לאחר שנה ללא מפכ"ל: אלו המועמדים המובילים לתפקיד

ארדן נחוש לאייש את התפקיד הבכיר בהליך מהיר, הפעם בקצין מבין שורות הארגון, ולצלוח את הוועדה למינוי בכירים. בין המועמדים: ממלא המקום מוטי כהן והניצבים דורון ידיד, דוד ביתן ואלון אסור

זמן צפייה: 01:10

לאחר כמעט שנה שבה המשטרה מתפקדת ללא מפכ"ל קבוע, מנסה השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן למנות בכיר חדש לתפקיד – על אף שטרם הושבעה ממשלה קבועה. בימים אלו מנסה ארדן להביא לבחירת מפכ"ל קבוע בהליך מהיר, ולהציע מועמד שיעבור את ועדת גולדברג - הוועדה למינוי בכירים.

בין מועמדיו המובילים של ארדן לתפקיד: ניצב מוטי כהן, הממלא את תפקיד מ"מ המפכ"ל בשנה האחרונה, ניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דוד ביתן, מפקד מחוז תל אביב וניצב אלון אסור, המכהן כסגן המפכ"ל. לאחר כהונתו של רוני אלשיך שהגיע משורות שב"כ, נוטה ארדן הפעם לבחור במועמדים מתוך הארגון בלבד.

עוד בחדשות 13:

מסתמן: היועמ"ש יסכים למינוי מפכ"ל קבוע בתנאים מסויימים

סער: "בחירה בנתניהו היא בחירה ביו"ר האופוזיציה הבא"

הקרב על ראשות הליכוד: ארדן נוטה להימנע מלהצהיר על תמיכה

גלעד ארדן | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום (שני) פנה ארדן ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בבקשה שיבדוק את האפשרות למנות בזמן קרוב מפכ"ל משטרה ונציב שב"ס קבועים בזמן ממשלת המעבר. מסתמן כי האחרון נוטה להסכים לבקשה, בתנאים מסויימים. זאת, לאור העובדה שטרם קמה ממשלת קבע ותקופת המעבר נמשכת זמן רב מהצפוי.

השר ארדן אמר: "בעבר החלטתי שלא להביא בפני הממשלה מועמדים לתפקידים אלה לאור פיזור הכנסת והציפיה כי בעקבות הבחירות תכונן ממשלה חדשה. אולם לאור שינוי הנסיבות המשמעותי והתמשכות תקופת הבחירות והיציאה למערכת בחירות נוספת שגם לאחריה אין ודאות שתקום ממשלה, אני מעוניין להביא בפני הממשלה לאישור מועמדים לכהונת קבע".

המפכ''ל, רוני אלשיך
המפכ''ל, רוני אלשיך | צילום: רויטרס

כזכור, בשנה שעברה, אחרי פרישתו של רוני אלשיך ועם ההכרזה על פיזור הכנסת, החליט ארדן להאריך את מינויו של ניצב כהן, כממלא מקום מפכ"ל המשטרה - עד לאחר הבחירות. ארדן הסביר אז כי קיום ההליך בתקופת הבחירות יסבול מחוסר ודאות, שכן הדיון הציבורי בעת הזו לא יעסוק בשיקולים המקצועיים של המינוי והבסיס לו עלול לנבוע משיקולים פוליטיים ולא מטובת המשטרה.

לאחר סיום כהונתו, הזהיר אלשיך מפני האפשרות של מינוי פוליטי למחליפו. אלשיך אמר כי על מנת למלא את תפקידו כראוי – על המפכ"ל להיות עצמאי מהדרג הפוליטי: "בניגוד לתפקידים כמו הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד, שאמורים למלא את מדיניות הדרג הפוליטי וצריכים להיות ממונים על ידיו – המפכ"ל איננו כפוף לדרג הפוליטי", אמר. "בכל הקשור לאכיפת החוק הוא עצמאי, או כפוף להחלטות היועץ המשפטי לממשלה. לכן צריך לחשוב מה הפורמט הנכון למינוי מפכ"ל, כדי שמשטרת ישראל תוכל להישאר א-פוליטית, וכדי שהמפכ"ל יוכל לתפקד באופן עצמאי".