחאה הזו שונה מכל מה שהכרנו בעבר. אי אפשר להבין מה ההיקף שלה ואיפה היא תתמקד. היא התבססה על קריאות ברשתות חברתיות ואפילו על הסתה", אמר.

ארדן התייחס גם לשוטר היורה, ששוהה כעת במעצר בית במלון – לאחר שקיבל איומים על חייו. "ודאי שהפעילות של השוטר מעוררת שאלות קשות", אמר. "בסיטואציה כזאת שוטר לא אמור להגיע למצב שהוא שולף נשק, ובטח שלא למצב שהוא יורה. אבל השאלה אם זה פלילי או לא היא שאלה לפרקליטות".

עוד כתבות בנושא >>

בשל ההפגנות: עיריית רחובות מציעה הסעות בחינם לפסטיבל בינ"ל

ההפגנות עוברות בשקט יחסי; המארגנים: "החלטנו להשהות את המחאה"

סלמון טקה יובא היום למנוחות; חשש מהתחדשות ההפגנות ברחבי הארץ

גלעד ארדן, השר לביטחון פנים, בריאיון לחדשות 13 על מחאת יוצאי אתיופיה
גלעד ארדן, השר לביטחון פנים, בריאיון לחדשות 13 על מחאת יוצאי אתיופיה | צילום: חדשות 13

"גם לי יש ביקורת על המשטרה וגם ביקורת עצמית. יש עדיין מה לתקן למרות שנעשו דברים רבים כדי לתקן", ציין ארדן. "הרעיון היה למצוא עוד צעדים שיכולים לתרום להרגעת הרוחות". כמו כן הביע ארדן ביקורת על המחלקה לחקירות שוטרים ואמר: "עלה נושא של חוסר האמון מקצה לקצה שלצערי קיים בחקירות של מח"ש, ואיך אנחנו יכולים להגביר את האמון הזה ולבדוק איך מ"חש בודקת תלונות נגד שוטרים מצד אוכלוסיות מיעוטים"

"כדי להצליח ולפנות מפגינים כל כך אלימים המשטרה צריכה להשתמש באמצעים קשים והמפקדים בשטח החליטו לנסות לצמצם נפגעים ולא להפעיל כוח שיביא לפגיעות בנפש. הפקקים הם סבל גדול מאוד אבל כך מנענו הסלמה שהייתה נראית אחרת לחלוטין", הוסיף ארדן, וציין כי ציפה לפינוי מהיר יותר של המפגינים מהכבישים העמוסים.

בתוך כך, הודיעו מארגני המחאה כי נעתרו לבקשת הוריו של סלמון טקה, וכי החליטו להשעות את קיום ההפגנות עד תום השבעה. החלטה זו הגיע בתום יום שקט יחסית, כאשר מאות בודדות של מפגינים התכנסו במוקדים ברחבי הארץ, והמחאות התקיימו בעוצמה פחותה בהרבה מהמחאה האלימה שאירעה אתמול.

מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב
מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

מאות מפגינים הגיעו לצומת עזריאלי - רבים מהם מחו על נושאים שאינם נוגעים ליחס המשטרה ליוצאי אתיופיה, והציר נחסם מפעם לפעם. חמישה פעילים נעצרו בעקבות ניסיון לחסום את הכביש. נתיבי איילון נחסמו בעקבות ירידת מפגינים לכביש, ונפתחו מחדש לאחר כ-40 דקות. בסביבות השעה 20:00 התפזרו המפגינים.

מאות מפגינים הגיעו גם לצומת קריית אתא - הצומת המרכזי באזור, ומשם המשיכו לכיוון זירת הירי - שם ערכו טקס זיכרון. מפגין שהגיע למקום מחה על האופן בו סוקרו ההפגנות, ואמר לחבריו המפגינים: "אל תיגעו בשוטרים. אנחנו נפגין כי כואב לנו, אנחנו לא אלימים", אמר והוסיף: "התקשורת רוצה לשמוע אלימות. הם (השוטרים) חיסלו 14 ילדים, לא ניתן להם לחסל אותנו. נעשה הפגנה שקטה, נביע את המחאה בצורה שקטה".

מפגינים נוספים התקהלו מוקדם יותר היום בגשר ראשון לציון בכביש 4. במהלך ההפגנה כעשרים מפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים. המשטרה פיזרה את המפגינים ועצרה שני חשודים שבחפציהם נמצאו בקבוקי תבערה. כמו כן, עשרות מפגינים חסמו את הכניסה לתחנת יבנה ויידו אבנים לעבר השוטרים. הם פוזרו על ידי הכוחות, ושישה חשודים נעצרו.

עימותי מחאת יוצאי אתיופיה עם שוטרי יס''מ בצומת עזריאלי
עימותי מחאת יוצאי אתיופיה עם שוטרי יס''מ בצומת עזריאלי | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום בפתח ועדת השרים לעניין קידום שילובם בחברה הישראלית של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי: "מותו של סלמון טקה הוא טרגדיה גדולה, ליבנו עם המשפחה וגם יופקו לקחים. אבל דבר אחד ברור: אנחנו לא יכולים לסבול את האלימות שראינו אתמול. אנחנו לא יכולים לראות חסימת צירים אלימה, אנחנו לא יכולים לראות בקבוקי תבערה, התקפות על שוטרים, על אזרחים, על רכוש פרטי – זה דבר שהדעת אינה סובלת והמשטרה נערכת בהתאם כדי למנוע את זה. אני קראתי לכם לכאן היום קודם כל כי אתם נציגי ציבור. אנחנו עבדנו יחד והשגנו דברים חשובים לעדה של יוצאי אתיופיה בארץ ויש לנו עוד עבודה לעשות. אבל הדבר הראשון שאני מבקש ואני מצפה זה שתגייסו את ההשפעה שלכם כדי לעזור להפסיק את האלימות הזו. היא חייבת להיפסק לאלתר. יש לנו גם דברים אחרים שנדון בהם אבל זה הדבר הראשון ואני מקווה שגם נצליח".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190703-1929' autoplay='0' credit='' desc='ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ועדת השרים לקידום שילוב בני הקהילה האתיופית' kid='1_2vo31ljb' duration='86'']

המשטרה נערכה היום בכוחות מתוגברים בזירות רבות, מחשש שהתמונות שנראו אמש יחזרו על עצמן. כמו כן, מחשש לפקקי ענק, אזרחים רבים עזבו מוקדם את מקום עבודתם בתל אביב. תמונה דומה הצטיירה גם בירושלים, שם הגיעו כוחות משטרה גדולים לכניסה לעיר כדי למנוע חסימת כבישים. עקב כך, נרשמה תנועה דלילה מאוד של מכוניות בכביש.
[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190703-1930' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='צומת עזריאלי כפי שנקלט בעדשת המצלמה של רחפן חדשות 13 ' kid='1_7sxv698l' duration='192'']
עימותים אלימים בין חיילי יס''מ למפגינים בצומת עזריאלי בתל אביב
עימותים אלימים בין חיילי יס''מ למפגינים בצומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הגיע מפקד מחוז חוף, ניצב פרץ עמר, לסוכת האבלים של משפחת טקה ומסר את תנחומיו. "אנחנו כואבים את המקרה הטרגי הזה, מקווה שזה המקרה האחרון". עם זאת הוסיף עמר: "אבל כמובן שזה לא בידיים שלנו, הדינמיקה לפעמים כופה עלינו דברים שאין לנו שליטה עליהם". בתוך כך, אל סוכת האבלים הגיעו ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ומשפחתו של יהודה ביאדגה, שנורה למוות על ידי שוטר בחודש ינואר בבת ים. כמו כן, מעצרם של שלושה מפגינים שהתפרעו אמש בחדרה הוארך ביום אחד.

"הקשר שלנו עם העדה הוא מצוין ואני מתכוון להמשיך ולחזק אותו", המשיך ניצב עמר. "אני מתכוון להמשיך להיות בקשר עם האבא כדי לתת לו להבין שכל מה שהוא מצפה שיקרה יבוא לידי ביטוי. אני יכול להבטיח שאנחנו עושים את המקסימום שדברים יקרו בצורה הנכונה ונצמצם את התקלות לאפס".

הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א
הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א | צילום: רויטרס

אביו של סלמון, וורקה, אמר היום כי "יש שוטרים שהם מגנים על העם ועושים את עבודתם נאמה, אבל יש מעטים שאמנם התגייסו למשטרה ויש להם נשק, אבל הם משתמשים בכוח שלהם. שאלוהים ייתן להם את הדין". כמו כן, וורקה פנה למפגינים ואמר: "אני קורא להם לא לפגוע בנפש. אנחנו מעריכים שיצאתם להפגין, אבל סלמון לא יחזור. הוא כבר מת".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-20190703-1812' autoplay='0' credit='' desc='נצ"מ שלומי שגיא, קצין אג"ם במחוז מרכז' kid='1_rbrbg6y2' duration='69'']

משפחתו של יהודה ביאדגה שנורה למוות על ידי שוטר לפני למעלה מחצי שנה, הגיע לנחם את משפחת טקה ואמרה: "אין מילים שיכולות לנחם כאב שכזה. אנחנו יכולים רק לקוות שזה יהיה המקרה האחרון".

הגוס ווביו, הגיס של יהודה, זעם על ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים: "אני רוצה להגיד לביבי וארדן שאתם כמו נסראללה, יצאתם מהבונקר בלילה ואמרתם די לאלימות. אבל מה עם שוטרים שהורים אתיופים? לא מסתכלים על זה? לא כואב לכם? אנחנו נמשיך עד שהאמת תצא לאור. מח"ש מחבקים את השוטרים, ארדן מחלק פירות לשוטרים שרוצחים".