במשטרה חוששים ממהומות: נסגר התיק נגד השוטרים בפרשת אהוביה סנדק

פרסום ראשון: המדינה החליטה לסגור מחוסר אשמה את התיק נגד השוטרים בפרשת אהוביה סנדק שנהרג בתאונה בדצמבר 2019 לאחר מרדף משטרתי. במשטרה מעריכים שבעקבות ההחלטה יהיו הפגנות ומהומות. "לא ניתן לקבוע כי התנהלות השוטרים במרדף מהווה אחריות פלילית", קבע היועמ"ש מנדלבליט

זמן צפייה: 02:35

היועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור את התיק נגד השוטרים שהיו מעורבים בפרשת אהוביה סנדק, שנהרג בתאונת דרכים בדצמבר 2019 לאחר מרדף משטרתי. כך נודע היום (חמישי) לחדשות 13. במשפחתו של סנדק ובקרב המפגינים נגד המשטרה טענו כי המרדף הוא שהוביל למותו של סנדק והם אחראים למותו.

בתיעוד שפרסם משרד המשפטים נראה הרכב בו נסע סנדק כשהוא עובר חסימה של ניידת משטרה וממשיך לנסוע, לפני שהניידות פתחו אחריו במרדף. במשרד המשפטים התלבטו לגבי שוטר אחד, אך הוחלט לסגור את התיק נגד שניהם. במשטרה מעריכים שבעקבות פרסום ההחלטה יהיו הפגנות ומהומות ובימים האחרונים מקיימים דיונים קדחתניים בעניין.

"התשובה לשאלת האחריות הפלילית נגזרת מן הראיות, שמלמדות כי השוטרים שדלקו אחר הרכב שבו היה מצוי סנדק ז"ל ביקשו להגשים באמצעות המרדף תכלית ראויה הנגזרת מתפקידם כאוכפי חוק", כתב היועמ"ש מנדלבליט בהחלטתו. "היינו, לממש את אחריותם מול חשד לביצוע עבירות מסכנות חיים במהלך אירוע מבצעי מתפתח, שהסכנה שטמונה בו מובנית בתוכו".

מפגינים מתבצרים על גג האוטובוס במחאה על מותו של אהוביה סנדק
מפגינים במחאה על מותו של אהוביה סנדק

עוד קבע היועמ"ש כי "חומר הראיות, שנאסף במסגרת החקירה הפלילית המקיפה שנערכה, אינו מאפשר לקבוע ממצא המבסס קשר סיבתי בין התנהגות השוטרים לבין התהפכות הרכב שבו היה סנדק. בנסיבות העניין כולן, וכאשר מביאים בחשבון את חומרת העבירות שבהן נחשדו נוסעי הרכב שבו שהה סנדק, את אופיו המבצעי של האירוע ואת אופי התפתחותו, לא ניתן לקבוע כי התנהלות השוטרים מגבשת אחריות פלילית בגין המוות".

עורכי דינו של אחד מקציני המשטרה, אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ-נרקיס ושות', מסרו כי פרשה זו הינה "טרגדיה גדולה שבה נער צעיר קיפח חייו. סגירת התיק מטעמים של חוסר אשמה, מבטאת את חוסר האפשרות לשכלל את הדין הפלילי בתאונה טראגית אשר בתוצאתה האיומה איש לא רצה". עו"ד רועי גולן שמייצג את השוטר השני מסר: "אני שמח ששמו של מרשי טוהר והצדק יצא לאור".

אהוביה סנדק מההתנחלות בת עין, בן 16 במותו, נהרג בתאונת דרכים בבנימין שהתרחשה בעקבות מרדף שניהלו בלשי ימ"ר, שבמהלכו הרכב שבו נסע סנדק עם צעירים נוספים איבד שליטה וסטה מהדרך והתהפך. מחקירת מותו עלה כי דקות ספורות לאחר התאונה עבר במקום אוטובוס של חיילים שהציעו עזרה לנפגעים, אך שוטרי הימ"ר סירבו - למרות שלחלק מהנוסעים הייתה הכשרה רפואית.

מאז, מאות פעילי ימין ונערי גבעות קיימו הפגנות שבהן דרשו מהממשלה להקים ועדת חקירה חיצונית לבחינת נסיבות מותו של סנדק.